Renovera bensintank

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
webmaster
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 32
Joined: Thu 10 Apr 2003, 12:28
Location: Sweden
Contact:

Renovera bensintank

Post by webmaster »

Har en femliterstank som jag tänkte sätta i en Vespa 50 som nu bara har en 3 literstank (sic!). Den är dock rostig innuti och ful som stryk utanpå. Någon har sprayat gul lackfärg över som har släppt och krakelerat m m.

Så hur blir man av med färgen på tanklock och andra skrymslen bäst? Finns det något smidigare än blästring eller är det det som gäller?

Rosten innuti ska ju också bort. Skaka med grus/muttrar har jag hört förut. Ska man blanda ut dem med någon lämplig vätska/lösningsmedel eller? Ska man behandla insidan med något efteråt?

/Jonas Myrenås

-----------------------------
På två små hjul genom livet...
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Värm färgen och borsta bort den med stålborste. Brukar funka kanonbra!

Det finns diverse grejer att behandla tanken med efter men det är inte nödvändigt.
Tatraplan
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Tue 07 Oct 2003, 17:25
Location: Sweden

Post by Tatraplan »

Sedan Bums blev förbjudet av miljö-/hälsoskäl
så kan man istället använda bromsvätska (ej av
silikontyp). Bromsvätskan är lite frätande och
löser ganska snabbt upp även tjocka färglager.
Smådelar är bara att lägga i något lämpligt kar
fyllt med bromsvätska, större delar brukar gå
bra att pensla i ett par omgångar.

Det går att köra samma metod på vissa plastdelar
men risken finns att de angrips. Plåt däremot
är helt oberörd av bromsvätska. För att få bort
smeten av färg + bromsvätska brukar det oftast
räcka med vatten och svamp efter någon dag,
eftersom att vattnet blandar sig med bromsvätska.

Jag tror att t ex OK har en miljövänlig variant
av Bums (d v s färglösare i geleform), men den är
inte alls lika effektiv som originalet.

/Robert
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Jag kan skvallra om att metoden med bromsvätska fungerar, drog på ett lager på vespaplåten och över natten var det bara att skrapa av färgen. Håller på att experimentera med dasspapper, så man kan få bort färgen över de böjda områdena, har en förmåga att rinna av där annars. :)
kola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Thu 06 May 2004, 10:25
Location: Sweden

Post by kola »

Rost i tanken. Själv blästrade jag ut rubbet, sedan i med olja. Fungerar fortfarande rätt bra.

Såg sedan detta tips på classichonda.se "Köp fosforsyra via apoteket. Späd 1/10 och låt det stå över natt.
Fosforsyra är mirakelmedicin mot rost. Men sedan är det brådis - skölj flera ggr med varmt vatten.
Varmt pga att det torkar fortare.
Under tiden det torkar hjälp till med varmluftspisol eller liknande.
Sedan gäller en olje sköjning eller bättre Kreem som nämt redan.
Se till att få kreemen överallt mao
vrid och vänd på tanken och häll sedan ut överflödet.

Kreem tankrengörare. Lelles. Artikelnummer 38-4835."

Mats
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Fri 12 Sep 2003, 21:53
Location: Sweden
Contact:

Post by n u l l »

Fosforsyra finns i Biltemas Rostborttagare(36-149), den är hyfsat bra mot aluminiumoxid(använde den på en grymt förstörd Bellafälj), men hur den är mot rost vet jag inte.
Någon som vet?

Bella R200 -55
Bella R204 -60
Post Reply