Jag håller på att leta efter en 125cc scooter av märket Honda, Kawasaki, Suzuki eller Yamaha o har riktat in mig på årsmodeller sent 90-tal fram till ca 2005. Enbart japanska men jag undrar över - är dessa scootrar rostskyddsbehandlade dvs sprutade på insidan av själva ramkonstruktionen från fabrik? Eller kan det vara så att de ser hur blanka ut som helst på utsidan men på insidan är de helt upprostade?
Har hittat en gammal 125:a av årsmodellen 1999 som stått utomhus under ett tak i fyra år så jag undrar lite hur ramen ser ut på insidan?
Är scootrar rostskyddsbehandlade från fabrik?
- videofotografen
- Nybörjare
-
- Dekaltrimmare
Re: Är scootrar rostskyddsbehandlade från fabrik?
hur tänkte du att de lackat ramen på insidan av ramen?
skulle de klyva ramen lacka den och svetsa i hopp den för att sedan lacka utsidan av ramen?
rost är nog det minsta du behöver oroa dig över pga ingen kör hoj på vintern när alt salt ligger på vägen.
skulle de klyva ramen lacka den och svetsa i hopp den för att sedan lacka utsidan av ramen?
rost är nog det minsta du behöver oroa dig över pga ingen kör hoj på vintern när alt salt ligger på vägen.
Moderna maskiner består i princip alltid av en rörram med påskruvade plastpaneler. Undantag Vespa (originalet från italienska Piaggio) som har en självbärande kaross av metall. Och nej, de är inte roskskyddsbehandlade från fabrik. Rörramarna är lackade, liksom Vespas självbärande kaross. Vespa går att rostskyddsspruta, precis som en bil.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- videofotografen
- Nybörjare
Eskilander wrote:hur tänkte du att de lackat ramen på insidan av ramen?

Nej, självfallet inte. Det var väl knappast lack jag tänkte mig att de skulle rostskyddsbehandla ramarna med utan någon form av krypande lättflytande rostskyddsmedel typ Tectyl. Lämpligen doppas hela ramen ner i ett Tectylbad på samma sätt som många utsatta delar på bilar rostskyddsbehandlas.
Vad beträffar rost var det kanske inte så mycket vinterkörning på saltade vägar jag tänkte på utan vår-, sommar- o höst med en luftfuktighet som ofta är uppåt 100% regniga o dimmiga dagar.
Säkert har kanske någon av er varit nere på Medelhavet o sett dessa upprostade vrak o förundrats över det fordon kan rosta nere i en miljö som aldrig någonsin har minusgrader o aldrig någonsin sett skymten av ett saltkorn på vägarna. Svaret är en luftfuktighet som ofta ligger uppåt 100% kombinerat med den salta luften från det salta Medelhavet.
- videofotografen
- Nybörjare
Jag är förvånad över att ex inte Piaggio som ska vara ett hyfsat välrenommerat scootermärke o som dessutom tillverkas i Italien - ett land som ligger vid Medelhavet o den salta o fuktiga luften inte rostskyddsbehandlas från fabrik. Det vare väl inte alltför avancerat att doppa alla ramar/chassin i ett Tectylbad?jencla wrote:Moderna maskiner består i princip alltid av en rörram med påskruvade plastpaneler. Undantag Vespa (originalet från italienska Piaggio) som har en självbärande kaross av metall. Och nej, de är inte roskskyddsbehandlade från fabrik. Rörramarna är lackade, liksom Vespas självbärande kaross. Vespa går att rostskyddsspruta, precis som en bil.
/jens