Vespa Touring - vad kolla?
Vespa Touring - vad kolla?
Hej!
Har nu hämtat min Vespa Touring -61 från Småland. Den vart lika härligt patinerad som jag hade förväntat mig - vilket skönhet!
Då den inte har varit i trafik sedan 1994, behöver den en översyn innan den släpps ut på vägarna igen. F n finns det ingen gnista på den (ska kolla tändning vad det lider).
Nu till frågan: vad bör man särskilt kolla på Vespa Touring, d v s vilka är de mest klassiska problemen med modellen? Något annat av vikt man bör veta? Tacksam för svar, då jag inte har någon som helst kännedom om Vespa Touring (det skiljer ju sig en hel del från Smallframe...).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
Har nu hämtat min Vespa Touring -61 från Småland. Den vart lika härligt patinerad som jag hade förväntat mig - vilket skönhet!
Då den inte har varit i trafik sedan 1994, behöver den en översyn innan den släpps ut på vägarna igen. F n finns det ingen gnista på den (ska kolla tändning vad det lider).
Nu till frågan: vad bör man särskilt kolla på Vespa Touring, d v s vilka är de mest klassiska problemen med modellen? Något annat av vikt man bör veta? Tacksam för svar, då jag inte har någon som helst kännedom om Vespa Touring (det skiljer ju sig en hel del från Smallframe...).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
vet inga modellspecifika problem med just Touring.
Det som bör kollas är standardsaker som:
är det olja i lådan. Ska vara ca 2,5dl SAE 30 olja.
töm ur gammal bensin, blås rent förgasarmunstyckena ordentligt. jag skulle demontera hela förgasaren och göra rent. ibland kan flottörnålen vara ihoptorkad och läckande.
häll i en skvätt 2-t olja i tändstifthålet och pumpa lite med kicken när tändstiftet är urskruvat, då får du ner lite smörj på vevlagren, packboxarna m.m. vilket är bra om den är torr i vevhuset. sätt i nytt tändstift
tändingen; kan vara flera orsaker till att den inte ger gnista. börja med att kolla kablarna överallt, ibland är det så löjligt att tändkabeln har torkat och spruckit, då ger den överslagmot cylinderkåpan som är i plåt....
GRATTIS TILL EN VINNARVESPA!

Federico
Det som bör kollas är standardsaker som:
är det olja i lådan. Ska vara ca 2,5dl SAE 30 olja.
töm ur gammal bensin, blås rent förgasarmunstyckena ordentligt. jag skulle demontera hela förgasaren och göra rent. ibland kan flottörnålen vara ihoptorkad och läckande.
häll i en skvätt 2-t olja i tändstifthålet och pumpa lite med kicken när tändstiftet är urskruvat, då får du ner lite smörj på vevlagren, packboxarna m.m. vilket är bra om den är torr i vevhuset. sätt i nytt tändstift
tändingen; kan vara flera orsaker till att den inte ger gnista. börja med att kolla kablarna överallt, ibland är det så löjligt att tändkabeln har torkat och spruckit, då ger den överslagmot cylinderkåpan som är i plåt....
GRATTIS TILL EN VINNARVESPA!

Federico
Tack Federico - du är en klippa!
Vespan gick lätt och ledigt in i V70:n, så nu vet Ni det för framtida bruk. Reservhjulshållare och annat lull-lull låg tacksamt i en låda, dock saknas "dekorbågarna" på bakskärmarna desvärre. Går dessa att få tag i och vad kan de tänkas kosta, tro? Förresten, vad skall det vara för stift på Vespan? Edit: Går det att få tag på nytt lås med nyckel till verktygslocket/bagageutrymmet?

PS. Himla skön annons, Federico! DS.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
Vespan gick lätt och ledigt in i V70:n, så nu vet Ni det för framtida bruk. Reservhjulshållare och annat lull-lull låg tacksamt i en låda, dock saknas "dekorbågarna" på bakskärmarna desvärre. Går dessa att få tag i och vad kan de tänkas kosta, tro? Förresten, vad skall det vara för stift på Vespan? Edit: Går det att få tag på nytt lås med nyckel till verktygslocket/bagageutrymmet?

