Har en Lambretta tv175 -64
Såg att tidigare ägare slipat bort kupolen på kupolmuttern och dragit åt som en galning.
Gissar att axeln varit för lång.
Tog bort trumman och bakom fanns en kon, typ 17,3mm tjock. Men inga brickor eller nått.
På andra sidan trumman fanns en såndär vågig bricka och slipad kupolmutter.
Hur tjock ska konan vara? Behövs fler brickor?
//Pelle
Hur tjock ska konan i baknavet vara?
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Hur tjock ska konan i baknavet vara?
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (250.43 KiB) Viewed 9030 times
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Hur tjock ska konan i baknavet vara?
Fler bilder
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (185.98 KiB) Viewed 9030 times
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Hur tjock ska konan i baknavet vara?
Ännu fler
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (194.93 KiB) Viewed 9030 times
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Hur tjock ska konan i baknavet vara?
Om jag inte missminner mig ska det se ut såhär:
Låsring med insexbult. ==> MÅSTE finnas. Annars lossnar baktrumman.
Kupolmutter
Vågbricka
Bromstrumma
Kona
Hur fet konan är beror på trumman. Det finns olika storlekar på dem. Konan ska passa i trumman utan att glappa.
Glappar den, så kommer antingen endplaten (växellådslocket inne i motorn) lossna av vibrationerna, eller så händer nåt otäckt med bakaxeln.
Har förra ägaren slipat bort kupolen och dragit åt som en galning, så har antingen fel kona eller fel mutter. Orginalmuttern från Innocenti har en lite högre kupol än de man hittar standard nuförtiden. Alltså kan mutterns kupol ha varit för låg för att funka. Alternativt saknade han låsringen och har därför dragit för kung och fosterland för att få trumman att sitta, vilket den aldrig gör om den saknas.
Se:
http://scooterhelp.com/genmaintain/lam.rear.brakes.html
Låsring med insexbult. ==> MÅSTE finnas. Annars lossnar baktrumman.
Kupolmutter
Vågbricka
Bromstrumma
Kona
Hur fet konan är beror på trumman. Det finns olika storlekar på dem. Konan ska passa i trumman utan att glappa.
Glappar den, så kommer antingen endplaten (växellådslocket inne i motorn) lossna av vibrationerna, eller så händer nåt otäckt med bakaxeln.
Har förra ägaren slipat bort kupolen och dragit åt som en galning, så har antingen fel kona eller fel mutter. Orginalmuttern från Innocenti har en lite högre kupol än de man hittar standard nuförtiden. Alltså kan mutterns kupol ha varit för låg för att funka. Alternativt saknade han låsringen och har därför dragit för kung och fosterland för att få trumman att sitta, vilket den aldrig gör om den saknas.
Se:
http://scooterhelp.com/genmaintain/lam.rear.brakes.html
Bombollon wrote:Har en Lambretta tv175 -64
Såg att tidigare ägare slipat bort kupolen på kupolmuttern och dragit åt som en galning.
Gissar att axeln varit för lång.
Tog bort trumman och bakom fanns en kon, typ 17,3mm tjock. Men inga brickor eller nått.
På andra sidan trumman fanns en såndär vågig bricka och slipad kupolmutter.
Hur tjock ska konan vara? Behövs fler brickor?
//Pelle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Hur tjock ska konan i baknavet vara?
Ok ok, eftersom jag redan unnat mig en ny kupolmutter m låsring kan jag kanske unna mig en ny kona också då.
Om dessa passar utan att glappa borde jag vara hemma mao.
Scooterrestorations.com blir nästa anhalt!

Om dessa passar utan att glappa borde jag vara hemma mao.
Scooterrestorations.com blir nästa anhalt!

Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50