Renovering av motor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Renovering av motor

Post by Chrocko »

Vill ha tips på hur jag skall få ur den yttre lagerbanan som sitter i högra motorhalvan = ramlagret på svänghjulssidan.
Allt går ju med våld men ...............

Det är en Vespa PK motor.

Tacksam för tips :roll:
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Renovering av motor

Post by spaxe »

Prova med en värme pistol och värm upp motorblocks halvan runt kullagret
Metallen vidgar sej lite så att det blir lättare att ta ut kullagret.
:D
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Renovering av motor

Post by Chrocko »

Fick tag på en bra utdragare för att dra ut lagerbanor.

Vet någon om man kan ersätta detta lager = N204 med ett vanligt kullager = 6402, för måttmäsigt passar det. ???
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Renovering av motor

Post by Vespalun »

Ja det går att ersätta men välj då ett C3 lager.
Man bör nog inte ersätta det eftersom kullagret har betydligt sämre bärighet än rulllagret, dvs. rullagret håller mycket bättre.
Jag har gjort tvärtom på min "viktanpassade" V50, där bytte jag kullagret till ett N204, betydligt bättre när man sätter ihop motorn i alla fall :D .
Det som gör att ett rullager är att föredra, förutom bärigheten, är just att innerbanan sitter fast på veven och är flytande mot ytterbanan. Det innebär att man kan monter ytterbanan i blocket utan problem (värm blocket och kyl lagret), sätta i andra lagret och veven i det och sen bara skjuta ihop blockhalvorna med handkraft. När sen motorn blir varm så sitter ju kullagret och veven fast på kopplingssidan och kan röras sig lite på den andra sidan, ingen risk för att det nyper eller så.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Renovering av motor

Post by Chrocko »

Tack för info, det är alltså som jag själv hade tänkt mej.
Men det är ju bra att fråga :roll:

Jag skall beställa lager inom kort och sedan sätta i hopp motorn.
Skall även passa på att byta växelkors.
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Post Reply