Ciao Tifosi
Fick just ett mail från SPG där man säger:
Då det har kommit till vår kännedom att flera av våra ÅF har blivit erbjudna att köpa Piaggio, Vespa och Gilera fordon från tidigare importör (gråimport) har vi beslutat att möta upp detta genom att kraftigt sänka rekommenderat utpris på ett antal utvalda modeller.
Det låter helt OK för mig, dom maskiner som sålts av "gråimportörer" har inte köparna fått hemskickade recall notice utan själv fått söka dom, jag har också hört att det är väldigt omständigt att göra recall och hantera garantiärenden på dessa maskiner, vi ÅF som tar våra från SPG har haft snabb respons på recall och dom har tillocmed sett till att delarna funntits i lager då recall notice gått ut till ägarna så att vi handlare kunnat hantera det så snabbt som det bara går med så lite "down time" som möjligt för våra kunder. SPG ska ha en eloge för detta och att dom inser att vi handlare ibland kan stå som en åsna mellan två höstackar när "gamla importörer" viftar med priser som är mycket lägre men man vet att tillslut kan man ha en väldigt besviken kund på halsen då är det (för mig iallafall) inte svårt att välja, visst man har säkert förlorat en försäljning eller två (detta gäller även Aprilia hojarna) men so be it....
Passa på att köpa den där sccotern ni alltid velat ha, jag vet att innom dom närmaste veckorna fylls SPG's lager upp med 2012'or då det idag är ganska tomt så lägg din order hos närmaste SPG ÅF...
Vespa GTS 300 ie Ca pris 59.995kr Nytt ca pris 53.995kr
Vespa GTS 300 Super Ca pris 61.995kr Nytt ca pris 54.995kr
Vespa GTS 300 Super sport Ca pris 62.995kr Nytt ca pris 55.995kr
Vespa GTS 300 Touring Ca pris 63.995kr Nytt ca pris 56.995kr
Vespa GTV 300 Vie Della Moda Ca pris 62.995kr Nytt ca pris 57.995kr
Piaggio MP3 300 YOUrban Ca pris 79.995kr Nytt ca pris 74.995kr
Piaggio MP3 400 LT Ca pris 95.995kr Nytt ca pris 84.995kr
Piaggio MP3 500 Touring Sport Ca pris 97.995kr Nytt ca pris 89.995kr
Piaggio MP3 500 Touring Business Ca pris 97.995kr Nytt ca pris 89.995kr
DP says: SPG ska ha en STOR eloge för detta och hur dom har skött varumärket hittills....
SPG Sänker priserna...
Re: SPG Sänker priserna...
Tja det var väll på tiden. 1 år försent för mig dock.
Sedan tror jag inte att SPG gör detta av goodwill utan som jag förstått det har Piaggio Group satt Europa priser på sitt sortiment så det är bara för alla ÅF att justera priserna till de rekommenderade + lokal moms
Sedan tror jag inte att SPG gör detta av goodwill utan som jag förstått det har Piaggio Group satt Europa priser på sitt sortiment så det är bara för alla ÅF att justera priserna till de rekommenderade + lokal moms
-
- Nybörjare
Ja, vad ska jag säga. När de just nu, eller om den kanske också kommer att sänkas, vill ha 60.000: - för en Piaggio Beverly 350 när man kan åka till Tyskland och köpa en för under 50.000: - med resa och svensk moms då är det "någon" som försöker ha för hög marginal.
//Peter Björkdahl
//Peter Björkdahl
Jag tycker också om att köpa saker till lägsta möjliga pris. Samtidigt konstaterar jag att fordon är lite speciellt.Peter Bjorkdahl wrote:Ja, vad ska jag säga. När de just nu, eller om den kanske också kommer att sänkas, vill ha 60.000: - för en Piaggio Beverly 350 när man kan åka till Tyskland och köpa en för under 50.000: - med resa och svensk moms då är det "någon" som försöker ha för hög marginal.
//Peter Björkdahl
* Om ditt tyskköpta fordon kräver garantiåtgärder eller "recalls" som DP kallar det, accepterar du att åka till Tyskland för att få dem gjorda? Eller förutsätter du att den svenske generalagenten glatt och villigt ska hjälpa dig?
* Accepterar du att köpa dina reservdelar etc från Tyskland?
* Osv
Sverige är en marknad där det säljs förhållandevis få Piaggiofordon per år. Alltså måste kostnaden för att upphålla kompetens, hålla reservdelslager mm slås ut på färre fordon vilket kräver ett större påslag per sålt fordon för att det ska gå runt. Om vi vill ha kvar import, kompetens, reservdelshållning mm i Sverige.
Tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Först måste jag hålla med Jencla ovan sen ska jag göra ett tillägg till prislistan. Jag trodde att Tryckfels Nisse varit framme med Vespa GTS 300 ie Ca pris 59.995kr Nytt ca pris 53.995kr men efter att ha kollat så visar det sig att i Aprill går GTS 250 ur produktion och ersätts med just Vespa GTS 300ie som med dom nya priserna hamnar på samma pris som 250'an, vad som skiljer GTS 300ie från GTS 300ie Super har jag dock ingen koll på i nuläget...
DP says: Jag skulle handla hos auktoriserad ÅF men sån är jag....
DP says: Jag skulle handla hos auktoriserad ÅF men sån är jag....
Går en aning off topic med detta inlägg.
Fick ett brev från SPG där det stod att min modell skulle in på garantiåtgärd. Hade själv ingen aning om vad det var, det stod inget om vad det handlade om i brevet. Ringde till Starol i Enköping där jag köpte min 300. Fick till svar att det var soppapumpen som skulle bytas. Dagen efter(!) jag hade ringt så fanns delarna som skulle bytas hemma och bokade tid för byte. Kändes rätt tryggt må jag säga. Jag köpte min Vespa för ett överpris för ett par år sedan. Men det visste jag redan. Hade sonderat marknaden, hört med mina kontakter i Italien osv. Att SPG går ut nu och sänker priserna tycker jag är bra då jag hoppas på att kunna tuta och vinka på fler sköna lirare i trafiken. Andrahandsvärdet blir förmodligen inte så mycket sämre på de hojjar köpta till gamla priset då det redan förekommit sidoimport.
Ännu mer off topic med tanke på tut- och vinkfrekvensen.. -Hoppas att man snart kan köra en 125cc på vanligt B-kort!
Fick ett brev från SPG där det stod att min modell skulle in på garantiåtgärd. Hade själv ingen aning om vad det var, det stod inget om vad det handlade om i brevet. Ringde till Starol i Enköping där jag köpte min 300. Fick till svar att det var soppapumpen som skulle bytas. Dagen efter(!) jag hade ringt så fanns delarna som skulle bytas hemma och bokade tid för byte. Kändes rätt tryggt må jag säga. Jag köpte min Vespa för ett överpris för ett par år sedan. Men det visste jag redan. Hade sonderat marknaden, hört med mina kontakter i Italien osv. Att SPG går ut nu och sänker priserna tycker jag är bra då jag hoppas på att kunna tuta och vinka på fler sköna lirare i trafiken. Andrahandsvärdet blir förmodligen inte så mycket sämre på de hojjar köpta till gamla priset då det redan förekommit sidoimport.
Ännu mer off topic med tanke på tut- och vinkfrekvensen.. -Hoppas att man snart kan köra en 125cc på vanligt B-kort!
Vespa GTS 300
-
- Nybörjare
Jag åker gärna till Tyskland och köper från en auktoriserad handlare. Känns skönt att inte behöva betala 25% mer av en svensk handlare, men vi får se om de kanske sänker priset även på BV350.
Och ja, jag köper redan nu delar från t ex Tyskland då det både levereras snabbare och billigare.
Angående bränslepumpar och GTS så är det ett välkänt garantiåtagande.
Min Ducati köpte jag i södra Sverige istället för nära hemmet och beställde för två veckor en ny bil och valde att köpa också den från en handlare som inte låg närmast - det här kallas konkurrens eller marknadskraft.
//Peter Björkdahl
Och ja, jag köper redan nu delar från t ex Tyskland då det både levereras snabbare och billigare.
Angående bränslepumpar och GTS så är det ett välkänt garantiåtagande.
Min Ducati köpte jag i södra Sverige istället för nära hemmet och beställde för två veckor en ny bil och valde att köpa också den från en handlare som inte låg närmast - det här kallas konkurrens eller marknadskraft.
//Peter Björkdahl
De flesta värderar olika parametrar inför ett köp och där är ju priset för varan en väldigt viktig parameter. Hur bra servicen än är så får inte priset sticka ut allt för mycket. Förmodligen det som har föranlett att SPG nu känner att de måste sänka priserna på hojjarna.
Nu spekulerar jag, men förmodligen så har SPG legat på Piaggio i frågan och i sin tur fått lägre inköpspriser. Hur som helst, en glad nyhet för oss alla
Nu spekulerar jag, men förmodligen så har SPG legat på Piaggio i frågan och i sin tur fått lägre inköpspriser. Hur som helst, en glad nyhet för oss alla

Vespa GTS 300