Packboxar på GS160
Packboxar på GS160
Hej på er,
Jag håller på att renovera motorn på min GS160 och blir inte riktigt klok på hur packboxarna ska monteras vid veven.
På svänghjulssidan ser det helt okej ut, men det kan hända att jag satt den fel där med, men på kopplingssidan känns det helt fel. Är det någon som har renoverat en GS och kommer ihåg hur det ska vara, eller är bättre på att tolka en sprängskiss än mig?
http://www.scooterhelp.com/manuals/VSB1 ... al/012.jpg
Jag håller på att renovera motorn på min GS160 och blir inte riktigt klok på hur packboxarna ska monteras vid veven.
På svänghjulssidan ser det helt okej ut, men det kan hända att jag satt den fel där med, men på kopplingssidan känns det helt fel. Är det någon som har renoverat en GS och kommer ihåg hur det ska vara, eller är bättre på att tolka en sprängskiss än mig?
http://www.scooterhelp.com/manuals/VSB1 ... al/012.jpg
- Attachments
-
- Kopplingssidan
- kopplingssidan.JPG (128.07 KiB) Viewed 6099 times
-
- Svänghjulssidan
- svänghjulsidan.JPG (131.04 KiB) Viewed 6099 times
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: Packboxar på GS160
Ja, det där funderade jag också på när jag renoverade min gs160.
Fjädern och läppen på packboxen skall vara åt den trycksatta sidan, dvs mot veven både på svänghjulssidan och på kopplingssidan.
Fjädern och läppen på packboxen skall vara åt den trycksatta sidan, dvs mot veven både på svänghjulssidan och på kopplingssidan.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: Packboxar på GS160
Jag gjorde det nyligen, har för mig det var tvärt om vad som verkade logiskt efter att ha kollat sprängskissar... Monterades väl från kopplingssidan, sen lager och sedan den jättestora circlipen...
Packboxar på GS160
Skit också, det betyder alltså att jag måste knacka ut lagret och slå in packboxen först?
Peter
Peter
Re: Packboxar på GS160
Tyvarr kommer jag inte ihag fran vilken sida det monterades, bara att det var counter-intuitivt speciellt jamfort med sprangskissen...
Sa har ser det ut nar den ar monterad dock:

Crank side seal fitted by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Hoppas det kan vara till hjalp...
Sa har ser det ut nar den ar monterad dock:

Crank side seal fitted by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Hoppas det kan vara till hjalp...
Re: Packboxar på GS160
Tack,
Det där såg ju onekligen bättre ut. Jag har dock svårt att förstå hur jag ska få dit den utan att blocka bort lagret
Suck!
/Peter
Det där såg ju onekligen bättre ut. Jag har dock svårt att förstå hur jag ska få dit den utan att blocka bort lagret

/Peter
Re: Packboxar på GS160
Jag har verkligen for mig att den ska in fran kopplingssidan aven om det inte ser ut sa i sprangskissarna... Nagon har vet sakert battre dock, det enda jag kommer ihag fran denna mardrom var att jag monterade den innan jag monterade sjalva lagret...
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: Packboxar på GS160
Jo visst är det så tyvärr... Jag passade på att byta lagren när jag ändå kluvit motorn, använde det gamla lagret för att driva in det nya lagret efter att det legat i frysen och värmt blocket (försiktigt -skada inte packboxen) .
Ärligt talat så var just det inte det svåraste med renoveringen tyckte jag. Jag hade mer problem med att få veven på plats.
Ärligt talat så var just det inte det svåraste med renoveringen tyckte jag. Jag hade mer problem med att få veven på plats.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: Packboxar på GS160
De 3 värsta delarna att byta sedan jag köpte min SS har varit:
1. Axeln i framsvingen som håller stötdämparen. Värme och våldsamt våld medelst slägga drev slutligen ur den. Nu när jag hade den isär igen ett par år senare var det inga problem;
2. Veven. Fryst och värmda lager hjälpte måttligt.
3. Ljuddämparbulten som på SS är gängad i alublocket. Den fick borras ur.
Men som sagt, lagren och packboxarna är enkla att få på plats, men följer man sprängskisserna ser det ut som om packboxen ska i från fel håll...
1. Axeln i framsvingen som håller stötdämparen. Värme och våldsamt våld medelst slägga drev slutligen ur den. Nu när jag hade den isär igen ett par år senare var det inga problem;
2. Veven. Fryst och värmda lager hjälpte måttligt.
3. Ljuddämparbulten som på SS är gängad i alublocket. Den fick borras ur.
Men som sagt, lagren och packboxarna är enkla att få på plats, men följer man sprängskisserna ser det ut som om packboxen ska i från fel håll...
Re: Packboxar på GS160
Jahopp, under rubriken; Är man puckad får man lida, men det är väl lika bra att skämmas och berätta om någon skulle göra samma sak.
Tydligen räcker det inte med att lägga fram tången för att ta bort låsringen som håller fast vevlagret på kopplingssidan. Man måste även ta bort den… Nu återstår bara att se om det håller.
Tydligen räcker det inte med att lägga fram tången för att ta bort låsringen som håller fast vevlagret på kopplingssidan. Man måste även ta bort den… Nu återstår bara att se om det håller.
Re: Packboxar på GS160
Herregud - du måste ju använt sjukt mkt våld om du lyckats sjuva av allt det aluminiumet... :O
Packboxar på GS160
Nej då, det gick förvånansvärt lätt.
Det är ju inte jätte mycket gods som håller i den.-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Packboxar på GS160
Snygg reparation. Nästa gång du slår ut lagret blir det jobbigare. Och insatsgängor. Alternativt så skruvar du bort låsbrickan..
Jag skall snart klyva min GS-motor för att enligt plan enbart byta växelkorset. Nya tätningar finns hemma ifall. Det blir spännande.
Mein Fuffi står dock fortfarande i vägen på bordet. Ni vet hur det är. Vid montering av ljuddämparen märkte jag att den var ett vrak. Sen går en vecka eller två igen i väntan på ny.
Nåja.
Det är kul med lagom stora problem, eller hur?!
Kör säkert.
//Johan
Jag skall snart klyva min GS-motor för att enligt plan enbart byta växelkorset. Nya tätningar finns hemma ifall. Det blir spännande.
Mein Fuffi står dock fortfarande i vägen på bordet. Ni vet hur det är. Vid montering av ljuddämparen märkte jag att den var ett vrak. Sen går en vecka eller två igen i väntan på ny.
Nåja.
Det är kul med lagom stora problem, eller hur?!
Kör säkert.
//Johan
Re: Packboxar på GS160
[quote="zaint_it"]Nej då, det gick förvånansvärt lätt.
Sa du har pinnbultar till kopplingslocket? Ar det standard? Min SS har 3x bultar, men det kanske skulle vara pinnbult dar med..?