PS. Himla skön annons, Federico! DS.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Tack Federico - du är en klippa!
Vespan gick lätt och ledigt in i V70:n, så nu vet Ni det för framtida bruk. Reservhjulshållare och annat lull-lull låg tacksamt i en låda, dock saknas "dekorbågarna" på bakskärmarna desvärre. Går dessa att få tag i och vad kan de tänkas kosta, tro? Förresten, vad skall det vara för stift på Vespan?
PS. Himla skön annons, Federico! DS.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena igen.
Är osäker på vilka dekorlister som ska sitta på 61:an. Vet med säkerhet att 60 hade "grodynglen" och att 62:an hade de smala som liknar GS160 listerna. Tror att 61 ska ha grodyngel. Vet inte var man hittar dessa. De smala finns att köpa nya.
Tändstift är samma längd och gänga som till Vespa 50. (B6HS ?)
Federico
"Drivin´around sideways on a oneway street" (Merrel Fankhauser 1968)
<br />Tack Federico - du är en klippa!
Vespan gick lätt och ledigt in i V70:n, så nu vet Ni det för framtida bruk. Reservhjulshållare och annat lull-lull låg tacksamt i en låda, dock saknas "dekorbågarna" på bakskärmarna desvärre. Går dessa att få tag i och vad kan de tänkas kosta, tro? Förresten, vad skall det vara för stift på Vespan?
PS. Himla skön annons, Federico! DS.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena igen.
Är osäker på vilka dekorlister som ska sitta på 61:an. Vet med säkerhet att 60 hade "grodynglen" och att 62:an hade de smala som liknar GS160 listerna. Tror att 61 ska ha grodyngel. Vet inte var man hittar dessa. De smala finns att köpa nya.
Tändstift är samma längd och gänga som till Vespa 50. (B6HS ?)
Federico
"Drivin´around sideways on a oneway street" (Merrel Fankhauser 1968)
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Hej!
När det gäller dekorlist modell "grodyngel" så finns dom hos vår vän Robert Hjort i Fiskvik. Kolla på http://bd-scooters.com/ .
Om dom passar till din -61 vet jag inte men dom passar i alla fall till min -57:a.
//Leif
När det gäller dekorlist modell "grodyngel" så finns dom hos vår vän Robert Hjort i Fiskvik. Kolla på http://bd-scooters.com/ .
Om dom passar till din -61 vet jag inte men dom passar i alla fall till min -57:a.
//Leif
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vespalun</i>
<br />Hej!
När det gäller dekorlist modell "grodyngel" så finns dom hos vår vän Robert Hjort i Fiskvik. Kolla på http://bd-scooters.com/ .
Om dom passar till din -61 vet jag inte men dom passar i alla fall till min -57:a.
//Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
57-58 listerna är inte likadana, de kåporna har en kortare rundning i bakkant, så pass mycket att man inte ens kan modifiera. annars ser de lika ut från sidan
Federico
<br />Hej!
När det gäller dekorlist modell "grodyngel" så finns dom hos vår vän Robert Hjort i Fiskvik. Kolla på http://bd-scooters.com/ .
Om dom passar till din -61 vet jag inte men dom passar i alla fall till min -57:a.
//Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
57-58 listerna är inte likadana, de kåporna har en kortare rundning i bakkant, så pass mycket att man inte ens kan modifiera. annars ser de lika ut från sidan
Federico
Hej!
Tackar för alla tips om lås, grodyngel m m.
Efter många om och men levererar den nu gnista. Svänghjul/fläkthjul ser ut att vara ett riktigt "hemmafix" utifrån mina ögon: fläkthjulet är fastskruvat i svänghjulet genom fyra taskigt borrade hål. Resultatet är att fläkthjulet skevar (dock ej svänghjulet) ca 3 mm i sidledd. Centreringen är dock OK. Hursomhelst är där gnista nu, korrekt ställd efter instruktionsbok...
