Munstycken Si 20/17 ( nybörjare ..)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Munstycken Si 20/17 ( nybörjare ..)

Post by Jonke 50 »

Hej alla!
Som nybliven ägare till en Touring -59:a och ny på forumet så undrar jag om nån vänlig själ kan hjälpa mig att hitta i (den för mig) ogenomträngliga munstyckedjungeln :lol: ?

Munstyckena på bilden har följande värden:

1- 4
2-E1
3-94
4-42

Mina frågor:
1. -Munstycke nr 1 har jag försökt beställa från SIP men när jag får hem det så är det för långt ( högt) bild 2. Vad motsvarar värde 4? De jag har fått hem har värde 160 och 200....
2.- Munstycke nr 2 hittar jag inte alls. Var kan ett sådant beställas? Jag har problem med tomgången= ingen tomgång alls. :roll:
3.-Jag har monterat ett nytt avgassystem, också från SIP "Racing Exhaust SITO Plus" behöver jag öka storleken på huvudmunstycket (nr 3?) för att undvika att vespan varmnyper?
Slutligen: för att byta packningen som sitter vid soppakranen behöver jag demontera tanken eller går det att göra på annat vis?

Stort tack på förhand till den eller de som kan förbarma sig över mig!

/ Jonas
Attachments
SIP.jpg
SIP.jpg (142.9 KiB) Viewed 2773 times
Munstycken SI 2.jpg
Munstycken SI 2.jpg (135.18 KiB) Viewed 2773 times
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Re: Munstycken Si 20/17 ( nybörjare ..)

Post by Vespoholic »

Du bör absolut öka på huvudmunstycket, nr tre som du så riktigt skriver, om du byter till SITO Plus.

Nr två är emulsionsröret, nr ett är luftkorrektionsmunstycket och nr fyra är tomgångsmunstycket. Tror jag. Jag kan ha fel om de två sista..

Har du ingen tomgång så har du antagligen skit nånstans eller fel tomgångsblandning. Du får pröva att justera luftskruven, börja med 1,5 varv från fullt inskruvat. De andra munstyckena och emulsionsröret behöver du knappast röra.

Menar du gummigenomföringen runt kranvredet så byts den från utsidan med t ex en skruvmejsel till hjälp. Lite såpa på genomföringen underlättar. Gäller det nån packning vid själva kranen så måste förstås tanken upp.

Hoppas du får nån hjälp av detta.

//Johan
Jonke 50
Entusiast
Entusiast

Post by Jonke 50 »

Hej Johan!
Tack för hjälpen!
Jag har haft i sär förgasaren och blåst rent och tomgångsskruven ( den som går genom luftfiltret ?) har jag skruvat i botten.
Ska prova med luftblandningsskruven också.
/ Jonas
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

Hej.

Byt upp huvudmunstycke ett par snäpp så är du på den säkra sidan. Dålig tomgång (och motorgång öht) behöver inte bero på munstycket. Det kan även orsakas av att motorn drar tjuvluft runt förgasaren. Bytte du packning och drog du åt ordentligt så förgasaren inte glappar? Kolla även skicket på förgasarpackningen, läcker den påverkar det tomgången.

Personligen lade jag ut ett antal hundralappar i onödan på lågfartsmunstycken (=tomgångsmunstycken dvs nr 4) när jag inte fick till tomgången på en ebayinhandlad 24mm förgasare från Spaco. Den gick oerhört fett och sotigt. Det visade sig att packningen som följde med förgasaren var tjockare och av ett slags gummiartat material. När jag bytte tillbaka till den gamla papperspackningen blev tomgången perfekt med originalmunstycket. Fråga mig inte varför, men så var det.
Post Reply