Hej,
Jag har en Runner 180 motor som äter kolvar i samma takt som ett skapligt nyårsfyrverkeri brinner av.
Det blir en fin grop i kolvtoppen innan skiten nyper ihop.
Jag har varit övertygad (iaf de två första kolvarna) om att den var för snålt bestyckad.
Men då sodom och gomorra upprepas trots att den känns så fet bestyckad att jag skäms då jag åker genom vår lilla stad, vet jag inte vad jag ska tro längre.
Jag har tagit livet av 3st 172 kolvar, och en original. Trodde i min enfald att det skulle vara skaplig billigt att åka scooter..
Den har haft följande konfiguration:
PM tuning stage 1 cylinder, Dellorto phbl 25 och PM55 rökrör. Kostade en kolv efter 50 mil.
Originalcylinder Dellorto phbl 25 och PM55 rökrör. Kostade en kolv efter 80 mil.
Ledsnade ett tag och körde original på både cylinder, förgasare och avgas.
Kikade på stiftet varannan mil kändes det som, och tolkade det som ok i färg.
Jag har svårt att tro att den gått magert de sista kolvarna och funderar mer och mer om tändningen sviker mig sporadiskt?
Det låter konstigt i min lilla värld att en CDI bråkar periodvis bara, men som sagt, vet inte vad jag ska tro.
Kan man "störa" CDI:n om den placeras exempelvis väldigt nära tändstiftet? (Motorn sitter på en annourlunda farkost)
Jag har inte hört några spikningar vad jag kan tycka, men PM55 är ju lite mer högljutt.
Bilden är det första offret och är så ren att den måste gått magert. Men även senare offer är sotiga men uppvisar ändå samma skador. Är det övertemp pga. snål bestyckning eller ser spikskador ut så här?
Hade originalstift första gången (RN2C) och NGK BR9ES.
Tips emottages tacksamt som man brukar säja.
/Micke
Lipen i halsen..
Lipen i halsen..
- Attachments
-
- 172 kolv 1.JPG (52.47 KiB) Viewed 4197 times
Re: Lipen i halsen..
Trist när det blir sådär!
Spikskador brukar enligt min erfarenhet inte se ut som det som din kolv uppvisar, utan där brukar man se ett skarpare hål som ser ut att vara sönderslaget. Kollar man undertill är stora flisor urslagna runt hålet. Din kolv ser mer ut att ha gått rejält varm, men det är ju inte en exakt vetenskap att analysera skurna kolvar.
Hur står det till med kompet? Har du mätt upp det? Är det högt så får du oundvikligen högre förbränningstemperatur. Hur är tändningen ställd?
Prova först att kolla stiftet ordentligt. Sätt tejp på gashandtaget och styret där du markerar upp gaslägena 0-25-50-75-100. Hitta en bra raksträcka där du utan problem kan ligga och dra på respektive gaspådrag. Håll gasen, och utan att slå av eller göra någonting annat, slå av tändingen och stanna. Sen läser du stiftet. Gör du inte så, kommer stiftet aldrig visa rätt. Gör åtminstone två turer för varje gaspådrag. Jag är ganska säker på att du då kommer hitta om/var den går magert. Sen bestyckar du upp förgasaren för det gaspådrag där den går magert, grovt enligt följande: 0-25 = lågfartsmunstycke/luftskruv, 25-75 nål, nålmunstycke, nålposition, 75-100 huvudmunstycke. Du kan även investera i en avgastemperaturmätare (EGT) som brukar kunna ge en bra indikation på hur varmt motorn går.
Den vanligaste missen är att man bestyckar upp huvudmunstycket rätt, men glömmer de andra. Då funkar allt kanon när man ligger på fullgas, men så fort man slår av lite, så går motorn magert och så nyper det.
Lycka till!
Spikskador brukar enligt min erfarenhet inte se ut som det som din kolv uppvisar, utan där brukar man se ett skarpare hål som ser ut att vara sönderslaget. Kollar man undertill är stora flisor urslagna runt hålet. Din kolv ser mer ut att ha gått rejält varm, men det är ju inte en exakt vetenskap att analysera skurna kolvar.
Hur står det till med kompet? Har du mätt upp det? Är det högt så får du oundvikligen högre förbränningstemperatur. Hur är tändningen ställd?
Prova först att kolla stiftet ordentligt. Sätt tejp på gashandtaget och styret där du markerar upp gaslägena 0-25-50-75-100. Hitta en bra raksträcka där du utan problem kan ligga och dra på respektive gaspådrag. Håll gasen, och utan att slå av eller göra någonting annat, slå av tändingen och stanna. Sen läser du stiftet. Gör du inte så, kommer stiftet aldrig visa rätt. Gör åtminstone två turer för varje gaspådrag. Jag är ganska säker på att du då kommer hitta om/var den går magert. Sen bestyckar du upp förgasaren för det gaspådrag där den går magert, grovt enligt följande: 0-25 = lågfartsmunstycke/luftskruv, 25-75 nål, nålmunstycke, nålposition, 75-100 huvudmunstycke. Du kan även investera i en avgastemperaturmätare (EGT) som brukar kunna ge en bra indikation på hur varmt motorn går.
Den vanligaste missen är att man bestyckar upp huvudmunstycket rätt, men glömmer de andra. Då funkar allt kanon när man ligger på fullgas, men så fort man slår av lite, så går motorn magert och så nyper det.
Lycka till!
Cronos wrote:Hej,
Jag har en Runner 180 motor som äter kolvar i samma takt som ett skapligt nyårsfyrverkeri brinner av.
Det blir en fin grop i kolvtoppen innan skiten nyper ihop.
