Svag gnista
Svag gnista
Jag har en PK125 Automatica.
Köpte den för några år sedan. Köpte den som objekt då förre ägaren inge fick i gång den.
Nu har jag tagit mej tid att börja felsöka.
Det kommer ingen gnista. Beställde en ny spole. Den är en sådan med inbyggd CDI.
Monterade den, men det kommer fortfarande ingen gnista. Dock känner jag att det sticker till lite när jag håller i tändkabeln och kickar samtidigt.
Vad är det för fel? Kan spolen vara felkopplad? Det är tre kablar till spolen alla är röda! Jag flyttade över kablarna en och en för att undvika att jag kopplar fel, men det kan ju förra ägaren gjort.
Kan det vara dåligt svänghjul eller pick up?
Hur mäter man sig till vad som är fel?
Tacksam för tips!
Mvh
Henrik
Köpte den för några år sedan. Köpte den som objekt då förre ägaren inge fick i gång den.
Nu har jag tagit mej tid att börja felsöka.
Det kommer ingen gnista. Beställde en ny spole. Den är en sådan med inbyggd CDI.
Monterade den, men det kommer fortfarande ingen gnista. Dock känner jag att det sticker till lite när jag håller i tändkabeln och kickar samtidigt.
Vad är det för fel? Kan spolen vara felkopplad? Det är tre kablar till spolen alla är röda! Jag flyttade över kablarna en och en för att undvika att jag kopplar fel, men det kan ju förra ägaren gjort.
Kan det vara dåligt svänghjul eller pick up?
Hur mäter man sig till vad som är fel?
Tacksam för tips!
Mvh
Henrik
Re: Svag gnista
Hej!
För det första, skaffa dig en bra manual på Vespan. När det gäller elschemat så är det också nödvändigt att ha, det löser del "problem" som att alla kablar till CDI:n är röda!
Kolla på scooterhelp, där finns det du behöver. Elschemat finns på http://www.scooterhelp.com/manuals/pk12 ... ca/023.jpg och resten på http://www.scooterhelp.com/motors/VAM1M.PK125.auto.html.
Håller Du i tändkabeln och kickar så lär Du märka om det fungerar, den bits!
När Du har schemat i handen, börja då med att lossa på svänghjulet och följa upp alla kablar, är alla röda så har någon bytt ut dom. Du ska ha 4 kablar till spolen, en är ingjuten i elektroniken och c:a 5-8 cm lång, den ska till jord (brukar vara skruvad i en av skruvarna till fläktskyddet).
Kablarna ska vara Röd, Grön samt Vit. Den gröna går till "dödar knappen", du kan koppla loss den och testa, fungerar allt då är det fel i t.ex. tändningslåset eller på vägen dit.
Du stannar motorn genom att ansluta grön till jord.
Den Röda går till pickupspolen, den kan gå sönder.
I överigt är det bara att rycka i allt och jämföra med elschemat.
Lycka till
För det första, skaffa dig en bra manual på Vespan. När det gäller elschemat så är det också nödvändigt att ha, det löser del "problem" som att alla kablar till CDI:n är röda!
Kolla på scooterhelp, där finns det du behöver. Elschemat finns på http://www.scooterhelp.com/manuals/pk12 ... ca/023.jpg och resten på http://www.scooterhelp.com/motors/VAM1M.PK125.auto.html.
Håller Du i tändkabeln och kickar så lär Du märka om det fungerar, den bits!
När Du har schemat i handen, börja då med att lossa på svänghjulet och följa upp alla kablar, är alla röda så har någon bytt ut dom. Du ska ha 4 kablar till spolen, en är ingjuten i elektroniken och c:a 5-8 cm lång, den ska till jord (brukar vara skruvad i en av skruvarna till fläktskyddet).
Kablarna ska vara Röd, Grön samt Vit. Den gröna går till "dödar knappen", du kan koppla loss den och testa, fungerar allt då är det fel i t.ex. tändningslåset eller på vägen dit.
Du stannar motorn genom att ansluta grön till jord.
Den Röda går till pickupspolen, den kan gå sönder.
