Bromsljus primavera 1980

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Nicke3311
Drömmare
Drömmare

Bromsljus primavera 1980

Post by Nicke3311 »

Hej
Ny på detta forum och tänkte kolla om någon kan hjälpa mig. Har en primavera 125 -1979 som ska regbesiktas då den varit ute ur registret några år. Har dock ett problem. Bromsljuset lyser konstant. Har kollat på en del forum och det snackas om någon brytare vid fotbromsen. Dock ska väl handbromsen också fungera?
Med vänlig hälsning,
Niklas
spaxe
Entusiast
Entusiast

Re: Bromsljus primavera 1980

Post by spaxe »

Hej
Har du ett el shema på primaveran..?
:D :? :D
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej och välkommen.
Tror inte att det finns någon kontakt till handbromsen, däremot finns det till fotbromsen. Den sitter på själva fotbromspedalen inne i tunneln. Lite illa till, man måste skruva loss pedalen (två bultar, en med mutter på undersidan samt en, utan lös mutter, som sitter mitt under tunneln), lossa på fotbromsvajern i bakhjulet, ta av gummit på bromspedalen och sen så är det bara att lirka. Kontakten sitter på själva pedalen inne i tunneln, kabel och allt kommer ut. Kontakten ska öppna när du bromsar och kortsluter när du släpper pedalen. Detta under förutsättning att Du inte har batteri. Skicka gärna lite mer info om PV:n som Du har, bilder underlättar.
Ta en titt på http://www.scooterhelp.com/serial/ves.f ... mbers.html så kan Du kanske hitta ett elschema, service manual eller till och med en verkstadshandbok.

Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Nicke3311
Drömmare
Drömmare

Post by Nicke3311 »

Stort tack Leif! Och jo jag hittade elschemat men ny vespa ägare är det lite att sätta sig in i :D . Tänkte att man kanske skulle lossa fotpedalen men det såg väldigt trångt ut :o .
Ska ner i källaren när ungarna somnat :D
Post Reply