

Snubben som sålde hade haft dem till sig och frun men när han nu skulle flytta och drog ut dem från vinterförvaringen funkade bara den ena, och det bara med choke. Med andra ord fick jag dem billigt

Efter att hojjarna stått till sig ett halvår började jag så riva i den ena. En tanke är att döttrarna ska ha var sin moppe att öva på och sedemera även kunna använda när de fyller 15 om knappt fyra och sex år.
Sålunda drog den yngre dottern på sig blåbyxorna och hjälpte till. Här pågår tvättning med avfettning och den mycket roliga tryckluften.

Jag undrade i mitt stilla sinne vart gegget blåste hän men ville inte förstöra entusiasmen för en sådan skitsak (!).
Med kåporna av upptäckte jag att även tändsystemet behöver lite kärlek i form av nytt stift, tändkabel och -hatt.

Förgasaren demonterades och blåstes ren. Möjligen lite skit i flottörhuset men inget att skriva hem om. Blev dock lite konfunderad av den blindkanal som sitter ovanför halsen, på bilden nedan delvis täckt av det stängda chokespjället. Kanalen går bara upp till trottellocket och det enda som går in där är tomgångsskruven (tror jag det är). Vad fyller denna kanal för funktion?

Bränslekranen är en rejäl pjäs med öppningsbart filter och heureka! där var det gojjigt!

Lite yterligare skit hittades i tanken, desto mer på dess utsida, så den blev också rengjord. Tanklocket saknade tätningspackning och förre ägaren hade kört med en plastpåse.

Förutom att se fult ut blockerade den effektivt tankens luftning. En o-ring löste bägge problemen.



Nu väntar vi bara på lite beställda grejer och när dessa monterats blir det provkörning!

Till sist får jag konstatera att jag blivit allt mer förälskad i dessa små budgetscootrar. De känns gediget gjorda (jag kom på mig själv med att stå och le fånigt när jag vände och vred på den rejäla bensinkranen med separata inlopp för normal och reserv och som sagt inbyggt filter), ser helt annorlunda ut jämfört med Kina-scootrar (snyggare tycker jag själv, lite som om någon svetsat ihop en Vespanos med en Kinabak) och har gruvligt mycket underdog-faktor. Att leta delar och information är en värdig utmaning, och den är antagen!