I överigt är det bara att rycka i allt och jämföra med elschemat.
Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Stort tack för tipsen!
Det verkar ganska krångligt att ta sig fram till tändspolen och pickuppen. Kan man mäta sig till vad som är vad?
Vad är det för resistans mellan jord och spolkabeln? Är den någon resistans mellan jord och pickuppen? Antar att det är kontakt eller inte mellan jord och dödarkabeln, så den kanske inte är så svår...
Det verkar ganska krångligt att ta sig fram till tändspolen och pickuppen. Kan man mäta sig till vad som är vad?
Vad är det för resistans mellan jord och spolkabeln? Är den någon resistans mellan jord och pickuppen? Antar att det är kontakt eller inte mellan jord och dödarkabeln, så den kanske inte är så svår...
Hmm, hur tänkte du göra det när alla kablar är röda? Tror att Du måste reda ut färgmärkningen först annars blir det svårt att veta vad man mäter på!
Din stator är nog samma som de flesta PK och PX från CDI tiden så kolla på denna sida http://s4.zetaboards.com/ScooterboyWorl ... /871422/1/ så får du lite värden att gå på.
Din stator är nog samma som de flesta PK och PX från CDI tiden så kolla på denna sida http://s4.zetaboards.com/ScooterboyWorl ... /871422/1/ så får du lite värden att gå på.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Mjae. Kanske men inte självklart. PK 125 Automatica hade en helt unik motor som inte liknar något annat (mer än PK50 Automatica då). Ägde själv en på 90-talet men behövde aldrig meka på allvar innan sålde den igen.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nu när jag grejar med tändningen så ser jag att det saknas kylkåpa över cylindern.
Är det samma som till andra modeller? I så fall vilka?
Går det montera kåpan utan att ta bort motorn? Det är väldigt trångt!
Om jag får igång Vespan i helgen, så är det riskabelt att åka utan kåpa!
Se svar nedan!
/jens
/jens
HenrikW wrote:Nu när jag grejar med tändningen så ser jag att det saknas kylkåpa över cylindern.
>> Inte helt enkelt. Kanske, kanske inte. PK125SA är ovanlig och jag tror inte kompetensen på den är så stor här på forumet. En idé är att försöka finna en kåpa till Vespa Primavera125/PK125 och prova.
>> Jag hade isär och sotade min PK125SA och jag minns att jag
* hängde upp bakdelen
* skruvade loss nedre bulten till stötdämparen så att jag kunde vinkla ner motorn
* och sedan kunde ta loss kåpa och topp. Men trångt var det![]()
>> Ja! I princip noll kylning = stor risk för nypning. Visst kan du provstarta och även köra runt kvarteret, lite försiktigt, men inte fullgas och inte långturer.
Nu har jag lött om kablarna på tändplattan. Någon klåpare har bytt kablarna alla tre kablar till röda, och klippt av övriga till ljus och dödare.
Efter att jag återmonterat allt så får jag en liten vit gnista. Men motorn tänder inte på startgas. Nu åter står några frågor:
1) Är en liten vit gnista tillräcklig? Den är inte jätteliten, men när den är vit kanske det betyder att den "blåser bort" i cylindern?
Ska jag köpa ny tändplatta, när jag ändå hålle rpå?
2) Hur ställer jag in tändinställningen? När vet jag att den är rätt? Det fanns några hemmagjorda markeringar som jag gick efter när jag monterade tillbaka plattan.
Finns det några markeringar på svänghjulet på en automatica?
Tacksam för tips!!!
Efter att jag återmonterat allt så får jag en liten vit gnista. Men motorn tänder inte på startgas. Nu åter står några frågor:
1) Är en liten vit gnista tillräcklig? Den är inte jätteliten, men när den är vit kanske det betyder att den "blåser bort" i cylindern?
Ska jag köpa ny tändplatta, när jag ändå hålle rpå?
2) Hur ställer jag in tändinställningen? När vet jag att den är rätt? Det fanns några hemmagjorda markeringar som jag gick efter när jag monterade tillbaka plattan.
Finns det några markeringar på svänghjulet på en automatica?
Tacksam för tips!!!
Hur jag än försöker så tänder den inte. Jag har gnista, ganska svag tycker jag. Tändningen är grundinställd enligt manualen. Den har fått ny tändspole och nya kablar till spolarna och givare.
Trots startgas så tänder den inte när jag kickar. Jag har provat startgas i förgasaren och genom tändstiftshålet. Med och utan chock.
Vad kan det vara för fel? För mycket bensin/startgas? Fel på gnistan? Hur går jag vidare punkt för punkt???
Trots startgas så tänder den inte när jag kickar. Jag har provat startgas i förgasaren och genom tändstiftshålet. Med och utan chock.
Vad kan det vara för fel? För mycket bensin/startgas? Fel på gnistan? Hur går jag vidare punkt för punkt???
-
- Dekaltrimmare
är inte så insatt i den spesifika hojen men tänkte göra ett försök
du har gnista men den startar inte
då är nästa steg
får du bensin?
dvs är stiftet blött av bensin eller är det tort.
och när du vet att du får bensin och den inte startar är det tillbaka till justera täning eller luftskruvar
sen börjar det om
har du testat att byta stiftet? det kan ju vara dåligt
du har gnista men den startar inte
då är nästa steg
får du bensin?
dvs är stiftet blött av bensin eller är det tort.
och när du vet att du får bensin och den inte startar är det tillbaka till justera täning eller luftskruvar
sen börjar det om

har du testat att byta stiftet? det kan ju vara dåligt

Är den ordentligt jordad? Dra en ny jordkabel från en av spolarna till motorblocket. ( har jag för mig att jag gjorde..)
Här är mina små tankar om dålig gnista..
- Startgas är djävulens bländverk! Undvik! Allting på hela jorden startar och går i 10 sekunder med startgas. Det är dock bra till att leta läckor i förgasare med...
- Byt/kolla kondensator, brytarspets, tändspole, tändhatt, tändstift.
- Kolla magneterna i svänghjulet.
Lämna inget åt slumpen! Minsta lilla kortslutning eller dåliga jordning kan få konsekvenser som får oss skoterägare att slita vårt hår i frustration. Det är bättre att byta ALLA kablarna på hela tändplattan om du är osäker. Oftast är det svårt att hitta nya passande spolar men det är oftast de som går sönder mest sällan, så satsa på friska kablar, konding och brytarspetsar.
- Startgas är djävulens bländverk! Undvik! Allting på hela jorden startar och går i 10 sekunder med startgas. Det är dock bra till att leta läckor i förgasare med...
- Byt/kolla kondensator, brytarspets, tändspole, tändhatt, tändstift.
- Kolla magneterna i svänghjulet.
Lämna inget åt slumpen! Minsta lilla kortslutning eller dåliga jordning kan få konsekvenser som får oss skoterägare att slita vårt hår i frustration. Det är bättre att byta ALLA kablarna på hela tändplattan om du är osäker. Oftast är det svårt att hitta nya passande spolar men det är oftast de som går sönder mest sällan, så satsa på friska kablar, konding och brytarspetsar.
/ Christian
Tändstiftet är nytt!
Kan det vara dålig komp? Eller lamellanordningen som sitter i insuget som är igensatt?
Kan man prova att det är friväg genom att blåsa tryckluft genom förgasaren, samtidigt som man vrider runt motorn? Kan man skada något med tryckluft?
Kan man kolla kompressionen på kall motor när man kickar runt den? Vad ska man ha för värden?
Kan det vara dålig komp? Eller lamellanordningen som sitter i insuget som är igensatt?
Kan man prova att det är friväg genom att blåsa tryckluft genom förgasaren, samtidigt som man vrider runt motorn? Kan man skada något med tryckluft?
Kan man kolla kompressionen på kall motor när man kickar runt den? Vad ska man ha för värden?
Du får ingen dålig gnista för att kompresionen är dålig, ej heller för att förgasaren är skitig. Felsök metodiskt, noggrant och uteslut motorns delar en efter en. Utgå inte från att det är fel på alla delar i motorn samtidigt. Håll dig till elsystemet nu!
