hej funderar på om det inte vore kul med en varvräknare på min gamla vespa GL med LML motor
skulle ju vilja ha denna
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_50000700" onclick="window.open(this.href);return false;
men den verkar ju dröja innan den går att få tag i
vill ju veta varvet nu så funderade om man kunde instalera denna
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32259/" onclick="window.open(this.href);return false;
och bara sätta den med dubbel häftande tejp bakom benskölden
om jag fattat rätt mäter den varvet via tändspolen
vore kul om det finns någon som vet eller har testat om detta funkar.
/Johan
varvräknare
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 54
- Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
- Location: Göteborg
Re: varvräknare
Biltema-mätaren är nog ingen hit då den endast fungerar med 4, 6 el. 8 cylindrar.
Re: varvräknare
Denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32241/" onclick="window.open(this.href);return false; är till bilar med 2, 3, 4, 5, 6 eller 8 cylindrar (4-takt) och borde därför även visa rätt med 1, 2, 3, 4 cyl 2-takt motorer.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 54
- Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
- Location: Göteborg
Re: varvräknare
men får man värkligen rätt varv bara med späningen från tändspolen
tycker man borde behöva någon sändare på svänghjulet och sedan någon mottagare
eller räknar den inpulser på någott sätt?
typ ett slag i sekunden ca 500 rpm?
det borde vara så här 500 slag i minuten ca 500 rpm?
tycker man borde behöva någon sändare på svänghjulet och sedan någon mottagare
eller räknar den inpulser på någott sätt?
typ ett slag i sekunden ca 500 rpm?
det borde vara så här 500 slag i minuten ca 500 rpm?
Re: varvräknare
Du lindar en givarsladd runt tändkabeln, som då agerar spole och skickar en signal till varvräknaren varje gång det går tändström genom tändkabeln.
Dock brukar alla varvräknare vilja ha 12v DC, vilket man vanligtvis inte har på vare sig vespor eller lambrettor. Enkelt att fixa till visserligen.
/G
Dock brukar alla varvräknare vilja ha 12v DC, vilket man vanligtvis inte har på vare sig vespor eller lambrettor. Enkelt att fixa till visserligen.
/G
Eskilander wrote:men får man värkligen rätt varv bara med späningen från tändspolen
tycker man borde behöva någon sändare på svänghjulet och sedan någon mottagare
eller räknar den inpulser på någott sätt?
typ ett slag i sekunden ca 500 rpm?
det borde vara så här 500 slag i minuten ca 500 rpm?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: varvräknare
Tändspolans min anslutning i en 2-cyl fyrtakt gör en impuls per varv precis som en 1 cylinder tvåtakt, det behövs alltså inga andra pickupper för att mäta varvtalet. Om man har CDI tändning med magnetisk pickup funkar det kanske inte eftersom signalen då är för svag.Eskilander wrote:men får man värkligen rätt varv bara med späningen från tändspolen tycker man borde behöva någon sändare på svänghjulet och sedan någon mottagare eller räknar den inpulser på någott sätt?
typ ett slag i sekunden ca 500 rpm?
det borde vara så här 500 slag i minuten ca 500 rpm?
Det finns varvräknare med separat pickup för dieselmotorer men där används oftast en special växelströmutgång från generatorn (W) som varvtalssignal och sedan en vartalsräknare som går att kalibrera fritt för att anpassa den till generatorutväxlingen.
Biltema hat också en sådan http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... er-258005/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle förmodligen även kunna funka med en scootergenerator men då ska man nog byta skalan från 0-4000 rpm så att den passar bättre.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 54
- Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
- Location: Göteborg
Re: varvräknare
har kollat runt lite nu och konstaterat om man instalerar en bil varvräknare blir det lite meckigare pga bilar tänspolar inte fungerar som motorcyklars tänder typ 2 gånger när våra tänder 1
fans lite byggsatser om man gillar pic-programering
http://www.jetronic.se/elektronikbyggsatser.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
men det jobbigaste är att de inte är vatten täta så det år nog bli det enklaste och köpa riktiga grejer
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... tal+_ko007" onclick="window.open(this.href);return false;
och ett batteri från biltema
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reserv ... ter-80810/" onclick="window.open(this.href);return false;
så man får lite nytta av att ha mer än 3 pinnars voltregulator
fans lite byggsatser om man gillar pic-programering
http://www.jetronic.se/elektronikbyggsatser.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
men det jobbigaste är att de inte är vatten täta så det år nog bli det enklaste och köpa riktiga grejer
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... tal+_ko007" onclick="window.open(this.href);return false;
och ett batteri från biltema
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reserv ... ter-80810/" onclick="window.open(this.href);return false;
så man får lite nytta av att ha mer än 3 pinnars voltregulator

Re: varvräknare
Vatten och vibrationer har dödat en och annan varvräknare, tyvärr. De är nog inte alltid konstruerade för det hårda livet på en gammelscooter
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst