Hallå,
Vill snåltrimma min touring (med P200-motor) med ett SITO-plus blås till våren. Hoppas på så sätt få något lite bättre tryck i den. Problemet är dock som bekant att blåset lätt tar i om man han damen där bak och samtidigt svänger vänster. O när jag funderar så kanske det är ide att byta dämpare bak, dels för att den gamla är gammal, dels för att kanske höja frigången med ett par 4-5 centimeter.
Nån som har tips på ersättningsmodell på dämpare eller andra bra vitsord? Längre fjäder kanske?
Som vanligt, innerligt tacksam för hjälp!!
/7 Mackan
Höja frigången på en touring (med SITO-blås)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Vill snåltrimma min touring (med P200-motor) med ett SITO-plus blås till våren. Hoppas på så sätt få något lite bättre tryck i den. Problemet är dock som bekant att blåset lätt tar i om man han damen där bak och samtidigt svänger vänster. O när jag funderar så kanske det är ide att byta dämpare bak, dels för att den gamla är gammal, dels för att kanske höja frigången med ett par 4-5 centimeter.
Nån som har tips på ersättningsmodell på dämpare eller andra bra vitsord? Längre fjäder kanske?
Som vanligt, innerligt tacksam för hjälp!!
/7 Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kör en PX dämp med hårdare fjäder på min Touring. PX dämparen (med PX distansen som man måste köpa separat) gör en dämpare som är lite längre än Touringens originaldämpare. Länden plus hårdheten borde göra färden i kurvor behagligare för dig.
PX dämpen höjer inte frigången så mycket men du får en bättre vinkel på blåset.
OBS. om du inte haft SITO+ på touringen tidigare så kanske stödfjädern måste modifieras om du har centralstöd, tror att jag bytte till en Vespa 50 fjäder på min. Touringstödet sitter i en annan position i förhållande till motorn om man jämför med PX
Federico
<br />Hallå,
Vill snåltrimma min touring (med P200-motor) med ett SITO-plus blås till våren. Hoppas på så sätt få något lite bättre tryck i den. Problemet är dock som bekant att blåset lätt tar i om man han damen där bak och samtidigt svänger vänster. O när jag funderar så kanske det är ide att byta dämpare bak, dels för att den gamla är gammal, dels för att kanske höja frigången med ett par 4-5 centimeter.
Nån som har tips på ersättningsmodell på dämpare eller andra bra vitsord? Längre fjäder kanske?
Som vanligt, innerligt tacksam för hjälp!!
/7 Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kör en PX dämp med hårdare fjäder på min Touring. PX dämparen (med PX distansen som man måste köpa separat) gör en dämpare som är lite längre än Touringens originaldämpare. Länden plus hårdheten borde göra färden i kurvor behagligare för dig.
PX dämpen höjer inte frigången så mycket men du får en bättre vinkel på blåset.
OBS. om du inte haft SITO+ på touringen tidigare så kanske stödfjädern måste modifieras om du har centralstöd, tror att jag bytte till en Vespa 50 fjäder på min. Touringstödet sitter i en annan position i förhållande till motorn om man jämför med PX
Federico
Hallå,
Innan jag köpte P200-motorn så hade jag orginalmotor med ett SITO+ för Polini 177 på. Då funkade stödet och fjädern fint. Men vad jag tror är att P200-motorn är lite större, vilket märks när man sätter dit motorkåpan. Och därmed borde hela blåset skjutas framåt...
Kanske är lika bra att beställa allt på en gång. Några tips på bra inköpsställen?
//Mackan
Innan jag köpte P200-motorn så hade jag orginalmotor med ett SITO+ för Polini 177 på. Då funkade stödet och fjädern fint. Men vad jag tror är att P200-motorn är lite större, vilket märks när man sätter dit motorkåpan. Och därmed borde hela blåset skjutas framåt...
Kanske är lika bra att beställa allt på en gång. Några tips på bra inköpsställen?
//Mackan
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Innan jag köpte P200-motorn så hade jag orginalmotor med ett SITO+ för Polini 177 på. Då funkade stödet och fjädern fint. Men vad jag tror är att P200-motorn är lite större, vilket märks när man sätter dit motorkåpan. Och därmed borde hela blåset skjutas framåt...
Kanske är lika bra att beställa allt på en gång. Några tips på bra inköpsställen?
//Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tror att sito+ för 150 och 200cc sitter på samma placering under golvet, skillnaden är första kröken från cylindern. så det borde fungera utan stödmodifiering (touring har olika stödupphängningar för olika årsmodeller)
Storleksskillnaden på 150 resp 200 motorn är framför allt cylinderns storlek, 200:an har en annan vinkel också som gör att tourinkåpan ligger tight.
