Renovera fälgar (V50)
Renovera fälgar (V50)
Tänkte ge mig på att renovera mina fälgar (tillhörande en V50) dom är riktigt risiga och behöver en ny omgång med färg. Någon som har några tips på lämplig färg och tillvägagångssätt?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by animalboy</i>
<br />Tänkte ge mig på att renovera mina fälgar (tillhörande en V50) dom är riktigt risiga och behöver en ny omgång med färg. Någon som har några tips på lämplig färg och tillvägagångssätt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
blästring är det bästa rengöringssättet. Sedan är det väl vanlig lack (billack). En del gillar också pulverlack som tål lite mer smällar, men då får man en annan finish på ytan (snygg eller ful är efter smaken....)
kolla bara så att dina fälgar är så pass bra att det lönar sig att renovera. Nya fälgar är inte så dyrt som man kanske tror. Fälhar brukar rosta inuti och så kan givetvis gängor vara kass, och till sist ; kolla hålen där bultarna i trumman ska hålla fast fälgen, händer att dessa blir ovala och glappar...
Federico
<br />Tänkte ge mig på att renovera mina fälgar (tillhörande en V50) dom är riktigt risiga och behöver en ny omgång med färg. Någon som har några tips på lämplig färg och tillvägagångssätt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
blästring är det bästa rengöringssättet. Sedan är det väl vanlig lack (billack). En del gillar också pulverlack som tål lite mer smällar, men då får man en annan finish på ytan (snygg eller ful är efter smaken....)
kolla bara så att dina fälgar är så pass bra att det lönar sig att renovera. Nya fälgar är inte så dyrt som man kanske tror. Fälhar brukar rosta inuti och så kan givetvis gängor vara kass, och till sist ; kolla hålen där bultarna i trumman ska hålla fast fälgen, händer att dessa blir ovala och glappar...
Federico
Blästring är bäst men det kan gå bra med kraftig stålborste, helst på vinkelslip med lite kraft. Rostskyddande grundfärg är ett måste. Sedan finns det på mackarna en riktigt bra färg som heter FÄLGLACK, tål slitage och påkänningar bättre än vanlig enkomponents billack. Finns i nyans kristallsiver och - vilket jag tycker är snyggare (lite mörkare ton)- titansilver.
Dag
Dag
Jag brukar använda Dinitrols färg till fälgar (8510 silver samt 8550 klarlack). Denna färg är mycket stryktålig och lättarbetad. Klarlacken gulnar ej.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
-------------------
"Early this morning, he knocked upon my door. Me and the Devil was walking side by side" (Robert Johnson, 1937)
Scooterhälsningar
/ Fredrik
-------------------
"Early this morning, he knocked upon my door. Me and the Devil was walking side by side" (Robert Johnson, 1937)
Jag lutade av en fälg med kaostik soda i en hink och fick lätt bort nästan all färg.

Ska nu bara slipa bort det sista och använda elektrolys i bad med målarsoda och offeranod av järn för att få bort rosten.
Sen ska jag nog pulverlacka den vit som verkar vara originalfärg på en vit V50?
/Aryan

Ska nu bara slipa bort det sista och använda elektrolys i bad med målarsoda och offeranod av järn för att få bort rosten.
Sen ska jag nog pulverlacka den vit som verkar vara originalfärg på en vit V50?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
det är vanlig metallicsprayfärg som ger en yta liknande klarlacklackad metallic. som alla biltemas färger tål inte denna bensin eller olja som ligger på ett tagLIJ wrote:Biltema har något de kallar fälgfärg (finns i guld, silver, aluminium, vit och svart). Kanske kan vara något för fälgrenoveraren. Någon som testat den?
Federico