Vad bör jag tänka på när VGL1M skall monteras ihop?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

Vad bör jag tänka på när VGL1M skall monteras ihop?

Post by BooDaa »

Efter en tids pyssel och klurande har det äntligen blivit tid att montera ihop min motor.

Samtliga lager och packboxar är bytta, spel i växellådan kontrollerat och blockhalvorna är putsade och blanka. Det enda som jag inte gjort något åt är kickmekanismen, så där misstänker jag att mitt bekymmer kan ha sin lösning.

Jag började med att trycka ihop halvorna för hand och tog därefter till gummiklubba för att få det så tätt att bultarna mot svänghjulet kunde dras åt. När jag sedan börjar skruva fast övriga genomgående bultar blir kicken och växellådan efter hand helt stum.

Behöver jag ha någon specifik växel i, eller behöver kickmekanismen monteras lös innan blockhalvorna skruvas ihop?

Det är ju bara en månad kvar till Nybro och det vore ett antiklimax av rang att behöva ta bilen dit.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BooDaa
Lärling
Lärling

Re: Vad bör jag tänka på när VGL1M skall monteras ihop?

Post by BooDaa »

Mitt problem hade en tvådelad lösning.
Den mindre uppenbara för mig var att primäraxeln inte riktigt bottnat när jag monterade den. Det saknades ca 3 mm, vilket gjorde en enorm skillnad.

Det något pinsammare nybörjarnisstaget var att jag försökte montera "kickhalvan" med växelföraren på plats. Jag hade ju inte haft bort den vid demontering..

Hur som helst verkar jag vara på rätt spår nu och skall därför raskt ge mig i kast med koppling och tändning.

Än finns det hopp om att få köra scooter, om inte till så i Nybro.
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (208.97 KiB) Viewed 3064 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply