Tank til 1960 Touring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
adrien
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 21 Nov 2005, 22:05
Location: Norway

Tank til 1960 Touring

Post by adrien »

Er det noen her som har en ekstra bensintank til en 1960 touring som jeg kan kjøpe?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrien</i>
<br />Er det noen her som har en ekstra bensintank til en 1960 touring som jeg kan kjøpe?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om du inte hittar så tror jag på:

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Federico
adrien
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 21 Nov 2005, 22:05
Location: Norway

Post by adrien »

Ja, har sett den, men er litt skeptisk til indiske deler :-)
Også kommentarene på den er jeg også litt skeptisk mot:
" The rust
The rust occurred in the tank.

entspricht nicht dem Original
konstruktive Mängel und Rost im Tank::) "
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Den bensintanken som satt i senare PX var med all sannolikhet tillverkad på precis LML-fabriken :)
Så även om du får tag på en ny i 'piaggiopåse' så kanske den är likadan.
Bensintanken på min indiska 'vespa' har lyckats ta mig 5000 mil hit och dit... men visst en 60/70-tals tank i perfekt skick skulle vara att föredra, men var hittar man det?

/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrien</i>
<br />Ja, har sett den, men er litt skeptisk til indiske deler :-)
Også kommentarene på den er jeg også litt skeptisk mot:
" The rust
The rust occurred in the tank.

entspricht nicht dem Original
konstruktive Mängel und Rost im Tank::) "

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, det är säkert dålig plåtkvalitet. Ett alternativ är PX tank, det fungerar om man ska ha limpa (långsadel).
Håller med om att det är lite si och så med Indiska delar, men det är ändå ganska trevligt att kunna komplettera en gammal 60-talare med nya karossdelar om något saknas. En NOS tank till Touring skulle troligtvis bli dyr.

Federico

---skrev detta samtidigt som Calle, han har nog rätt om PX tankar----
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Hade samma problem med min touring -59 som stått länge. Den var mycket rostig på insidan. fick höra av Vespa service att den var svår att få tag i och tipset var att försöka renovera den så långt som möjligt.

så jag hittade en bra blästerfirma som blåste ur den. Sen köpte jag en 3-stegs dunderkur från USA på en MC-firma i Sthlm. Det var rena kemilektionen, men steg 1 var att fylla tanken med vatten och den ena flaskan. Det skulle sedan stå och bubbla i 24 timmar. Sen var det nästa flaska med etsning (inget man vill få på sig) och sist en förseglingsvätska som man skulle "rulla" runt i tanken tills den stelnat. Efter en lack av ovansidan så blev tanken som ny!
sel
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 01 Aug 2005, 09:50
Location: Sweden

Post by sel »

Vad heter dunderkuren och var köper man den?
Hälsn.

Sel
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sel</i>
<br />Vad heter dunderkuren och var köper man den?
Hälsn.

Sel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kanske den här:

Kreem tanktätare, http://www.roffesmotor.se

hade en kompis som körde sånt i sin MC tank, blev som en plastemalj på insidan.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />

kanske den här:

Kreem tanktätare, http://www.roffesmotor.se

hade en kompis som körde sånt i sin MC tank, blev som en plastemalj på insidan.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Behandlade en hemsvetsad tank med det, 1991, är fortfarande OK.:D
Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

tänk på att maskera tanklocket innan man dundrar på med tanktätning. på lockets undersida finns ett litet lufthål, sedan är det grov stålull inuti locket och ett hål på ovansidan. Vet flera som haft problem med smuts från ovansidan eller att man vis omlackering täckt igen med färg.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Om du använder Kreem, ta den bensinkranen vid betningen och ytbehandlingen, sätt i en gummikork i hålet.:D
Leif
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Det är Kreem och jag köpte den på den stora MC-firman som ligger på norra stationsgatan i Sthlm. finns dock hos fler. tror många HD åkare behöver detta för sina renoveringar.

Min soppakran var helt körd så jag använde det som hål vid behandlingen. Satte en tandpetare i lufthålet i locket för att inte fylla det och sen "offrade" jag en tanklocks packning för att det hålet skulle bli tätt.

Alla vätskorna går att återanvända så länge man har nåt kvar. Men tänk på att ha kärl att hälla det i när du är klar för det är inget du ska hälla ut i avloppet!
Post Reply