Oljor till standard otrimmad P200E?
Jag har en standard, otrimmad P200E och undrar lite över oljor.
Om jag förstått rätt så var originalrekommendationen (för 30 år sedan) 2% inblandning av SAE30 mineralolja i bensinen (manuell inblandning) och samma olja i växellådan. Stämmer det?
Men saker har förändrats! Nu är ju 95-oktanig bensin utspädd med 5% etanol. Det finns också moderna röksvagare 2T-oljor på t.ex. Statoil och OKQ8.
Etanolen har väl försämrande inverkan på oljan, eller hur?
•Bör man köra på 98 Oktan (Statoil lär ha ren 98 utan etanol) eller är det OK att köra på standard 95 Oktan med 5% etanol från vilket bensinbolag som helst?
•Jag gissar att moderna standard 2T-oljor för inblandning generellt är att föredra framför SAE30 mineralolja. Stämmer det?
•Är SAE30 mineralolja det bästa för växellådan (t.ex. med tanke på lameller) eller är det bättre med med del- eller helsyntet? Multigrade?
•Har etanolinblandningen i bensinen inverkan på växellådsoljan genom små interna läckage i motorn. Vilken olja är i så fall tåligast mot detta?
Kommentarer?
Jag önskar begränsa råd och diskussion till de produkter som finns på våra vanligaste benstationer och ställen som Biltema och Mekonomen. Om man börjar diskutera trimning/specialkopplingar och speciella racingoljor leder diskussionen för långt – jag har redan sökt på forumet som vimlar av avancerade kommentarer men ändå inte hittat entydiga svar på de enkla frågorna ovan.
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Oljor till standard otrimmad P200E?
-
- Nybörjare
Re: Oljor till standard otrimmad P200E?
Har också en otrimmad P200. Blandar bensinen med Shell-2t-olja. Vxl-lådan har jag Motul växellådsolja för 2-t. Men för vxl-lådan lovsjunges i kör här på Forumet Biltemas gräsklipparolja som är SAE 30 olja o funkar bra!
Happy scootering,
Leif
Happy scootering,
Leif