Vad som är mindre glädjande är att den inte på något sätt vill gå igång. Givetvis knäcktes kicken då jag försökte kicka igång den (Kalle Ankas otursförföljelse är inget i jämförelse med min...). Vidare försökte jag springa igång den efter alla konstens regler, men det ville sig inte trots flertalet långvariga försök med vila emellan. Det enda livstecknet var att den hostade till vid ett tillfälle. Har tömt tanken och hällt i ny bensin, men har ännu inte gett mig på förgasaren.
Någon som har några goda råd i min svåra stund? Tack på förhand!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
Tackar för alla tips om lås, grodyngel m m.
Efter många om och men levererar den nu gnista. Svänghjul/fläkthjul ser ut att vara ett riktigt "hemmafix" utifrån mina ögon: fläkthjulet är fastskruvat i svänghjulet genom fyra taskigt borrade hål. Resultatet är att fläkthjulet skevar (dock ej svänghjulet) ca 3 mm i sidledd. Centreringen är dock OK. Hursomhelst är där gnista nu, korrekt ställd efter instruktionsbok...
Vad som är mindre glädjande är att den inte på något sätt vill gå igång. Givetvis knäcktes kicken då jag försökte kicka igång den (Kalle Ankas otursförföljelse är inget i jämförelse med min...). Vidare försökte jag springa igång den efter alla konstens regler, men det ville sig inte trots flertalet långvariga försök med vila emellan. Det enda livstecknet var att den hostade till vid ett tillfälle. Har tömt tanken och hällt i ny bensin, men har ännu inte gett mig på förgasaren.
Någon som har några goda råd i min svåra stund? Tack på förhand!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej!
Tackar för alla tips om lås, grodyngel m m.
Efter många om och men levererar den nu gnista. Svänghjul/fläkthjul ser ut att vara ett riktigt "hemmafix" utifrån mina ögon: fläkthjulet är fastskruvat i svänghjulet genom fyra taskigt borrade hål. Resultatet är att fläkthjulet skevar (dock ej svänghjulet) ca 3 mm i sidledd. Centreringen är dock OK. Hursomhelst är där gnista nu, korrekt ställd efter instruktionsbok...
Vad som är mindre glädjande är att den inte på något sätt vill gå igång. Givetvis knäcktes kicken då jag försökte kicka igång den (Kalle Ankas otursförföljelse är inget i jämförelse med min...). Vidare försökte jag springa igång den efter alla konstens regler, men det ville sig inte trots flertalet långvariga försök med vila emellan. Det enda livstecknet var att den hostade till vid ett tillfälle. Har tömt tanken och hällt i ny bensin, men har ännu inte gett mig på förgasaren.
Någon som har några goda råd i min svåra stund? Tack på förhand!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tråkigt, men du kommer att få fart på den.
jag tror att du har felet i förgaseriet. det brukar vara ett vaxliknade klegg i förgasare som stått länge med den nya blyfria soppan. vill du testa så häll en skvätt soppa direkt i förgasarinsuget, då kanske den tänter några sekunder.
svänhjulet/fläkten är en klassiker, originalbultarna är i klenaste laget och går lätt sönder om man meckar mycket med fläkten. men det kanske går att göra om det snyggare och bättre.
lycka till med din skönhet
Federico
<br />Hej!
Tackar för alla tips om lås, grodyngel m m.
Efter många om och men levererar den nu gnista. Svänghjul/fläkthjul ser ut att vara ett riktigt "hemmafix" utifrån mina ögon: fläkthjulet är fastskruvat i svänghjulet genom fyra taskigt borrade hål. Resultatet är att fläkthjulet skevar (dock ej svänghjulet) ca 3 mm i sidledd. Centreringen är dock OK. Hursomhelst är där gnista nu, korrekt ställd efter instruktionsbok...
Vad som är mindre glädjande är att den inte på något sätt vill gå igång. Givetvis knäcktes kicken då jag försökte kicka igång den (Kalle Ankas otursförföljelse är inget i jämförelse med min...). Vidare försökte jag springa igång den efter alla konstens regler, men det ville sig inte trots flertalet långvariga försök med vila emellan. Det enda livstecknet var att den hostade till vid ett tillfälle. Har tömt tanken och hällt i ny bensin, men har ännu inte gett mig på förgasaren.
Någon som har några goda råd i min svåra stund? Tack på förhand!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tråkigt, men du kommer att få fart på den.
jag tror att du har felet i förgaseriet. det brukar vara ett vaxliknade klegg i förgasare som stått länge med den nya blyfria soppan. vill du testa så häll en skvätt soppa direkt i förgasarinsuget, då kanske den tänter några sekunder.
svänhjulet/fläkten är en klassiker, originalbultarna är i klenaste laget och går lätt sönder om man meckar mycket med fläkten. men det kanske går att göra om det snyggare och bättre.
lycka till med din skönhet
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />tråkigt, men du kommer att få fart på den.
jag tror att du har felet i förgaseriet. det brukar vara ett vaxliknade klegg i förgasare som stått länge med den nya blyfria soppan. vill du testa så häll en skvätt soppa direkt i förgasarinsuget, då kanske den tänter några sekunder.
svänhjulet/fläkten är en klassiker, originalbultarna är i klenaste laget och går lätt sönder om man meckar mycket med fläkten. men det kanske går att göra om det snyggare och bättre.
lycka till med din skönhet
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar, men jag är f n något (underdrivet) trött på tjuriga gamla Vespor och "Italian quality". Man skulle kanske lagt sina slantar på något annat meningslöst som frimärken eller modelljärnväg istället. Då kunde man sitta och dutta i pappersbitar med pincett eller skrika "Tut! Tut! Jag är en riktig stins!". Det hade varit skönt att slippa alla de hejdlöst roliga problem jag har haft med Vespor det senaste året. Jag har nästan dagligen sprungit mig blå i ansiktet; lett havererade Vespor genom hela stan och litet till; skurit en motor 10 mil hemifrån i obygdernas obygd; smällt ett otal kopplings- och växelwirar; erhållit tre punkteringar (varav två på samma dag med olika Vespor!); gjort grannarna "pissed-off" p g a kraftigt bensinläckage i källaren (grannfrun beklagade sig bl a över en påtaglig bensinodör i hennes nytvättade tvätt); legat på knäna i ösregn på 101:an mellan Malmö och Anderslöv och letat elfel (samtidigt som skadeglada bilister vinkade och tutade hånfullt... *grrrr*) o s v, o s v. Mina vänner har redan idiotförklarat mig åtskilliga gånger: "Va, en till? Du har ju redan fyra och bara en fungerar, ha-ha-ha!". Jag ger snart upp, alltså...
Nåväl... Skulle inte det där "klegget" i förgasaren kunna vara stelnad tvåtaktsolja i så fall? Innebär blyfri bensin att det lättare "kleggar" igen? Varför, om jag får fråga? Jag skall verkligen ta mig an och rengöra förgasaren en dag (när jag är på bättre humör). Är det fotogen som är lämpligast till rengöring? Eller kemiskt ren bensin, kanske?
Så du menar att svänghjulet och fläkthjulet SKA vara sammansatt med fyra skruvar genom de båda godsen? De italienska ingenjörerna måste verkligen ha använt ögonmått när de måttade ut de fyra hålen, då inget hål sitter på "samma" ställen från centrum räknat. Snurrar man fläkthjulet 90 grader från ursprungsläget, passar hålen inte längre. Viva Italia!