Jag har varit övertygad (iaf de två första kolvarna) om att den var för snålt bestyckad.
Men då sodom och gomorra upprepas trots att den känns så fet bestyckad att jag skäms då jag åker genom vår lilla stad, vet jag inte vad jag ska tro längre.
Jag har tagit livet av 3st 172 kolvar, och en original. Trodde i min enfald att det skulle vara skaplig billigt att åka scooter..
Den har haft följande konfiguration:
PM tuning stage 1 cylinder, Dellorto phbl 25 och PM55 rökrör. Kostade en kolv efter 50 mil.
Originalcylinder Dellorto phbl 25 och PM55 rökrör. Kostade en kolv efter 80 mil.
Ledsnade ett tag och körde original på både cylinder, förgasare och avgas.
Kikade på stiftet varannan mil kändes det som, och tolkade det som ok i färg.
Jag har svårt att tro att den gått magert de sista kolvarna och funderar mer och mer om tändningen sviker mig sporadiskt?
Det låter konstigt i min lilla värld att en CDI bråkar periodvis bara, men som sagt, vet inte vad jag ska tro.
Kan man "störa" CDI:n om den placeras exempelvis väldigt nära tändstiftet? (Motorn sitter på en annourlunda farkost)
Jag har inte hört några spikningar vad jag kan tycka, men PM55 är ju lite mer högljutt.
Bilden är det första offret och är så ren att den måste gått magert. Men även senare offer är sotiga men uppvisar ändå samma skador. Är det övertemp pga. snål bestyckning eller ser spikskador ut så här?
Hade originalstift första gången (RN2C) och NGK BR9ES.
Tips emottages tacksamt som man brukar säja.
/Micke
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Lipen i halsen..
Tack för svar.
Tolkar det som jag får ransaka mitt omdömme om bestyckning..
Kompet har jag inte mätt, plockade om cylinderpackningar till jag fick ett squich på 1,1mm enligt PM:s instruktion. Med originalcylindern kollade jag inte. Tändningen är orörd standard. Vad jag kunde se så stämmer den med indikeringen på plastkåpan (antar att "tapparna" på kåpan är markeringen) vid 2000 rpm, lite svårt att avgöra vid 7000 men verkade rimligt.
Jag tolkar Ditt svar som om jag inte behöver misstänka att CDI:n bråkar sporadiskt. Men om jag skulle byta på chans, är en Malossi CDI att föredra, vad skiljer den från original?
Antar att man inte kan fråga om en "grundbestyckning" för mina komponenter, men något mellan tummen och armbågen skulle tacksamt tas emot.
Om jag ändå är inne på omöjliga frågor, kan man öveslagsmässigt uppskatta hur mycket man behöver öka bestyckningen när man monterar ett PM55 rör. Enligt PM skulle man med originalförgasare flytta upp nålclipset till översta, vilket låter bakvänt i mina öron.
Samt stänga luftskruven till 0,5 varv.
Många frågor blir det..
Tolkar det som jag får ransaka mitt omdömme om bestyckning..
Kompet har jag inte mätt, plockade om cylinderpackningar till jag fick ett squich på 1,1mm enligt PM:s instruktion. Med originalcylindern kollade jag inte. Tändningen är orörd standard. Vad jag kunde se så stämmer den med indikeringen på plastkåpan (antar att "tapparna" på kåpan är markeringen) vid 2000 rpm, lite svårt att avgöra vid 7000 men verkade rimligt.
Jag tolkar Ditt svar som om jag inte behöver misstänka att CDI:n bråkar sporadiskt. Men om jag skulle byta på chans, är en Malossi CDI att föredra, vad skiljer den från original?
Antar att man inte kan fråga om en "grundbestyckning" för mina komponenter, men något mellan tummen och armbågen skulle tacksamt tas emot.
Om jag ändå är inne på omöjliga frågor, kan man öveslagsmässigt uppskatta hur mycket man behöver öka bestyckningen när man monterar ett PM55 rör. Enligt PM skulle man med originalförgasare flytta upp nålclipset till översta, vilket låter bakvänt i mina öron.
Samt stänga luftskruven till 0,5 varv.
Många frågor blir det..
Re: Lipen i halsen..
Det låter som du behöver kontakta Mavio här på forumet, han har hållit på länge med att trimma Dragster 180 (samma motor). Skicka honom ett PM och se om du kan väcka honom ur hans slummer... 

Cronos wrote:Tack för svar.
Tolkar det som jag får ransaka mitt omdömme om bestyckning..
Kompet har jag inte mätt, plockade om cylinderpackningar till jag fick ett squich på 1,1mm enligt PM:s instruktion. Med originalcylindern kollade jag inte. Tändningen är orörd standard. Vad jag kunde se så stämmer den med indikeringen på plastkåpan (antar att "tapparna" på kåpan är markeringen) vid 2000 rpm, lite svårt att avgöra vid 7000 men verkade rimligt.
Jag tolkar Ditt svar som om jag inte behöver misstänka att CDI:n bråkar sporadiskt. Men om jag skulle byta på chans, är en Malossi CDI att föredra, vad skiljer den från original?
Antar att man inte kan fråga om en "grundbestyckning" för mina komponenter, men något mellan tummen och armbågen skulle tacksamt tas emot.
Om jag ändå är inne på omöjliga frågor, kan man öveslagsmässigt uppskatta hur mycket man behöver öka bestyckningen när man monterar ett PM55 rör. Enligt PM skulle man med originalförgasare flytta upp nålclipset till översta, vilket låter bakvänt i mina öron.
Samt stänga luftskruven till 0,5 varv.
Många frågor blir det..
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================