Plötslig fyrtakt

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
SuperSport
Drömmare
Drömmare

Plötslig fyrtakt

Post by SuperSport »

Vid färd på motorväg började plötsligt PX:en att fyrtakta, och har gjort sen dess. Vad är nu detta? Har kollat flottörmusnstycke som ser ok ut.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Plötslig fyrtakt

Post by Hedge »

Skitigt tändstift? Flödande förgasare? Choken fastnat i öppet läge? Fel på tändningen?
SuperSport wrote:Vid färd på motorväg började plötsligt PX:en att fyrtakta, och har gjort sen dess. Vad är nu detta? Har kollat flottörmusnstycke som ser ok ut.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
SuperSport
Drömmare
Drömmare

Post by SuperSport »

Fortfarande fyrtakt trots: nytt stift, en förgasare som inte flödar, en choke som inte fastnat och en elektronisk tändning som sprutar ut gnistor.
ani1
Drömmare
Drömmare

Post by ani1 »

Fick du någosin ordning på detta? Jag har fått liknande problem, en px200e -84 som plötsligt börjat fyrtakta och tappa orken. Startar lätt och går fint på tomgång men sedan svarar den väldigt långsamt på gas och har ingen som helst ork. Har bytt förgasare, CDI och tändstift.
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Kanske läge att byta pickup med?
/ Christian
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ett igensatt avgassystem kan också ge den typen av orkeslöshet på högre varv. Been there done that ;-)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

kan även hända om svänghjulet glidit och skjuvat halvmånen. Står tändningen fel så kan den starta men har ingen kraft

/HB
ani1
Drömmare
Drömmare

Post by ani1 »

Avgassystem2.jpg
(290.27 KiB) Downloaded 23 times
Tack för goda råd. Krysskilen var hel och tändplattan satt som berget. När jag tog bort avgassystemet gick den nästan som vanligt. Troligen igensatt? Frågan nu är om det går att göra något med detta? Går det att rensa/rengöra? Jag har ingen aning om vad det är för något, det är inte original. Någon som kan identifiera detta eller peka ut ett alternativ?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Att sota ljuddämparen:
Demontera o sätten kork eller plugg i dämparens utlopp.
Blanda ut propplösare med hetvatten o häll i dämparens cylinderfäste, o placera dämparen så alla inre ytor är blöta o låt stå ett par dagar. Spola rent med kallvatten, montera o varmkör motorn.

VAR FÖRSIKTIG NÄR DU HANSKAS MED PROPPLÖSARE, DEN ÄR FRÄTANDE. LÅT DET INTE FÅ KONTAKT MED HUD O ÖGON, EJ HELLER MÖBLER, LACKADE GOLV ETC.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Det ser ut att vara en Polini. Hittade detta omdöme. Kanske läge att köpa en annan?

Polini

24.3 HP @ 8060 rpm
21.4 Nm @ 7930 rpm
Again a typical Italian. As with the Leo Vinci there is good HP, however the available power is simply too narrowly spread. Unfortunately at low revs (as with the Leo Vinci) simply EVERYTHING is missing.
Price: approx. 120 DM
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har råkat ut för exakt samma sak. Köpte för många år sedan ett LeoVince "trim"avgassystem till en Vespa PX som gjorde att den gick helt kass. Bytte tillbaka till min gamla standarddämpare, då gick den ok igen. Sedan köpte jag ett riktigt effektblås (Taffspeed), då hände det saker :D

Du har ingen i din omgivning du kan låna en dämpare av och testa? Annars håller jag med reVintage, en ny dämpare kan göra susen.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
ani1
Drömmare
Drömmare

Post by ani1 »

Tack för alla tips. Eftersom inget hjälpt gick jag vidare till cylinderiet. Tror nu att detta hör hemma i en ny (eller annan) tråd.
Cylinder1.jpg
(400.61 KiB) Downloaded 12 times
Topplock1.jpg
(411.33 KiB) Downloaded 12 times
Kolv1.jpg
(312.57 KiB) Downloaded 12 times
Vad kan ha orsakat detta och vad behöver åtgärdas?
Post Reply