Jag ska besikta en 180ss på Lördag och har ett något glappigt bakhjul. Det märks inte under körning men det känns om man tar tag i hjulet och vickar på det...
Blir det underkänt eller bara ett påpekande???
Jag har kommit undan med ett påpekande, men jag bytte det sedan tämligen omgående och det grämde mig att jag inte hade märkt det själv innan.
Du märker säkert inte att det glappar när du kör nu, men när du har bytt så kommer du inse att du faktiskt märkte det
Mja.. nu är det inte min vespa så ägaren får själv lämna den på verkstad..
Jag har mailat em scoter och frågat dem hur lagret sitter, så får vi se vad de säger.
Är du säker på att lagret behöver bytas? Jag fick ett påpekande vid besiktning och när jag skulle åtgärda visade det sig att kronmuttern, som var riktigt låst med sprint, ändå satt ganska löst och kunde dras åt så att glappet försvann.(!)
Det var alltså inte lagret utan hjulnavets fastsättning på axeln som glappade! Hört att andra haft liknande problem. Kolla detta först innan du ger dig på lagerbyte!
men det där ser ju ut som om det skall tas utåt, skaffa feltemas lagerutdragare så slipper du klyva då sabbar man kulhållaren i lagret och kör in urdragaren in i lagrets kulbana och drar ut det. bör gå ganska så geschwinnt
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2