Köpråd PX200

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
axelg89
Drömmare
Drömmare

Köpråd PX200

Post by axelg89 »

Hej,

Ska i eftermiddag åka och titta på en PX200 med 3600 mil på mätaren. Vespan är inte rostig, har gått igenom tidigare bilprovningar utan anmärkning och ger ett gott intryck. Undrar dock lite angående miltalet, är 3600 mil mycket för en PX200 och vilka delar borde jag vara uppmärksam på? Finns inga uppgifter om tidigare renoveringar.

Vädret så här års gör ju att provkörning är svårt och det är därför en usel årstid att köpa MC på...

Någon som har åsikter kring miltalet eller speciella saker jag borde se efter?

Mvh Axel
Ola Lång
Chefsmontörn

Re: Köpråd PX200

Post by Ola Lång »

Välkommen till forumet!
Kul men nyförvärv mitt i vintern, längtan till våren kommer att bli olidlig 8)

växelkorset kan ev vara på väg att ge upp, beror lite på hur den körts. När du provkör:
Kolla att växlarna inte hoppar utan att de stannar kvar i sina respektive lägen vid gaspådrag och avsläpp.
3600 mil är inget på en PX, jag vet en PX som har passerat 25000 mil.

Lycka till!
Full gas / Ola
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
axelg89
Drömmare
Drömmare

Post by axelg89 »

Ola Lång wrote:Välkommen till forumet!
Kul men nyförvärv mitt i vintern, längtan till våren kommer att bli olidlig 8)

växelkorset kan ev vara på väg att ge upp, beror lite på hur den körts. När du provkör:
Kolla att växlarna inte hoppar utan att de stannar kvar i sina respektive lägen vid gaspådrag och avsläpp.
3600 mil är inget på en PX, jag vet en PX som har passerat 25000 mil.

Lycka till!
Full gas / Ola
Härligt. Ska försöka göra det då.

Hur svårt är det att byta? Har förstått att det inte är någon barnlek men har ganska omfattande verkstadsvana efter att ha helrenoverat två bilar... Hur dyra är delarna om man skulle bestämma sig för att renovera motorn i framtiden?

/ Axel
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

En annan sak. PX har utvecklats under åren. Separat oljeblandning kom 1984, elstart sent 90-tal, hydraulisk skivbroms fram och halogenljus 2000 (var det väl).
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
axelg89
Drömmare
Drömmare

Post by axelg89 »

Denna har elstart och separatsmörjning vilket är två ganska trevliga funktioner tycker jag.

Har lite gamla saabar och är inte främmande med att blanda 2T men skönt att slippa är det onekligen...

Har ännu en fråga, någon som kan uttala sig om en px 200 går att lyfta in i en volvo 740 kombi på ett vettigt sett?
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

axelg89 wrote:Denna har elstart och separatsmörjning vilket är två ganska trevliga funktioner tycker jag.

Har lite gamla saabar och är inte främmande med att blanda 2T men skönt att slippa är det onekligen...

Har ännu en fråga, någon som kan uttala sig om en px 200 går att lyfta in i en volvo 740 kombi på ett vettigt sett?
Den går in liggandes på sidan i en 740. Töm ut bensinen och lägg något skyddande under så du inte får Volvo-smuts på Vespan ;)
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Delarna är inte speciellt dyra. Du river motorn och sätter ihop den på en helg, snabbare om du har mekvana. köp Haynes manual innan. Här finns också mycket nyttigt ang PX, http://vespamaintenance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Post Reply