Plötslig fyrtakt
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Fri 07 Sep 2012, 21:04
Plötslig fyrtakt
Vid färd på motorväg började plötsligt PX:en att fyrtakta, och har gjort sen dess. Vad är nu detta? Har kollat flottörmusnstycke som ser ok ut.
Re: Plötslig fyrtakt
Skitigt tändstift? Flödande förgasare? Choken fastnat i öppet läge? Fel på tändningen?
SuperSport wrote:Vid färd på motorväg började plötsligt PX:en att fyrtakta, och har gjort sen dess. Vad är nu detta? Har kollat flottörmusnstycke som ser ok ut.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Fri 07 Sep 2012, 21:04
Re: Plötslig fyrtakt
Fortfarande fyrtakt trots: nytt stift, en förgasare som inte flödar, en choke som inte fastnat och en elektronisk tändning som sprutar ut gnistor.
Re: Plötslig fyrtakt
Fick du någosin ordning på detta? Jag har fått liknande problem, en px200e -84 som plötsligt börjat fyrtakta och tappa orken. Startar lätt och går fint på tomgång men sedan svarar den väldigt långsamt på gas och har ingen som helst ork. Har bytt förgasare, CDI och tändstift.
Re: Plötslig fyrtakt
Ett igensatt avgassystem kan också ge den typen av orkeslöshet på högre varv. Been there done that 
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Plötslig fyrtakt
kan även hända om svänghjulet glidit och skjuvat halvmånen. Står tändningen fel så kan den starta men har ingen kraft
/HB
/HB
Re: Plötslig fyrtakt
Tack för goda råd. Krysskilen var hel och tändplattan satt som berget. När jag tog bort avgassystemet gick den nästan som vanligt. Troligen igensatt? Frågan nu är om det går att göra något med detta? Går det att rensa/rengöra? Jag har ingen aning om vad det är för något, det är inte original. Någon som kan identifiera detta eller peka ut ett alternativ?
Re: Plötslig fyrtakt
Att sota ljuddämparen:
Demontera o sätten kork eller plugg i dämparens utlopp.
Blanda ut propplösare med hetvatten o häll i dämparens cylinderfäste, o placera dämparen så alla inre ytor är blöta o låt stå ett par dagar. Spola rent med kallvatten, montera o varmkör motorn.
VAR FÖRSIKTIG NÄR DU HANSKAS MED PROPPLÖSARE, DEN ÄR FRÄTANDE. LÅT DET INTE FÅ KONTAKT MED HUD O ÖGON, EJ HELLER MÖBLER, LACKADE GOLV ETC.
Demontera o sätten kork eller plugg i dämparens utlopp.
Blanda ut propplösare med hetvatten o häll i dämparens cylinderfäste, o placera dämparen så alla inre ytor är blöta o låt stå ett par dagar. Spola rent med kallvatten, montera o varmkör motorn.
VAR FÖRSIKTIG NÄR DU HANSKAS MED PROPPLÖSARE, DEN ÄR FRÄTANDE. LÅT DET INTE FÅ KONTAKT MED HUD O ÖGON, EJ HELLER MÖBLER, LACKADE GOLV ETC.
Re: Plötslig fyrtakt
Det ser ut att vara en Polini. Hittade detta omdöme. Kanske läge att köpa en annan?
Polini
24.3 HP @ 8060 rpm
21.4 Nm @ 7930 rpm
Again a typical Italian. As with the Leo Vinci there is good HP, however the available power is simply too narrowly spread. Unfortunately at low revs (as with the Leo Vinci) simply EVERYTHING is missing.
Price: approx. 120 DM
Polini
24.3 HP @ 8060 rpm
21.4 Nm @ 7930 rpm
Again a typical Italian. As with the Leo Vinci there is good HP, however the available power is simply too narrowly spread. Unfortunately at low revs (as with the Leo Vinci) simply EVERYTHING is missing.
Price: approx. 120 DM
Re: Plötslig fyrtakt
Jag har råkat ut för exakt samma sak. Köpte för många år sedan ett LeoVince "trim"avgassystem till en Vespa PX som gjorde att den gick helt kass. Bytte tillbaka till min gamla standarddämpare, då gick den ok igen. Sedan köpte jag ett riktigt effektblås (Taffspeed), då hände det saker
Du har ingen i din omgivning du kan låna en dämpare av och testa? Annars håller jag med reVintage, en ny dämpare kan göra susen.
/jens

Du har ingen i din omgivning du kan låna en dämpare av och testa? Annars håller jag med reVintage, en ny dämpare kan göra susen.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Plötslig fyrtakt
Tack för alla tips. Eftersom inget hjälpt gick jag vidare till cylinderiet. Tror nu att detta hör hemma i en ny (eller annan) tråd.
Vad kan ha orsakat detta och vad behöver åtgärdas?