Har någon verktyg 0013767 att låna ut?
Har någon verktyg 0013767 att låna ut?
Efter att ha lagt åtskilliga timmar på att dela och demontera motorn och väntat alldeles för länge på delar så står jag nu inför ett problem.
Det vore surt att inte byta ut samtliga lager nu när motorn är isärmonterad, men jag kan inte rubba låsringen i vänster växelhushalva.
Därför undrar jag nu om någon vänlig själ har ett passande verktyg att låna ut.
Groparna i ringen är ca 4 mm breda och centrumavståndet mellan hålen på motsatt sida ca 4 cm.
Sedan finns det tydligen något piffigt demonteringsverktyg för tätningsringen på hjulsidan och något sådant har jag såklart heller inte.
Sedan finns tydligen något fint
Det vore surt att inte byta ut samtliga lager nu när motorn är isärmonterad, men jag kan inte rubba låsringen i vänster växelhushalva.
Därför undrar jag nu om någon vänlig själ har ett passande verktyg att låna ut.
Groparna i ringen är ca 4 mm breda och centrumavståndet mellan hålen på motsatt sida ca 4 cm.
Sedan finns det tydligen något piffigt demonteringsverktyg för tätningsringen på hjulsidan och något sådant har jag såklart heller inte.
Sedan finns tydligen något fint
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (300.55 KiB) Viewed 5682 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Har någon verktyg 0013767 att låna ut?
Här kommer ytterligare bild, som visar den elaka låsringen.
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (206.11 KiB) Viewed 5664 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
stoppa in två 4mm borrar/M4 i hålen och bänd tvärs imellan dem med en pinne, den kanske inte sitter så hårt.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Det var ett listigt knep, som definitivt är värt ett försök.
Jag försökte knacka på ett dorn som jag stuckit ned i ett hål igår, men fick inte riktigt rätt attackvinkel.
Jag försökte knacka på ett dorn som jag stuckit ned i ett hål igår, men fick inte riktigt rätt attackvinkel.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Dekaltrimmare
vet inte om dessa kan jälpa men när jag fixat bromsarna på bilen och skruvat in bromscylindern så har jag använt en sån här bara öppna och sätt i två passande hål och vrid
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... ang-71609/" onclick="window.open(this.href);return false;
detta kanske funkar med
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... yg-191403/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... ang-71609/" onclick="window.open(this.href);return false;
detta kanske funkar med
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... yg-191403/" onclick="window.open(this.href);return false;
In och utvändiga låsringstänger har jag, men de gör inte jobbet. Dels öppnar den du pekat ut inte tillräckligt mycket och sedan finns det i vart fall inget utrymme kvar att vrida runt.
Det andra verktyget ser mer intressant ut, men jag är rädd att även det riskerar att slira då vanliga låsringar har en annan funktion än den låsbricka jag tampas med. Min bricka är mer som ett tjockt burklock med gängorna på "burkens" insida.
Några idéer börjar ta form, så inom kort skall jag nog ha byggt en finfin nyckel.
Å andra sidan börjar jag fundera på vilken arsenal av specialverktyg och dorn jag kan tänkas sakna för att tackla de lager och tätningar som sitter innanför, så det kanske är lika gott att jag inte lyckas öppna pandoras ask denna gång..
Det andra verktyget ser mer intressant ut, men jag är rädd att även det riskerar att slira då vanliga låsringar har en annan funktion än den låsbricka jag tampas med. Min bricka är mer som ett tjockt burklock med gängorna på "burkens" insida.
Några idéer börjar ta form, så inom kort skall jag nog ha byggt en finfin nyckel.
Å andra sidan börjar jag fundera på vilken arsenal av specialverktyg och dorn jag kan tänkas sakna för att tackla de lager och tätningar som sitter innanför, så det kanske är lika gott att jag inte lyckas öppna pandoras ask denna gång..
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Dekaltrimmare
kan man inte använda en vinkelslips nyckel efter lite om byggnad
http://www.clasohlson.com/se/Universaln ... r305616000" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clasohlson.com/se/Universaln ... r305616000" onclick="window.open(this.href);return false;
Originalverktyget är säkert allra bäst, men det brukar fungera bra med värme och rätt storlek på dorn. Det finns alltid ett läge där man kan få bra med kraft utan att slinta. Den är högergängad.
