Hej alla glada scooterister!
Bytte kick pa Vespan häromdagen och drog åt den nya kickbulten som satan, så hårt att jag var rädd att bulten skulle gå av.
På grund av att motorn var rejält sur, tändningen felinställd och vevhuset antagligen fullt av bränsle gick det rätt tungt att kicka och efter en stund lyckades jag kicka så rejält att kicken kuggade över en spline.
Jag har ännu inte tagit av den för att undersöka skadan men jag utgår från att splinesen har rykt och jag måste köpa en ny kick (igen).
När jag monterade kicken märkte jag att övre "hörnet" i skåran som går i kickaxelns kant och som kickbulten löper längs med var lite avfasad i överkant.
Eftersom detta borde innebära att bulten kan rotera lite efter den monterats funderar jag på om jag kanske skulle köpa en ny kickaxel när jag ändå beställer och byta båda två på samma gång.
Vad tror ni rutinerade Vespamekaniker? Är detta nödvändigt och är SIPs kickaxlar av god nog kvalitet att ersätta originalet?
Tusen tack på förhand - Vic
Kick-axelslitage och kick-splines
Re: Kick-axelslitage och kick-splines
Demontera och inspektera. Är du osäker så lägg upp några bilder. Om du drar bulten "så hårt att jag var rädd att bulten skulle gå av"
så har du antagligen dragit den för hårt. Skaffa en momentnyckel om du är oviss.
Nästa gång vevhuset fylls med bensin, tändningen ställer sig fel och motorn blir sur så är det lämpligt att demontera tändstiftet, kicka sedan runt ett antal varv för att ventilera motorn, glöm inte att ställa tändningen rätt.
så har du antagligen dragit den för hårt. Skaffa en momentnyckel om du är oviss.
Nästa gång vevhuset fylls med bensin, tändningen ställer sig fel och motorn blir sur så är det lämpligt att demontera tändstiftet, kicka sedan runt ett antal varv för att ventilera motorn, glöm inte att ställa tändningen rätt.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hej Ola,
Spände bulten så hårt man kan, men lyckades ändå tanda över kicken.
Motorn har rätt hög kompression från starten (det är alltså SS210-motorn) och med tändningen antagligen bortåt 30 grader så blev jag tvungen att springstarta för att sedan kunna stroba och ställa den rätt.
Tyvärr har jag ingen bild på kickaxeln, ska se om jag kan ordna det i helgen om jag hinner svänga förbi garaget.
Det skulle ju dock vara bra att lägga en beställning redan idag så om någon har synpunkter på dettaa är jag övpen för ideer.
Splinsen på kickaxeln är hur fina som helst, skulle kunna vara nya, och den är fin i övrigt med. Det enda problemet är att urgropningen som bulten löper genom är sliten i överkant av åratals användanade där bulten har ätit in i själva axeln... Tyvärr svårt att beskriva...
Spände bulten så hårt man kan, men lyckades ändå tanda över kicken.
Motorn har rätt hög kompression från starten (det är alltså SS210-motorn) och med tändningen antagligen bortåt 30 grader så blev jag tvungen att springstarta för att sedan kunna stroba och ställa den rätt.
Tyvärr har jag ingen bild på kickaxeln, ska se om jag kan ordna det i helgen om jag hinner svänga förbi garaget.
Det skulle ju dock vara bra att lägga en beställning redan idag så om någon har synpunkter på dettaa är jag övpen för ideer.
Splinsen på kickaxeln är hur fina som helst, skulle kunna vara nya, och den är fin i övrigt med. Det enda problemet är att urgropningen som bulten löper genom är sliten i överkant av åratals användanade där bulten har ätit in i själva axeln... Tyvärr svårt att beskriva...
Uppdatering: En varning är på sin plats. Beställde en till kick (från en av de större scooterfirmorna i Tyskland och samma som används på de flesta 60-talare). Monterade denna, spände åt som tusan och inspekterade. Det såg ut som att ett par tänder inte matchade tänderna på axeln så jag spände hårdare och provade att kicka. Efter ett 15-tal kick dock så hände samma sak igen.
Jag klagade till firman som idag hörde av sig och sa att de kontrollerat på lagret och kickarna och kickstartsaxlarna matchar inte, så de kommer att kompensera mig samt skicka ny kick.
Så om du har beställt en 60-talskick kontrollera noga att tänderna matchar kickaxeln för annars är det bara en tidsfråga innan du får byta den...
Jag klagade till firman som idag hörde av sig och sa att de kontrollerat på lagret och kickarna och kickstartsaxlarna matchar inte, så de kommer att kompensera mig samt skicka ny kick.
Så om du har beställt en 60-talskick kontrollera noga att tänderna matchar kickaxeln för annars är det bara en tidsfråga innan du får byta den...