(Följande hör inte hit, men lite kuriosa för den som orkar läsa): Varje gång jag läser ditt nickname, Federico, får jag bitterljuva minnen från en tid då jag erhöll epitetet "Don Federico från Ligurien". Det var så här, att i början av nittiotalet gick firman jag arbetade vid i konkurs. Konkursförvaltaren utsåg en riktig skummis som skulle driva företaget vidare. Det var en två meter lång (och minst lika tjock) psykopat-narcissist-översittar-typ, vars nöje bl a bestod i att förlöjliga, håna och skrämma alla sina anställda. Det bästa han visste var att ljudlöst (han köpte svindyra, ljudlösa skor för ändamålet!) smyga sig på den anställde bakifrån och sedan bara stå där med armarna i kors tills man hoppade till. Då skrattade han bullrigt och gick hånflinande därifrån. Han lade smeknamn på alla anställda och mitt blev då "Don Federico från Ligurien" (tydligen efter någon operafigur eller nåt), eftersom jag heter Fredrik. Samtliga anställda (ca 15 st) tyckte att han var riktigt obehaglig och vantrivseln var genomgående bland personalen, men ingen vågade opponera sig. En dag insåg psykopat-narcissist-översittar-typen själv att situationen var ohållbar och kallade därför till arbetsplatsmöte. Stämningen var tryckt när han inledde mötet med orden: "Jaha, nu får ni fantamig säga vad det är ni upplever som problem!". Det var total tystnad i rummet och alla blickar var riktade ned i borden. Han fortsatte: "Ingen som har nåt att säga?". Då räckte jag upp handen och sa: "Jo, jag!", varpå han förvånat sa: "Ja, varsågod!". Alla blickar vändes mot mig då jag utbrast: "Jag tycker du ska ge f-n i att kalla mig Don Federico!". Psykopat-narcissist-översittar-typen blev högröd i ansiktet av ilska och skrek rakt ut: "Vad f-n... Jag kanske ska kalla dig Herr Olsson istället - passar det?". Då svarade jag: "Ja, antingen det eller Fredrik går bra!", varpå han blev ännu argare och skrek: "Försvinn ut härifrån allihop!" och mötet upplöstes. Efter detta slutade han kalla mig "Don Federico" och inte heller smög han upp bakom min rygg med de ljudlösa skorna. En fredag gick han hem med orden: "Hej då Fredrik, vi ses på måndag!". På måndagen kom istället VD:n från en av våra konkurrenter och psykopat-narcissist-översittar-typen hade sålt företaget bakom ryggen på oss alla, utan att säga ett knyst! För några år sedan, då sist jag såg psykopat-narcissist-översittar-typen kom han nedgången och sliten, cyklande i Slottsparken på en risig gammal herrcykel (istället för hans tidigare så flotta transportmedel, en BMW 850i). Det hade nog hänt något i businessvärlden - så kan det gå... (Ursäkta för en lång och ovidkommande story - tangenttryckningarna fortsatte av sig själv!).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
<br />tråkigt, men du kommer att få fart på den.
jag tror att du har felet i förgaseriet. det brukar vara ett vaxliknade klegg i förgasare som stått länge med den nya blyfria soppan. vill du testa så häll en skvätt soppa direkt i förgasarinsuget, då kanske den tänter några sekunder.
svänhjulet/fläkten är en klassiker, originalbultarna är i klenaste laget och går lätt sönder om man meckar mycket med fläkten. men det kanske går att göra om det snyggare och bättre.
lycka till med din skönhet
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar, men jag är f n något (underdrivet) trött på tjuriga gamla Vespor och "Italian quality". Man skulle kanske lagt sina slantar på något annat meningslöst som frimärken eller modelljärnväg istället. Då kunde man sitta och dutta i pappersbitar med pincett eller skrika "Tut! Tut! Jag är en riktig stins!". Det hade varit skönt att slippa alla de hejdlöst roliga problem jag har haft med Vespor det senaste året. Jag har nästan dagligen sprungit mig blå i ansiktet; lett havererade Vespor genom hela stan och litet till; skurit en motor 10 mil hemifrån i obygdernas obygd; smällt ett otal kopplings- och växelwirar; erhållit tre punkteringar (varav två på samma dag med olika Vespor!); gjort grannarna "pissed-off" p g a kraftigt bensinläckage i källaren (grannfrun beklagade sig bl a över en påtaglig bensinodör i hennes nytvättade tvätt); legat på knäna i ösregn på 101:an mellan Malmö och Anderslöv och letat elfel (samtidigt som skadeglada bilister vinkade och tutade hånfullt... *grrrr*) o s v, o s v. Mina vänner har redan idiotförklarat mig åtskilliga gånger: "Va, en till? Du har ju redan fyra och bara en fungerar, ha-ha-ha!". Jag ger snart upp, alltså...
