Körde över en hund!

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
PapaD
Entusiast
Entusiast

Körde över en hund!

Post by PapaD »

Sitter med bruten handled och skäms. Igår var jag ute på en liten tur med Innovan, men det blev mest otur. Vi har en gammal landsväg i trakten som övergivits då en ny väg byggts, o där kom jag puttrandes i vårsolen. Vid några hus stod en kvinna vid vägkanten, och jag såg noga till att inte överskrida 30 km/h när jag närmade mig henne. Men så såg jag plötsligt en mops på andra sidan vägen, bara typ 10 meter framför mig, och jag nöp bromsen så snabbt jag kunde. Hunden sprang mot matte, rakt ut och jag bromsade rakt över den, med bägge hjulen, stod på framhjulet och ramlade ihop i en hög på asfalten. Jösses! Inte för att jag kunde gjort ngt, det var ju en ren olycka, men det känns inget vidare.
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
crispin
Lärling
Lärling

Re: Körde över en hund!

Post by crispin »

Trist. :(
Fast jag tror inte att du har något att skämmas över. Hundägaren har strikt ansvar om jag minns JIK:en rätt. Kanske en klen tröst, men iallafall.
Krya på dig.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Instämmer med Crispin. Juridiskt kan du svårligen klandras, men usch så trist det är när sådana här saker händer. Bruten handled låter jobbigt, krya på dig!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Woodstock

Post by Woodstock »

Usch, ja...beklagar...det är alltid trist när man kör på något levande. Även om det är en klen tröst har du inte gjort något fel i det här fallet, utan tvärtom har du vidtagit försiktighetsåtgårder när du passerade kvinnan. Har själv varit tvungen att ta en mås och en fasan av daga efter att jag kört på dem med scootern - jobbigt! :(

Håller just på att utbilda mig till lokförare och i det yrket blir man ju varse om det här med påkörningar, tyvärr. Har precis avslutat en andra praktikperiod om fem veckor där jag varit ute och kört tåg, och bara på den korta tiden blev det ett antal fåglar och småvilt som fick sätta livet till. Oundvikligt tyvärr, men det gör ont i en sann djurväns hjärta varje gång det inträffar.

Krya på dig!

Mvh

/ Fredrik
Post Reply