Trimma en PV50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
TaiNt101
Drömmare
Drömmare

Trimma en PV50

Post by TaiNt101 »

JA som topic lyder.. vad ska jag göra föra att få min pv50 att gå så bra som möjligt :D

Nu har jag 80cc kit på (mallossi) men finns det att få tag på större kit?

sen har jag en 22 mm förgasare.. men vill ha större, vill veta hur mkt större jag ska satsa på och märke

kröken jag har är från gianellei samt ljuddämparen

men nu har jag knappt nåt bottenvrid på 4:ans växel.. alla andra växlar går toklätt men inte 4:an.. mera vrid på de lägre varvan med andra ord :D
alla tips är välkommna

TaiNt Goes PV80
Har ni nått om pv50 pm:a mig
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by TaiNt101</i>
<br />JA som topic lyder.. vad ska jag göra föra att få min pv50 att gå så bra som möjligt :D

Nu har jag 80cc kit på (mallossi) men finns det att få tag på större kit?

sen har jag en 22 mm förgasare.. men vill ha större, vill veta hur mkt större jag ska satsa på och märke

kröken jag har är från gianellei samt ljuddämparen

men nu har jag knappt nåt bottenvrid på 4:ans växel.. alla andra växlar går toklätt men inte 4:an.. mera vrid på de lägre varvan med andra ord :D
alla tips är välkommna

TaiNt Goes PV80
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

PV50? är det en Suzukki plastmoppe?

Kan inget om sånt men grunderna är ungefär lika om det är en tvåtaktare.

1. de flesta trimcylindrar som man köper är portade så att man får högre toppeffekt (mer varv) med bieffekter som sämre bottendrag. (malossi för Vespa är ett bra exempel)

2. Större förgasare (inte för stor då.) ger mer på toppen, men är också negativt för bottendraget. En mindre förgasare får upp flödeshastigheten snabbare och ger på så sätt snabbare respons på låga varv. (tänk på Runner180cc som har en 20mm fugge original och ger ca 20hk)

3. Kröken. Ja, det är nästan det som påverkar din motors karaktär mest av allt. Högvarvsblås är i regel oanvändbara på en otrimmad motor, sedan finns det säkert mellanting som faktiskt ger bättre effekt utan att man måste byta allt annat. I plastmoppesvängen är det väl populärt med strypningar i just avgassystemet.
Tipset blir att kolla vad ditt avgasystem är anpassat för.

4. Högsta växeln (har du växlar?) brukar ju vara överväxel, alltså att steget är större. Det kanske går att byta delar någonstans i utväxlingen?

slutsats: Trimcylinder / större förgasare / tuffare avgasystem; är inte alltid lika med en motor som går bra på alla varvtal, oftast får man räkna med bieffekter som sämre bottendrag och bludder på lågvarv. Tvåtaktstrimmining är en hel vetenskap....

Federico
TaiNt101
Drömmare
Drömmare

Post by TaiNt101 »

Det är ingen plastskit. en hederlig gammal manuellt växlad moped..AaAIGHT. en liknande honda monkey, fast suzukis version.

TaiNt Goes PV80
Post Reply