Jodå, det har hänt lite sen sist, dock utan bildbevis.
Till slut, efter någon månad eller så dör den rättat toppen upp vilket var lagom till att LC Sthlm skulle ha sin traditionsenliga mekkväll och Monza monteringen fick helt enkelt bli en av den kvällens shownummer.
Eftersom cylinderfotspackningen skadats när jag försökte krångla med att få på toppen som inte passade (ja jag vet att det låter konstigt att fot packning skadas vid topp montering men så var det...) så fick jag dra av cylindern igen med den sedvanliga fingerförstörande uppgiften att pressa ihop kolvringarna och få in kolven i cylindern igen.
Monteringen av GORI blåset gick klockrent (när man väl kommit på att man kunde dra isär krök och dämpare lite innan man lyfte på det). Mycket bra passform men det som inte hade någon vidare passform var den medföljande extra ljuddämparen. Pga en förträngning vid en svetsfog inne i dämparen gick den inte att trycka på tillräckligt långt så att det lilla fästörat som skulle fästas i en av transkåpebultarna kom i rätt possition. Enda lösningen kommer bli att kapa avgasröret lite för att få det att stämma.
Det största problemet med förgasar monteringen var behovet av en längre gaswire och hölje eftersom insuget sitter på höger sida. Men det löstes temporärt med en ny wire och några justernipplar.
Till slut satt allt ihop och det blev provstart, å kors i taket - det startade och gick faktiskt att köar hela vägen hem, om än i maklig vart med tanke på stor osäkerhetsfaktor runt bestyckning.
Så det som nu återstår är:
-Montera luftfiler (Casa Lambretta)
-Montera ljuddämparen, inkl modifikation av delar med dålig passform.
-Montera chokekonvertering, just nu bara flipp-choke
-Bestycka förgasaren
-Montera avgastempmätare
Hoppas ta lite bilder och lägga ut här, men om avgastempmätaren kommer ni få läsa om i Scooteristen
/H