Nåväl... Skulle inte det där "klegget" i förgasaren kunna vara stelnad tvåtaktsolja i så fall? Innebär blyfri bensin att det lättare "kleggar" igen? Varför, om jag får fråga? Jag skall verkligen ta mig an och rengöra förgasaren en dag (när jag är på bättre humör). Är det fotogen som är lämpligast till rengöring? Eller kemiskt ren bensin, kanske?
Så du menar att svänghjulet och fläkthjulet SKA vara sammansatt med fyra skruvar genom de båda godsen? De italienska ingenjörerna måste verkligen ha använt ögonmått när de måttade ut de fyra hålen, då inget hål sitter på "samma" ställen från centrum räknat. Snurrar man fläkthjulet 90 grader från ursprungsläget, passar hålen inte längre. Viva Italia!
(Följande hör inte hit, men lite kuriosa för den som orkar läsa): Varje gång jag läser ditt nickname, Federico, får jag bitterljuva minnen från en tid då jag erhöll epitetet "Don Federico från Ligurien". Det var så här, att i början av nittiotalet gick firman jag arbetade vid i konkurs. Konkursförvaltaren utsåg en riktig skummis som skulle driva företaget vidare. Det var en två meter lång (och minst lika tjock) psykopat-narcissist-översittar-typ, vars nöje bl a bestod i att förlöjliga, håna och skrämma alla sina anställda. Det bästa han visste var att ljudlöst (han köpte svindyra, ljudlösa skor för ändamålet!) smyga sig på den anställde bakifrån och sedan bara stå där med armarna i kors tills man hoppade till. Då skrattade han bullrigt och gick hånflinande därifrån. Han lade smeknamn på alla anställda och mitt blev då "Don Federico från Ligurien" (tydligen efter någon operafigur eller nåt), eftersom jag heter Fredrik. Samtliga anställda (ca 15 st) tyckte att han var riktigt obehaglig och vantrivseln var genomgående bland personalen, men ingen vågade opponera sig. En dag insåg psykopat-narcissist-översittar-typen själv att situationen var ohållbar och kallade därför till arbetsplatsmöte. Stämningen var tryckt när han inledde mötet med orden: "Jaha, nu får ni fantamig säga vad det är ni upplever som problem!". Det var total tystnad i rummet och alla blickar var riktade ned i borden. Han fortsatte: "Ingen som har nåt att säga?". Då räckte jag upp handen och sa: "Jo, jag!", varpå han förvånat sa: "Ja, varsågod!". Alla blickar vändes mot mig då jag utbrast: "Jag tycker du ska ge f-n i att kalla mig Don Federico!". Psykopat-narcissist-översittar-typen blev högröd i ansiktet av ilska och skrek rakt ut: "Vad f-n... Jag kanske ska kalla dig Herr Olsson istället - passar det?". Då svarade jag: "Ja, antingen det eller Fredrik går bra!", varpå han blev ännu argare och skrek: "Försvinn ut härifrån allihop!" och mötet upplöstes. Efter detta slutade han kalla mig "Don Federico" och inte heller smög han upp bakom min rygg med de ljudlösa skorna. En fredag gick han hem med orden: "Hej då Fredrik, vi ses på måndag!". På måndagen kom istället VD:n från en av våra konkurrenter och psykopat-narcissist-översittar-typen hade sålt företaget bakom ryggen på oss alla, utan att säga ett knyst! För några år sedan, då sist jag såg psykopat-narcissist-översittar-typen kom han nedgången och sliten, cyklande i Slottsparken på en risig gammal herrcykel (istället för hans tidigare så flotta transportmedel, en BMW 850i). Det hade nog hänt något i businessvärlden - så kan det gå... (Ursäkta för en lång och ovidkommande story - tangenttryckningarna fortsatte av sig själv!).
