Tank til 1960 Touring
Tank til 1960 Touring
Er det noen her som har en ekstra bensintank til en 1960 touring som jeg kan kjøpe?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrien</i>
<br />Er det noen her som har en ekstra bensintank til en 1960 touring som jeg kan kjøpe?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du inte hittar så tror jag på:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Federico
<br />Er det noen her som har en ekstra bensintank til en 1960 touring som jeg kan kjøpe?
Om du inte hittar så tror jag på:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Federico
Hej!
Den bensintanken som satt i senare PX var med all sannolikhet tillverkad på precis LML-fabriken
Så även om du får tag på en ny i 'piaggiopåse' så kanske den är likadan.
Bensintanken på min indiska 'vespa' har lyckats ta mig 5000 mil hit och dit... men visst en 60/70-tals tank i perfekt skick skulle vara att föredra, men var hittar man det?
/Calle
Den bensintanken som satt i senare PX var med all sannolikhet tillverkad på precis LML-fabriken

Så även om du får tag på en ny i 'piaggiopåse' så kanske den är likadan.
Bensintanken på min indiska 'vespa' har lyckats ta mig 5000 mil hit och dit... men visst en 60/70-tals tank i perfekt skick skulle vara att föredra, men var hittar man det?
/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrien</i>
<br />Ja, har sett den, men er litt skeptisk til indiske deler
Også kommentarene på den er jeg også litt skeptisk mot:
" The rust
The rust occurred in the tank.
entspricht nicht dem Original
konstruktive Mängel und Rost im Tank::) "
Ja, det är säkert dålig plåtkvalitet. Ett alternativ är PX tank, det fungerar om man ska ha limpa (långsadel).
Håller med om att det är lite si och så med Indiska delar, men det är ändå ganska trevligt att kunna komplettera en gammal 60-talare med nya karossdelar om något saknas. En NOS tank till Touring skulle troligtvis bli dyr.
Federico
---skrev detta samtidigt som Calle, han har nog rätt om PX tankar----
<br />Ja, har sett den, men er litt skeptisk til indiske deler

Også kommentarene på den er jeg også litt skeptisk mot:
" The rust
The rust occurred in the tank.
entspricht nicht dem Original
konstruktive Mängel und Rost im Tank::) "
Ja, det är säkert dålig plåtkvalitet. Ett alternativ är PX tank, det fungerar om man ska ha limpa (långsadel).
Håller med om att det är lite si och så med Indiska delar, men det är ändå ganska trevligt att kunna komplettera en gammal 60-talare med nya karossdelar om något saknas. En NOS tank till Touring skulle troligtvis bli dyr.
Federico
---skrev detta samtidigt som Calle, han har nog rätt om PX tankar----
Hade samma problem med min touring -59 som stått länge. Den var mycket rostig på insidan. fick höra av Vespa service att den var svår att få tag i och tipset var att försöka renovera den så långt som möjligt.
så jag hittade en bra blästerfirma som blåste ur den. Sen köpte jag en 3-stegs dunderkur från USA på en MC-firma i Sthlm. Det var rena kemilektionen, men steg 1 var att fylla tanken med vatten och den ena flaskan. Det skulle sedan stå och bubbla i 24 timmar. Sen var det nästa flaska med etsning (inget man vill få på sig) och sist en förseglingsvätska som man skulle "rulla" runt i tanken tills den stelnat. Efter en lack av ovansidan så blev tanken som ny!
så jag hittade en bra blästerfirma som blåste ur den. Sen köpte jag en 3-stegs dunderkur från USA på en MC-firma i Sthlm. Det var rena kemilektionen, men steg 1 var att fylla tanken med vatten och den ena flaskan. Det skulle sedan stå och bubbla i 24 timmar. Sen var det nästa flaska med etsning (inget man vill få på sig) och sist en förseglingsvätska som man skulle "rulla" runt i tanken tills den stelnat. Efter en lack av ovansidan så blev tanken som ny!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sel</i>
<br />Vad heter dunderkuren och var köper man den?
Hälsn.
Sel
kanske den här:
Kreem tanktätare, http://www.roffesmotor.se
hade en kompis som körde sånt i sin MC tank, blev som en plastemalj på insidan.
Federico
<br />Vad heter dunderkuren och var köper man den?
Hälsn.
Sel
kanske den här:
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
kanske den här:
Federico
Behandlade en hemsvetsad tank med det, 1991, är fortfarande OK.
Leif
<br />
kanske den här:
Federico
Behandlade en hemsvetsad tank med det, 1991, är fortfarande OK.

Leif
Det är Kreem och jag köpte den på den stora MC-firman som ligger på norra stationsgatan i Sthlm. finns dock hos fler. tror många HD åkare behöver detta för sina renoveringar.
Min soppakran var helt körd så jag använde det som hål vid behandlingen. Satte en tandpetare i lufthålet i locket för att inte fylla det och sen "offrade" jag en tanklocks packning för att det hålet skulle bli tätt.
Alla vätskorna går att återanvända så länge man har nåt kvar. Men tänk på att ha kärl att hälla det i när du är klar för det är inget du ska hälla ut i avloppet!
Min soppakran var helt körd så jag använde det som hål vid behandlingen. Satte en tandpetare i lufthålet i locket för att inte fylla det och sen "offrade" jag en tanklocks packning för att det hålet skulle bli tätt.
Alla vätskorna går att återanvända så länge man har nåt kvar. Men tänk på att ha kärl att hälla det i när du är klar för det är inget du ska hälla ut i avloppet!