Har en femliterstank som jag tänkte sätta i en Vespa 50 som nu bara har en 3 literstank (sic!). Den är dock rostig innuti och ful som stryk utanpå. Någon har sprayat gul lackfärg över som har släppt och krakelerat m m.
Så hur blir man av med färgen på tanklock och andra skrymslen bäst? Finns det något smidigare än blästring eller är det det som gäller?
Rosten innuti ska ju också bort. Skaka med grus/muttrar har jag hört förut. Ska man blanda ut dem med någon lämplig vätska/lösningsmedel eller? Ska man behandla insidan med något efteråt?
/Jonas Myrenås
-----------------------------
På två små hjul genom livet...
Renovera bensintank
Sedan Bums blev förbjudet av miljö-/hälsoskäl
så kan man istället använda bromsvätska (ej av
silikontyp). Bromsvätskan är lite frätande och
löser ganska snabbt upp även tjocka färglager.
Smådelar är bara att lägga i något lämpligt kar
fyllt med bromsvätska, större delar brukar gå
bra att pensla i ett par omgångar.
Det går att köra samma metod på vissa plastdelar
men risken finns att de angrips. Plåt däremot
är helt oberörd av bromsvätska. För att få bort
smeten av färg + bromsvätska brukar det oftast
räcka med vatten och svamp efter någon dag,
eftersom att vattnet blandar sig med bromsvätska.
Jag tror att t ex OK har en miljövänlig variant
av Bums (d v s färglösare i geleform), men den är
inte alls lika effektiv som originalet.
/Robert
så kan man istället använda bromsvätska (ej av
silikontyp). Bromsvätskan är lite frätande och
löser ganska snabbt upp även tjocka färglager.
Smådelar är bara att lägga i något lämpligt kar
fyllt med bromsvätska, större delar brukar gå
bra att pensla i ett par omgångar.
Det går att köra samma metod på vissa plastdelar
men risken finns att de angrips. Plåt däremot
är helt oberörd av bromsvätska. För att få bort
smeten av färg + bromsvätska brukar det oftast
räcka med vatten och svamp efter någon dag,
eftersom att vattnet blandar sig med bromsvätska.
Jag tror att t ex OK har en miljövänlig variant
av Bums (d v s färglösare i geleform), men den är
inte alls lika effektiv som originalet.
/Robert
Rost i tanken. Själv blästrade jag ut rubbet, sedan i med olja. Fungerar fortfarande rätt bra.
Såg sedan detta tips på classichonda.se "Köp fosforsyra via apoteket. Späd 1/10 och låt det stå över natt.
Fosforsyra är mirakelmedicin mot rost. Men sedan är det brådis - skölj flera ggr med varmt vatten.
Varmt pga att det torkar fortare.
Under tiden det torkar hjälp till med varmluftspisol eller liknande.
Sedan gäller en olje sköjning eller bättre Kreem som nämt redan.
Se till att få kreemen överallt mao
vrid och vänd på tanken och häll sedan ut överflödet.
Kreem tankrengörare. Lelles. Artikelnummer 38-4835."
Mats
Såg sedan detta tips på classichonda.se "Köp fosforsyra via apoteket. Späd 1/10 och låt det stå över natt.
Fosforsyra är mirakelmedicin mot rost. Men sedan är det brådis - skölj flera ggr med varmt vatten.
Varmt pga att det torkar fortare.
Under tiden det torkar hjälp till med varmluftspisol eller liknande.
Sedan gäller en olje sköjning eller bättre Kreem som nämt redan.
Se till att få kreemen överallt mao
vrid och vänd på tanken och häll sedan ut överflödet.
Kreem tankrengörare. Lelles. Artikelnummer 38-4835."
Mats