Gnistan ska vara stark och blå!
Vad har du för tändhatt? Har den inbyggt motstånd? Byt!
Byt tändkabeln om den inte är ny!
Elektrodgapet på tändstiftet? mät och justera vid behov!
Ta lite bilder på hela klabbet, så får vi lite mer att gå på!

Vad har du för tändhatt? Har den inbyggt motstånd? Byt!
Byt tändkabeln om den inte är ny!
Elektrodgapet på tändstiftet? mät och justera vid behov!
Ta lite bilder på hela klabbet, så får vi lite mer att gå på!
/ Christian
Följande är gjort:
Ny tändspole, ny tändkabel och hatt (med motstånd)
Alla kablar är bytta på tändplattan.
Brytarlöst system, så det finns ingen kondensator att byta.
Nytt tändstift, elektrodavstånd 0,6 mm
Jag har svårt att avgöra om gnistan är svag, då en "expert" sa att gnistan ofta är svagare och mer vit på ett brytarlöst system.
Problemet är att motorn inte ens tänder på startgas!?
Jag ska ut och prova att byta tändhatten och se hur långt gnistan kan hoppa (läste i Jims mekhörna, Classicmotor att en bra gnista kan hoppa 5 mm)
Ny tändspole, ny tändkabel och hatt (med motstånd)
Alla kablar är bytta på tändplattan.
Brytarlöst system, så det finns ingen kondensator att byta.
Nytt tändstift, elektrodavstånd 0,6 mm
Jag har svårt att avgöra om gnistan är svag, då en "expert" sa att gnistan ofta är svagare och mer vit på ett brytarlöst system.
Problemet är att motorn inte ens tänder på startgas!?
Jag ska ut och prova att byta tändhatten och se hur långt gnistan kan hoppa (läste i Jims mekhörna, Classicmotor att en bra gnista kan hoppa 5 mm)
Nu har jag bytt ut tändhatten med motstånd, till den som satt original på nya spolen.
Tyvärr så är det ingen skillnad på gnistan. Men jag kanske inte kan jämföra gnistan med den som man får i en bilmotor.
I alla fall kan den hoppa 3-4 mm, så den borde kunna få motorn att gå.
Tyvärr så är det ingen skillnad på gnistan. Men jag kanske inte kan jämföra gnistan med den som man får i en bilmotor.
I alla fall kan den hoppa 3-4 mm, så den borde kunna få motorn att gå.
- Attachments
-
- Tändstift.png (205.76 KiB) Viewed 13466 times
Äntligen! Nu startar den på startgas!
Jag minskade eletrodavståndet på tändstiftet. Från 0,6 mm till superlitet. Den skanske inte går så bra när motorn blir varm, men den startar nu på startgas.
Nu är förgasaren nästa projekt. Hoppas att det räcker med rengöring.
Jag minskade eletrodavståndet på tändstiftet. Från 0,6 mm till superlitet. Den skanske inte går så bra när motorn blir varm, men den startar nu på startgas.
Nu är förgasaren nästa projekt. Hoppas att det räcker med rengöring.
Grattis!
Då är du snart där.
Fast superlitet avstånd skall det ju inte vara.
Det borde ju finnas en orsak till att det skall vara ett bestämt avstånd.
Hoppas att du kan öka avståndet efter du fått ordning på förgasaren.
/Hans
Då är du snart där.
Fast superlitet avstånd skall det ju inte vara.
Det borde ju finnas en orsak till att det skall vara ett bestämt avstånd.
Hoppas att du kan öka avståndet efter du fått ordning på förgasaren.
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Låter som du fortfarande har låg gnistspänning som du har kompenserar med minskat elektrodavstånd och lättantänd startgas.HenrikW wrote:Äntligen! Nu startar den på startgas!
Som redan skrevs i tråden kan det vara svänghjulet (magneterna). Speciellt om svänghjulet har legad löst (utan statorspolar) tappar det magnetism över tiden vilket gör att gnistan och ljuset blir svag. Kollla alltså om ljuset också är svag kan det tyda på svaga magneter men om strålkastaren drivs av batteriet så syns det såklart inte men det tror jag inte.
