Min sätt att lösa belysningsfrågan i hastighetsmätaren funkade inte Nu funderar jag på att pilla in en lysdiod på nåt vis i stället. Men som jag har fattat det så funkar det inte rakt av eftersom Vespan levererar växelström och dioden kräver likström.
Behöver jag ha en nån form av likriktare eller funkar spänningsregulatorn som jag har monterat efter 12V-konversionen?
Har vi nån elkunning i forumet?
Hej!
Lysdioder funkar bara med likspänning. Dessutom behöver du ett förkopplingsmotstånd då en LED bara behöver ca 1,5-2 volt, en högeffektsdiod lite mer. Normalt behöver du ett 470 ohms motstånd på 0,25 watt. Med för lågt motstånd riskerar du att bränna lysdioden. Ofta säljs dioderna med matchande motstånd för 12V. Enklast är om du kopplar in en liten kompakt likriktarbrygga i ditt elsystem, så kan du driva flera LED om du vill.
Har du problem att hitta grejorna i din närhet kan jag kolla i mina gömmor!
Hälsningar
Ebbe
Hej! Tack för svaret jag har några dioder och motstånd från Clas O som jag tänkte använda. Men det där med likriktarbrygga lät intressant. Bygger man en sån själv eller ?
Mvh/Jonas
Jonke 50 wrote:Hej! Tack för svaret jag har några dioder och motstånd från Clas O som jag tänkte använda. Men det där med likriktarbrygga lät intressant. Bygger man en sån själv eller ?
Mvh/Jonas