Ta bort framskärmen på en Touring (VGLB)?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespaman
Entusiast
Entusiast

Ta bort framskärmen på en Touring (VGLB)?

Post by vespaman »

Har rivit isär min gamla trotjänare, eftersom den måste knöglas ut efter en kraftigare sammandrabbning med en bil (undertecknads fel :oops:). Vespor är mjuka, bilar är hårda, kan jag konstatera....

I princip alla kåpor har bucklats till, så plåtkillen får nog kämpa ett tag, framför allt med tut-infästningen, hoppas det går att få till :(

Nåväl, till frågan:

Framskärmen - kan man få av den utan att spräcka nedre lagerbanan? Det verkar som att det nästan skall gå, men jag har inte lyckats. Kan det gå om man demonterar fjädrar och dämpare för att få mer rörelsemån när man ska lirka?

Detta är en 62:a.
Ola Lång
Chefsmontörn

Re: Ta bort framskärmen på en Touring (VGLB)?

Post by Ola Lång »

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... sk%C3%A4rm" onclick="window.open(this.href);return false;
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Man brukar behöva ta bort lagerbanan för att få bort skärmen. Inga större problem att knacka loss om man bara värmer lite först. Lagerbanan kan man återanvända till skillnad från dammskyddet (som sitter under) som brukar bli allt för skadat av allt bankande. Kostar dock bara någon tjuga typ. EHR har säkert. Eller Sip. Eller tillomed jag själv kan ha en extra tror jag.

Edit: Ola var lite snabbare...
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Aha! Värme och våld. I feel again myself :)
Bra att veta att man ska försöka spara lagerbanan, hade nog trott att den var förbrukningsvara i sammanhanget.

Tackar!
Post Reply