4-taktar

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

4-taktar

Post by Albin »

Min Vespa taktar när jag kör med väldigt lite gaspådrag. Jag har en Phbh gasare, kan man justera nålen eller måste jag gå ner i storlek på något munstycke för att bli av med problemen?
OlleM
Entusiast
Entusiast

Re: 4-taktar

Post by OlleM »

Vilken Vespa / motor har du? Trim? Utblås?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Albin wrote:Min Vespa taktar när jag kör med väldigt lite gaspådrag. Jag har en Phbh gasare, kan man justera nålen eller måste jag gå ner i storlek på något munstycke för att bli av med problemen?
Att justera en förgasare så att den går perfekt över hela registret är inte helt enkelt. Som du skriver finns det så många variabler att spela med. Munstycken, olika nålvarianter och sedan nålpositionen. Plus att åtminstone jag jobbar efter principen "better safe than sorry", hellre lite fyrtaktning än att riskera att motorn går för snålt och nyper ...

Spontant, och utan att veta något alls om din motor, känner jag att du kunde testa med att flytta clipset på nålen ett snäpp uppåt och känna hur det känns. Det ger lite magrare blandning på låg- och mellanregister.

Dessutom, vill du läsa in dig lite på förgasarinställning så får du här länken till MB Developments sida i ämnet http://www.lambrettaspares.com/info/jet ... -+151.html. De jobbar visserligen mest med Lambretta men det är samma förgasare och liknande tvåtaktsmotorer vi talar om.

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Albin »

Tack för tipsen. Ska testa nålinställningen som du skrev. Set-upen i övrigt är Malossi reed, 28 mm gasare, öppnad vev, Polini 177 och Sip race.
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Går en 2-taktare så fett att börja takta så får den åt helsike för mycket bensin. Håller med att man hellre ska köra lite för fet blandning, men det innebär inte att den ska takta. Har du kollat färgen på stiftet?
Piaggio Skipper 172 -1994
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Albin »

Har flyttat clipset på nålen nu och den går helt klart renare.
Färgen på stiftet är chokladbrunt. Däremot så känns det som att den behöver lite fetare blandning då man ligger på maxgas och närmar sig topphastigheten. Känns lite nervöst på maxvarv...
Om jag går upp ett par storlekar i huvudmunstycke kommer hela förgasaren generera en fetare blandning då eller arbetar detta munstycke mest under fullgas?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det borde funka med ett lite större huvudmunstycke. Trial and error is your friend :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply