Vespa Touring 1957

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BreakingBread
Nybörjare
Nybörjare

Vespa Touring 1957

Post by BreakingBread »

Hejsan! Jag är nybliven ägare till en Vespa Touring 1957. Jag får den inte riktigt att gå bra. Jag fick tips om att byta ut förgasaren men vet inte riktigt vad jag ska ha, hittar ingen liknande som sitter uppe på cylindern, har trålat ebay mm. Jag ska lägga upp lite bilder på den, tror den är orörd men man vet ju inte om motorn är bytt historiskt. Hur som helst, tror nog att det här är rätt plats att få hjälp med problemet. Hälsn Fredrik i Härnösand
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Vespa Touring 1957

Post by Vespalun »

Hej och välkommen.
Blir lite glad att någon norr om Gävle dyker upp här, Härnösand ligger ju inom pendlingsavstånd från mig (Umeå).
Touring -57, har förgasaren i luckan under tanken, inte på motorn som de modernare. Touringen borde ha en Dell'Orto MA19C.
Tror att ett par bilder skulle underlätta.
Kolla upp vilket ramnummer denna maskin har, kolla på http://www.scooterhelp.com/serial/vespa ... cator.html om Du inte vet var Du ska hitta det.
Rent allmänt så är http://www.scooterhelp.com en bra sida att bekanta sig med när man är nybörjare. Där finns en riktigt bra lista över ram/motor nummer och årsmodeller.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
BreakingBread
Nybörjare
Nybörjare

Post by BreakingBread »

Super! Ska kolla motornummer, ramnummret är VGLIT 10022. Kan ju va så att motorn är bytt, återkommer med bild och annat, tack så länge!
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Min Touring -57 har en MA19D. Jag är dock inte helt säker på skillnaderna mellan de två.
Touring 57-58 är riktigt snygga, men det är knepigt att hitta vissa delar till dem.
Lycka till med renoveringen.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

..och ramnummer hittar du mellan bensinkranen och förgasarluckan.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BreakingBread
Nybörjare
Nybörjare

Post by BreakingBread »

Motornummer: VS5M
*00111910*

Förgasaren som sitter på och går "dåligt" är DellOrto UA16S1. Frågan är, har jag rätt förgasare till min maskin? Denna förgasare låg bredvid och det satt endast ett kort insygningsrör uppe på cylindern. Tacksam för all hjälp, börjar ju att klia i kroppen nu när asfalten är framme!!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Motorn kommer från en GS150, en VS5, förgasaren från en tidig Popolino/Elit. Passar inte särskilt bra ihop. Får du på den förgasaren är det dessutom tveksamt om du har rätt insug.
Om du vill behålla GS-motorn ska du leta efter en Dell'Orto UB 23S3, men de är inte särskilt lätta att hitta. Med luftfiltret, som också är svårt att hitta, blir det dessutom rätt trångt under sidokåpan (GS har större sidokåpor).
Du kan ju leta efter den rätta motorn, en VGL1M, parallellt.
/P
BreakingBread
Nybörjare
Nybörjare

Post by BreakingBread »

Jag har hittat en förgasare som jag nu är med o bjuder på på ebay! Tack för snabb hjälp, har du någon koll på hur lätt det ör att byta motor, jag tänkte, jag kanske får samma förgasarproblem på orginalmotorn. Det borde ju va lättare att finna delar till GSmotorn, för den är nyare än min Touring va?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nej, det är samma motortyp, men VGL1 har förgasaren "på sidan", i luckan. Förr var det svårare att hitta delar till GS, men nu finns det mesta. Kör med GS-motorn om du får snurr på den. Då blir det mera fart.
VGL1-motorn liknar den här, men med tiotumshjul, några andra lager och annan utväxling. http://www.scooterhelp.com/manuals/VL3. ... ual/11.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
/P
Post Reply