Kolla även jordningen av spolar i statorplattan och statorplattans kontakt mot blocket, som redan skrevs. olja och oxid kan göra övergångsmotstånd och ge svag gnista och liknande elproblem.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
När det gäller elsystemet är det ny tändspole och nya kablar på tändplattan, så jordningen tror jag inte är felet, kanske pickuppen.
I alla fall har jag nu fyllt på olja i oljetaknen (Vespan har automatisk oljeblandning). Nu är det en stor pöl på golvet under motorn.
Kan jag blanda oljan i tvåtaktsoljan i bensinen och skita i den separata oljan? Finns det risk att oljepumpen tar skada om det inte finns någon olja i systemet?
I alla fall har jag nu fyllt på olja i oljetaknen (Vespan har automatisk oljeblandning). Nu är det en stor pöl på golvet under motorn.
Kan jag blanda oljan i tvåtaktsoljan i bensinen och skita i den separata oljan? Finns det risk att oljepumpen tar skada om det inte finns någon olja i systemet?
Jag vet att det går att köra premix i en scooter med oljetank. Jag är också säker på att det går att mickla med oljepumpen så att den inte pumpar alls. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt om den går utan olja, men det kanske nån annan kan svara på?
/ Christian
Googlade på nätet för att få tips på felsökning i tändsystemet.
Hittade att man kunde dra runt motorn men en borrmaskin. Mycket enklare än att stå och kicka.
Provade detta och ser nu att motorn måste få upp varvet ordentligt innan jag får gnista.
Tändspolen är sprillans ny, men provade ändå att byta tillbaka till den gamla originalspolen.
Vips så har jag mkt bättre gnista! Flyttade över tändkabeln från den nya spolen till den gamla. Nu har jag en supergnista, även vild ganska lågt varv.
Provade med lite startgas och den gamla spolen. Motorn startar vid första kicken.
Ska prova mer i helgen.
Hur kommer det sig att en ny spole ge så svag gnista? Kan det vara olika resultat från spole till spole. Är piratdelar skit?
Köpte spolen från en internetbutik på nätet. Kollade runt och tycker att i princip alla icke vespa-spolar ser lika dana ut, men det kanske skiljer?
Hittade att man kunde dra runt motorn men en borrmaskin. Mycket enklare än att stå och kicka.
Provade detta och ser nu att motorn måste få upp varvet ordentligt innan jag får gnista.
Tändspolen är sprillans ny, men provade ändå att byta tillbaka till den gamla originalspolen.
Vips så har jag mkt bättre gnista! Flyttade över tändkabeln från den nya spolen till den gamla. Nu har jag en supergnista, även vild ganska lågt varv.
Provade med lite startgas och den gamla spolen. Motorn startar vid första kicken.
Ska prova mer i helgen.
Hur kommer det sig att en ny spole ge så svag gnista? Kan det vara olika resultat från spole till spole. Är piratdelar skit?
Köpte spolen från en internetbutik på nätet. Kollade runt och tycker att i princip alla icke vespa-spolar ser lika dana ut, men det kanske skiljer?
Du har testat att kasta om kablarna som går till spolen? Eftermarknadsdelar kan vara kassa om man har otur, så det är svårt att svara på.. Det är ju inte generellt så att ALLA piratdelar är skit....
/ Christian
Känner igen det här. Nytillverkade delar är inte självklart bra och väl fungerande delar
/jens

/jens
Premiärturen! Startade med hjälp av lite startgas. Sedan bar det av! Ska byta däcken innan jag vågar köra något längre.
Först tyckte jag att axxet var dåligg på max gas. Det är en viss tröghet i gashantaget, så jag hittade inte maxgasen först.
Det visade sig att gasen som det finns tre lägen. Lätt gas, medelgas och max.
Ska det vara sådan tröghet?
Först tyckte jag att axxet var dåligg på max gas. Det är en viss tröghet i gashantaget, så jag hittade inte maxgasen först.
Det visade sig att gasen som det finns tre lägen. Lätt gas, medelgas och max.
Ska det vara sådan tröghet?