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
Nån gång på 90-talet, då jag besiktigade min P200, sa besikningsmannen: ”Vad lätt den startade, dom flesta Vesporna brukar dom springa runt här på planen med ett tag, innan dom går igång.”
Visst är det häftigt med lite patina och nostalgi, men det är lite pyssel att få gamla åk att bete sig som man önskar.
Bit ihop, var envis o ge inte upp!
Lycka till! Leif
Visst är det häftigt med lite patina och nostalgi, men det är lite pyssel att få gamla åk att bete sig som man önskar.
Bit ihop, var envis o ge inte upp!
Lycka till! Leif
Supa satan!*
Imorgon ska jag ta en titt på "förknasaren" och undvika att hänga läpp p g a illvilliga Vespor. Den startar säkert...hmmmm...
Ikväll skall jag och mina riktigt sköna vänner bege oss ut i Lund. Inte för att jag vill dit, men ikväll har jag inget att säga till om, tyvärr...
Rock on! Jimi Hendrix lives!
Hälsningar
*"Supa satan!" betyder ungefär att erhålla en hög promillehalt. Uttrycket härstammar från en vän som gillar att bli berusad. DS.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
Imorgon ska jag ta en titt på "förknasaren" och undvika att hänga läpp p g a illvilliga Vespor. Den startar säkert...hmmmm...
Ikväll skall jag och mina riktigt sköna vänner bege oss ut i Lund. Inte för att jag vill dit, men ikväll har jag inget att säga till om, tyvärr...
Rock on! Jimi Hendrix lives!
Hälsningar
*"Supa satan!" betyder ungefär att erhålla en hög promillehalt. Uttrycket härstammar från en vän som gillar att bli berusad. DS.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
Lund behöver inte vara det värsta som finns, Du kunde haft med Dig Din Vespa för att begråta dess sönderfall och allmänna djävlighet med åtminstone två med (viss) empatisk förmåga och varm verkstad. Kort sagt; asa hit skiten, så kan vi åtminstone kolla upp basics. I år är det 50 år sedan Sveriges första Vespa-försäljare slog upp dörrarna till sin nya verkstad på Kobjersvägen och det var i Lund! Möjligen kommer något nytt i denna fråga under våren...
Dag
Dag
God morgon!
Betongkeps är ball... Ursäkta mina irrelevanta och ogenomtänkta inlägg under alkoholens påverkan igårkväll. Jag låter dem dock stå kvar i avskräckande syfte...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />Lund behöver inte vara det värsta som finns, Du kunde haft med Dig Din Vespa för att begråta dess sönderfall och allmänna djävlighet med åtminstone två med (viss) empatisk förmåga och varm verkstad. Kort sagt; asa hit skiten, så kan vi åtminstone kolla upp basics.
Dag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jamen tackar, Dag! Jag skall kolla på den i eftermiddag, men om jag inte får igång henne efter det skall jag överväga ditt generösa erbjudande! Enligt en av mina vänner är Lund något som borde bombas, asfalteras och göras till en gigantisk parkeringsplats. När vi spelar X-box, brukar han döpa min spelare till "Lunda Jävel" bara för att jag har läst i Lund en period... Själv gillar jag staden skarpt, förutom alla enkelriktade gator till förbannelse!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />I år är det 50 år sedan Sveriges första Vespa-försäljare slog upp dörrarna till sin nya verkstad på Kobjersvägen och det var i Lund! Möjligen kommer något nytt i denna fråga under våren...
Dag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag vet inte om jag skall avslöja för mycket än, Dag - men om det är som vi befarar, finns det en mycket intressant del av svensk Vespahistoria kvar i Lund även idag... Vi borde undersöka saken närmare och kanske skriva en artikel eller nå't, om huvudpersonen tillåter...för att låta så där litet kryptisk...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
-------------------
"Early this morning, he knocked upon my door. Me and the Devil was walking side by side" (Robert Johnson, 1937)
Betongkeps är ball... Ursäkta mina irrelevanta och ogenomtänkta inlägg under alkoholens påverkan igårkväll. Jag låter dem dock stå kvar i avskräckande syfte...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />Lund behöver inte vara det värsta som finns, Du kunde haft med Dig Din Vespa för att begråta dess sönderfall och allmänna djävlighet med åtminstone två med (viss) empatisk förmåga och varm verkstad. Kort sagt; asa hit skiten, så kan vi åtminstone kolla upp basics.
Dag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jamen tackar, Dag! Jag skall kolla på den i eftermiddag, men om jag inte får igång henne efter det skall jag överväga ditt generösa erbjudande! Enligt en av mina vänner är Lund något som borde bombas, asfalteras och göras till en gigantisk parkeringsplats. När vi spelar X-box, brukar han döpa min spelare till "Lunda Jävel" bara för att jag har läst i Lund en period... Själv gillar jag staden skarpt, förutom alla enkelriktade gator till förbannelse!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />I år är det 50 år sedan Sveriges första Vespa-försäljare slog upp dörrarna till sin nya verkstad på Kobjersvägen och det var i Lund! Möjligen kommer något nytt i denna fråga under våren...
Dag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag vet inte om jag skall avslöja för mycket än, Dag - men om det är som vi befarar, finns det en mycket intressant del av svensk Vespahistoria kvar i Lund även idag... Vi borde undersöka saken närmare och kanske skriva en artikel eller nå't, om huvudpersonen tillåter...för att låta så där litet kryptisk...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
-------------------
"Early this morning, he knocked upon my door. Me and the Devil was walking side by side" (Robert Johnson, 1937)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Nåväl... Skulle inte det där "klegget" i förgasaren kunna vara stelnad tvåtaktsolja i så fall? Innebär blyfri bensin att det lättare "kleggar" igen? Varför, om jag får fråga? Jag skall verkligen ta mig an och rengöra förgasaren en dag (när jag är på bättre humör). Är det fotogen som är lämpligast till rengöring? Eller kemiskt ren bensin, kanske?
Så du menar att svänghjulet och fläkthjulet SKA vara sammansatt med fyra skruvar genom de båda godsen? De italienska ingenjörerna måste verkligen ha använt ögonmått när de måttade ut de fyra hålen, då inget hål sitter på "samma" ställen från centrum räknat. Snurrar man fläkthjulet 90 grader från ursprungsläget, passar hålen inte längre. Viva Italia!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet inte vad klegget består av, men det har med den nya bensinen att göra. Fordon som stått så pass länge att de aldrig blivit tankade med grön soppa ser aldrig ut på det viset.
Å så bultarna, troligtvis är det snett uppborrade av någon som försökt fixa till den. originalbultarna är bara 4-5mm. (Piaggio slutade med löstagbar fläkt på GL modellen senare)
Federico
Nåväl... Skulle inte det där "klegget" i förgasaren kunna vara stelnad tvåtaktsolja i så fall? Innebär blyfri bensin att det lättare "kleggar" igen? Varför, om jag får fråga? Jag skall verkligen ta mig an och rengöra förgasaren en dag (när jag är på bättre humör). Är det fotogen som är lämpligast till rengöring? Eller kemiskt ren bensin, kanske?
Så du menar att svänghjulet och fläkthjulet SKA vara sammansatt med fyra skruvar genom de båda godsen? De italienska ingenjörerna måste verkligen ha använt ögonmått när de måttade ut de fyra hålen, då inget hål sitter på "samma" ställen från centrum räknat. Snurrar man fläkthjulet 90 grader från ursprungsläget, passar hålen inte längre. Viva Italia!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet inte vad klegget består av, men det har med den nya bensinen att göra. Fordon som stått så pass länge att de aldrig blivit tankade med grön soppa ser aldrig ut på det viset.
Å så bultarna, troligtvis är det snett uppborrade av någon som försökt fixa till den. originalbultarna är bara 4-5mm. (Piaggio slutade med löstagbar fläkt på GL modellen senare)
Federico