Gångjärn till luckan

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
pelle
Nybörjare
Nybörjare

Gångjärn till luckan

Post by pelle »

Jag plockar isär det sista inför lackering av min Vespa, -55´a.
Luckan på vä. sidokåpa sitter med en sprint i ett enkelt fäste på insidan av kåpan.
Den sitter som :cry: berg, sprinten alltså.
Fastrostad?!! Plåten runt sprinten kan man bända upp och få loss den på så vis, men när den är nylackad vill man ju helst ha en skonsam åtgärd för återmontering.

Jag kommer antagligen att förstöra nuvarande sprint vid demonteringen.
Har ni "sprinttips"?

Tacksam för råd från "erfarenheten".:oops:
Pelle
[img]C:Documents%20and%20SettingsPappaSkrivbord[/img]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Luckan på min P200 hade ochså sprintar eller något liknande innan jag lackade den. Monterade med långa M3 skruv med låsmuttrar. det kan kanske funka i ditt fall också.
Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag gissar att du har samma "pinne" som på touring (mässingspinne som är 50mm lång och ca 3-4mm i diamter)

jag tog bort den gamla pinnen (sågade av, och pressade ut den biten som satt kvar i den vikta "luckplåten". Köpte en ny pinne och pressade i så att den bara sticker ut på ena sidan (dubbelt så mycket) och ligger jämt med på andra sidan. Sedan lackade jag alla delar. Vid ihopmontering så går det att skjuta in pinnen i ena hålet om man håller luckan lite vinklad. när pinnen är i ena öglan så sätter man luckan i rätt position och sedan pressar man tillbaka pinnen så att den sticker ut lika mycket på båda sidor och låser i båda öglorna (hålen). se bara till att den nya pinnen inte går allt för trögt innan lack

men det fungerar så klart med gängad pinne och muttrar i båda ändar eller en lång bult.

I fabriken så tror jag att kåpan lackades med luckan monterad på. då med en distans så den blev halvöppen så att färgen kommer överallt.

Federico
pelle
Nybörjare
Nybörjare

Post by pelle »

Tack för hjälpen.:)
Saxsprint har jag fått tips om, verkar som grabbarna i Italien var
förtjusta i sådana på 50-talet, men det känns lite provisoriskt.
Pelle
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Jag har precis monterat tillbaka den luckan efter att min 150 -59 har varit på lack. Hittade ingen bra saxpinne (svårt med så lång utan att den blir för tjock) så jag jag tog också en M3 bult och det funkade bra.
Post Reply