Byta svinglager Px

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Byta svinglager Px

Post by joju38 »

Hallå alla kloka!
PX-177:an fick sig nya (i mitt tycke på tok för hårda) dämpare i mars, men nu visar det sig att gummibussningarna till dämparfästet fram är så dåliga att hela dämparen glappar. Har beställt nya bussningar och då jag även såg att en av o-ringarna som tätar framssvingen saknas och den andra är trasig beställde jag hela paketet på SIP:

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_17745100" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu frågan: Hur gör man för att byta? Hammare och dorn? Hemtillverkad avdragare? Tips och goda råd emottaget tacksamt. Min haynesmanual ger inga instruktioner, de hävdar att detta är ett jobb för en "authorized Vespa workshop". Men så kan det väl inte vara. :/ :? :?

Trevlig scootervår!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Byta svinglager Px

Post by henrikborjeson »

Det är ganska svårt att byta eftersom det ligger nållager i och när man pressar ihop det hela är det lätt att de ramlar ur och lägger sig på snedden. Sedan är lagret kört, eftersom har man väl börjat pressa i lagret går det inte att backa. Annars gör man så att man tar först bort de gamla delarna. Sedan
1. Sätt svingen över hålet i gaffeln och kolla så hjulaxeln går åt rätt håll! Sätt två O-ringar (inte de i kitet) så att det blir tätt mellan gaffel och sving
2. Pressa i mittaxeln genom svingen och in i framgaffeln. Man kan inte slå eftersom toppen blir deformerad och sen går inte lagret på
3. Sätt i gummitätningarna på respektive sida på axeln i gaffeln
4. stabilisera gaffel och sving så axeln är exakt mitt i hålet i svingen. Pressa försiktigt i lagret i svingen utan att axeln slår i botten på lagret
5 Tryck i fjäderbrickorna

/HB
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

OK,tack för utförlig instruktion, men det låter ju asjobbigt! Gissar att man måste riva hela gaffeln och risken att göra fel och sabba grejerna verkar överhängande. Dessutom är det ju inte själva lagret som är kass utan bara o-ringarna som tätar mot grus och stänk. Någon som testat en alternativ quick-fix? Fett, gummisnoddar, silikon?? :P
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Självvulkande tejp ska funka.

-n
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

Toppentips! Ska testa vulktejp ASAP. :D
Då hamnar lagerkitet i kartongen för framtida behov.
/J
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jepp, svingen måste absolut ut ur karossen - du måste ha mothåll när du pressar

Självvulkande tejp funkar om lagren fortfarande är OK. Dra ett varv runt skarven mellan sving och gaffel och rulla ihop till en O-ring.

/HB
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Re: Byta svinglager Px + framdämparstrul

Post by joju38 »

Hej igen!
Lagren verkade helt OK, så jag petade in lite fett, klippte vulktejp i smala strimlor och virade runt ett antal varv i skårorna. Tack för tips! Håller förhoppningsvis det värsta ute ett tag och när det väl börjar kärva har jag en ny lagersats redo för den STORA operationen.

DÄREMOT så fortsätter den nya framdämparen att irritera mig. :(
http://www.scooter-center.com/product/B ... ver+silver" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kommer ett trist "knirkljud" från den. Och när man gungar vespan fram och tillbaka med låst frambroms rör sig dämparen något i längsled. Detta trots nya bussningar kring det övre dämparfästet. Har inget minne av att den gamla dämparen glappade på detta sätt, och den var definitivt tyst.

Är det en skitdämpare jag köpt? Ska/bör jag dra åt toppmuttern mer och därmed spänna hårdare runt bussningarna? (Samtidigt kan/ska det väl inte vara helt stumt, gummiupphängningen fyller ju ett syfte). Scootern känns iofs betydligt stabilare nu än med gamla dämparen (som sannolikt var original med snart tretti bast på nacken). Men ändå - även ett litet glapp känns obra. Kan det rentav vara trafikfarligt?

Tankar & Ideér?
Post Reply