Och jag skulle rekommendera att du byter de där lagren när du ändå är där. Det brukar kännas väldigt trist om de ger upp efter femtio mil.
/P
Och jag skulle rekommendera att du byter de där lagren när du ändå är där. Det brukar kännas väldigt trist om de ger upp efter femtio mil.
/P
Du har en mycket bra poäng där, Paka.
Har du några bra tips kring byte av dessa lager?
När jag monterar så skall väl hjulsidans lager och tätningsring på plats först, fölt av mellanrör och sist växellådsidans lager? Det jag grunnar på är hur skall jag monterar bort elakingarna utan orginalverktugsuppsättning (förutsatt att jag alls får loss ringen vill säga)?
Hjulsidans tätningsring borde väl vara ett bra utgångsläge?
Kan man använda mellanröret för att driva ut hjulsidans lager och sedan driva ut det sista mot växellådan?
Följer hjulsidans ring med om man pressar lagret, eller behöver den demonteras separat?
Alla råd mottages med tacksamhet.
............................................................................
Nålarna som ingick i lagersatsen från SIP är tjockare än de 17 jag räddade vid demontering av granen.
17 har för övrigt blivit 18, då jag hittade ännu en nål på golvet i fredags kväll.
Har du några bra tips kring byte av dessa lager?
När jag monterar så skall väl hjulsidans lager och tätningsring på plats först, fölt av mellanrör och sist växellådsidans lager? Det jag grunnar på är hur skall jag monterar bort elakingarna utan orginalverktugsuppsättning (förutsatt att jag alls får loss ringen vill säga)?
Hjulsidans tätningsring borde väl vara ett bra utgångsläge?
Kan man använda mellanröret för att driva ut hjulsidans lager och sedan driva ut det sista mot växellådan?
Följer hjulsidans ring med om man pressar lagret, eller behöver den demonteras separat?
Alla råd mottages med tacksamhet.
Nålarna som ingick i lagersatsen från SIP är tjockare än de 17 jag räddade vid demontering av granen.
17 har för övrigt blivit 18, då jag hittade ännu en nål på golvet i fredags kväll.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Har för mig att det finns en bild, kanske i Hermods också? Med en lämplig stång, lång dorn, kan man trycka röret lite åt sidan och knacka ut det yttre lagret. Då får man ut röret också och kan ta till något ännu fetare när man knackar ut det inre (åt andra hållet).
Jo. Röret glappar ju rätt så mycket i sin kanal, så det låter som en fullt rimlig lösning. Jag återkommer med rapport när jag kommit lite längre.
Stort tack för tipsen. Det känns väldigt tryggt för en nybörjare som jag att ha den här uppbackningen. Inte minst när min lokale läromästare dragit österut på semester.
Stort tack för tipsen. Det känns väldigt tryggt för en nybörjare som jag att ha den här uppbackningen. Inte minst när min lokale läromästare dragit österut på semester.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
En plan till en avdragare har tagit form, men jag har ännu inte lyckats bygga den.
Under tiden har jag provat att stuka till en universalnyckel till vinkelslip, men den gjorde inte jobbet.
Det gick däremot fint att lossa yttre lagret och dess täckring med dorn.
Under tiden har jag provat att stuka till en universalnyckel till vinkelslip, men den gjorde inte jobbet.
Det gick däremot fint att lossa yttre lagret och dess täckring med dorn.
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (222.69 KiB) Viewed 5510 times
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Nu har jag äntligen fått ur brickan.
Under vägens gång har jag tagit nog med bilder för ett bildspel på avdelningen "Så funkar det"
Så här ser avdragaren som jag byggt ut.
Under vägens gång har jag tagit nog med bilder för ett bildspel på avdelningen "Så funkar det"
Så här ser avdragaren som jag byggt ut.
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (210.09 KiB) Viewed 5481 times
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Briljant lösning!
/Hans
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)