Tänkte lägga upp en ny renoveringstråd med lite bilder, kanske någon är intresserad så här i vinterkylan.
Detta är V50 nummer 2 som jag tänkte att frugan skulle pendla med om jag nu får upp henne i sadeln..Det var en bra ursäkt för att köpa en till iallafall.
Det började med en tradera auktion, 1500kr senare kom något som liknade en Vespa hem.
11.jpg (186.09 KiB) Viewed 18023 times
22.jpg (240.72 KiB) Viewed 18023 times
33.jpg (196.56 KiB) Viewed 18023 times
Tyckte inte att den var lika fin som min gamla så jag började riva..
Grundfärg och det jag forskat fram skulle kunna vara originallack Bianco Spino vit 2-komponent billack på burk beställdes.
kanske inte världens bästa lackförhållanden men vad gör man..
Grundfärg:
grund88.jpg (142.25 KiB) Viewed 18000 times
Första lacklagret:
11lager.jpg (153.74 KiB) Viewed 18000 times
lager 3 och klarlack, dimmig lokal och dålig kamera, bilden är inte riktigt rättvis.
Skitkul! Med tanke på hur den andra ser ut så blir denna nog minst lika snygg
Håller också på att fixa en Vespa. Har kommit till lack (snart) Har du nån blandningskod till den vita färgen? Jag är ute efter exakt den!
Mvh / Jonas P
Ännu ett paket med grejer dök upp.. tyvärr mycket delar som saknades/ inte gick att snygga till.
Monteringen av gummigolvlister kan låta enkelt. Det är det inte.
Trots att de legat i kokande vatten, hålen var insmorda med diverse glidmedel så var det ett helvete att få dit dem.
Inga specialverktyg, de är däremot inte 100% passform och sjukt vassa kanter så att få dit dem utan att skada lacken är i princip omöjligt. Om jag varit i dina kläder hade jag provmonterat dem innnan lack.
Jag tejpade upp runt sölden med maskeringstape som gjorde det hela lite snällare vid monteringen, denna ligger kvar nånstans därinne i listen, syns dock inte.
Nu är vi i realtid..
I onsdags startade motorarbetet lite smått.
Det noterades redan vid första kicken när den kom hem att ett lamellbyte var nödvändigt. Det var det...
lamell2013-02-06 21 49 56.jpg (128.37 KiB) Viewed 17810 times
Med tanke på hur den gamla kolven såg ut var det läge att byta kolv och ringar vilket gjordes i gårkväll.
kolv 2013-02-07 19 20 57.jpg (139.09 KiB) Viewed 17810 times
Den startade fint med en kick från Hitachi skruvdragaren
Jonke 50 wrote:All right, då blir det provmontering
Jo, jo, det ser man ju på discovery att dom riktiga gubbarna gör. Monterar, borrar och bänder och sätter ihop allt en gång först och plockar isär och skickar för lack sedan.
Lite småpillande igårkväll. I med bakfjädring och motor.
motor i.jpg (135.9 KiB) Viewed 17678 times
Tyvärr visade det sig att kicken är kass i infästningen, någon har dragit bulten för hårt så att godset spruckit. Är det någon idè att lämna iväg detta för svets? Nån som har en V50 kick liggande?
Hastighetsmätare och lykta monterades också.
lampa.jpg (118.85 KiB) Viewed 17678 times
Till mitt stora förtret upptäcktes att jag hade missat att lacka sadelfästet, nuvarande färg stämmer inte riktigt med den nya...
Kopplat alla vajrar, denna lilla elen och beställt färg för att lacka den bortglömda delen till sadeln.
Lämnat kicken till svetsare som skall kolla om det går att svetsa till den spruckna infästningen. Stiltje för närvarande alltså.....