Federico
<br />Hallå,
Innan jag köpte P200-motorn så hade jag orginalmotor med ett SITO+ för Polini 177 på. Då funkade stödet och fjädern fint. Men vad jag tror är att P200-motorn är lite större, vilket märks när man sätter dit motorkåpan. Och därmed borde hela blåset skjutas framåt...
Kanske är lika bra att beställa allt på en gång. Några tips på bra inköpsställen?
//Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tror att sito+ för 150 och 200cc sitter på samma placering under golvet, skillnaden är första kröken från cylindern. så det borde fungera utan stödmodifiering (touring har olika stödupphängningar för olika årsmodeller)
Storleksskillnaden på 150 resp 200 motorn är framför allt cylinderns storlek, 200:an har en annan vinkel också som gör att tourinkåpan ligger tight.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Har inte fått tummer ur än, men funderar i alla fall på en SEBAC justerbar dämpare. Men distansen, menar du Federico en sån här
?
// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
köp inte sebac, de är marginellt hårdare än original och betydligt sämre kvalitet. Carbone är bättre kvalitet + en hård fjäder
Federico
<br />Hallå,
Har inte fått tummer ur än, men funderar i alla fall på en SEBAC justerbar dämpare. Men distansen, menar du Federico en sån här

// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
köp inte sebac, de är marginellt hårdare än original och betydligt sämre kvalitet. Carbone är bättre kvalitet + en hård fjäder
Federico
Jag hade problem med min PX och ett PM-blås, men det löste sig perfekt med Worb5-fjädrar fram och bak. Bara att byta orginalfjädrarna, så det var inte så dyrt. Kan köra med packning och flickvän bakpå utan att det någonsin slår igenom. Bättre stabilitet när det går undan, är ett annat plus.
Finns att köpa på SCK och SIP.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Vill snåltrimma min touring (med P200-motor) med ett SITO-plus blås till våren. Hoppas på så sätt få något lite bättre tryck i den. Problemet är dock som bekant att blåset lätt tar i om man han damen där bak och samtidigt svänger vänster. O när jag funderar så kanske det är ide att byta dämpare bak, dels för att den gamla är gammal, dels för att kanske höja frigången med ett par 4-5 centimeter.
Nån som har tips på ersättningsmodell på dämpare eller andra bra vitsord? Längre fjäder kanske?
Som vanligt, innerligt tacksam för hjälp!!
/7 Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Finns att köpa på SCK och SIP.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Vill snåltrimma min touring (med P200-motor) med ett SITO-plus blås till våren. Hoppas på så sätt få något lite bättre tryck i den. Problemet är dock som bekant att blåset lätt tar i om man han damen där bak och samtidigt svänger vänster. O när jag funderar så kanske det är ide att byta dämpare bak, dels för att den gamla är gammal, dels för att kanske höja frigången med ett par 4-5 centimeter.
Nån som har tips på ersättningsmodell på dämpare eller andra bra vitsord? Längre fjäder kanske?
Som vanligt, innerligt tacksam för hjälp!!
/7 Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hallå,
Tar upp tråden igen eftersom jag ännu inte fått tummen ur. Får skylla på det fina vespavädret...! Har nu plockat ihop en finfin kundkorg på http://www.scooter-center.com med SITO+ och dämpare. Leter ferbrilt (på tyska och engelska) efter denna "distans" som ska hjälpa frigången, utan att lyckas.
Fredrico: du kanske kan posta en länk till det jag söker? Eller vet nån annan vad jag behöver?
Iderligen tacksam,
// Mackan
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Jag kör en PX dämp med hårdare fjäder på min Touring. PX dämparen (<b>med PX distansen som man måste köpa separat</b>) gör en dämpare som är lite längre än Touringens originaldämpare. Länden plus hårdheten borde göra färden i kurvor behagligare för dig.
PX dämpen höjer inte frigången så mycket men du får en bättre vinkel på blåset.
...
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tar upp tråden igen eftersom jag ännu inte fått tummen ur. Får skylla på det fina vespavädret...! Har nu plockat ihop en finfin kundkorg på http://www.scooter-center.com med SITO+ och dämpare. Leter ferbrilt (på tyska och engelska) efter denna "distans" som ska hjälpa frigången, utan att lyckas.
Fredrico: du kanske kan posta en länk till det jag söker? Eller vet nån annan vad jag behöver?
Iderligen tacksam,
// Mackan
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Jag kör en PX dämp med hårdare fjäder på min Touring. PX dämparen (<b>med PX distansen som man måste köpa separat</b>) gör en dämpare som är lite längre än Touringens originaldämpare. Länden plus hårdheten borde göra färden i kurvor behagligare för dig.
PX dämpen höjer inte frigången så mycket men du får en bättre vinkel på blåset.
...
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact: