Provkörning!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Provkörning!

Post by Jonke 50 »

Då var det dags för ett första test. Något nervöst. Men jag hade ju startat och kollat elen innan så nu var det "bara" kopplingen kvar :/ Drog igång på tredje kicken. I med växel (crossväxling) och i väg!
Nu hade det ju naturligtvis snöat i natt så att jag kunde bara puttra runt. Men ändå! Kopplingen tog inte ett skit så det vara bara att brassa tillbaka till garaget och justera.
Skruvade fram och tillbaka några gånger och till slut började det likna något :o
Jag knåpade ihop en tillfällig chokelösning också
Fortsättning följer.
F.ö förbannat lättstartad med nya 12 v systemet :mrgreen:
Attachments
Chokelösning.jpg
Chokelösning.jpg (128.05 KiB) Viewed 2460 times
Provkörning.jpg
Provkörning.jpg (137.36 KiB) Viewed 2460 times
colsson
Lärling
Lärling

Re: Provkörning!

Post by colsson »

Kul!!! Jag vet hur det känns! Var det krångligt att bygga om till 12V?
/ Christian
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Re: Provkörning!

Post by Jonke 50 »

Ja, det är skitkul! Jag har följt din resa också :-)
Nja det var väl inte så jättekrångligt. Men jag monterade ett system från Bajaj och som jag hörde det var det en god ide´att byta CDI till en original från Piaggio. Och det tog ett tag innan jag lyckades fatta hur jag skulle koppla kablarna från tändplattan till CDI:n eftersom det inte är samma färgkodning. Sen slet jag mitt hår en hel del när jag skulle klura ut hur den nya kabelhärvan skulle kopplas. ( tur det finns internet !)
Men nu har jag ett antal kopplingsanvsiningar plus ett eget kopplingsschema.. 8) Så till slut gick det att få fart.
Bifogar några filer om du är intresserad
Attachments
Bajaj SUPER EXCEL w electronic ignition wiring diagram.jpg 1.jpg
Bajaj SUPER EXCEL w electronic ignition wiring diagram.jpg 1.jpg (153.89 KiB) Viewed 2445 times
12voltconversion_wiring_diagram 2.jpg
12voltconversion_wiring_diagram 2.jpg (36.74 KiB) Viewed 2445 times
Post Reply