P125e motor i en touring.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
P125e motor i en touring.
Funderar på att stoppa i en P125e motor i min Touring 59a. Vad är det egentligen som måste göras? Har letat runt lite på forumet men hittar inget fullständigt svar. Är det bara att stoppa in motorn och köra eller är det några modifieringar som måste göras? P125e motorn är från 82 och saknar separat olje smörjning, tänkte inte heller koppla in startmotorn. Hur är det med elsystem, passform m.m.?
Re: P125e motor i en touring.
Bus enkelt, och om du inte har separat smörjning eller ska koppla in start motorn så är det mesta bara att koppla in och byta till 12v lampor. Har du elektronisk tändning på 125an då är det enklast att flytta över kablaget komplett med ladd releer och grejor och bara koppla in sig på orginal kablarna som går upp till styret. vet inte om jag kommer i håg fel men det är ju bara en eller två kablar som måste kopplas in.
jag slängde in en från PX125-91a i min -59a och kopplade in separat smörjning och startmotorn men jag dubblade el kablagen så att jag kan bygga tillbaks om jag vill. Men det är inte så stor skillnad elektriskt om man bara flyttar med det som har med den elektroniska tändningen.
Hittade min tråd det är lite bilder som saknas dock, en del finns i sista posten ditlagda senare.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=5659" onclick="window.open(this.href);return false;
jag slängde in en från PX125-91a i min -59a och kopplade in separat smörjning och startmotorn men jag dubblade el kablagen så att jag kan bygga tillbaks om jag vill. Men det är inte så stor skillnad elektriskt om man bara flyttar med det som har med den elektroniska tändningen.
Hittade min tråd det är lite bilder som saknas dock, en del finns i sista posten ditlagda senare.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=5659" onclick="window.open(this.href);return false;
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: P125e motor i en touring.
Jag testade först innan jag bytte motor, jag bytte alla lampor till 12v. Sedan var det bara att koppla in enligt bild. Jag köpte en minivoltregulator(rg12, från duells) för att slippa den stora klumpen som sitter vid reservhjulet alla strömförande kablar ihop. jord till jord och rött till rött enligt bild. Det fungerade på direkten. Till och med bromsljuset. Det kan det tydligen bli lite meck med om det är fel typ av kontakt. Lycka till!
- Attachments
-
- DSCN7228.jpg (216.99 KiB) Viewed 6537 times
-
- DSCN7230.jpg (248.57 KiB) Viewed 6537 times
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Re: P125e motor i en touring.
Inleder med att tacka för tipsen. Nu är motorn på plats och det enda som återstår är elen, och detta med elen blir jag inte riktigt klok på. Så nedan kommer några el relaterade plus några andra frågor.
1. El
Touringen är från 59 och har inte batteri. Från touringen kommer fyra kablar som tidigare var kopplat enligt följande. De var då kopplade till en popolinomotor (VNB4M) med yttre tändspole.
Röd till röd till tändspole.
Vit till röd (samma röda som ovan) till tändspole
Grå/vit (svårt att avgöra färgen) till grå till tändspole
Gul till två gula som bägge gick till tändplattan
Sen fanns det en vit kabel jordad i kopplingsdosan som kom från tändplattan
P-motorn har jag bara lyft i utan att röra någonting, den har röd,vit,grön till CDI'n sen är det en blå och en svart från tändplattan som är lösa.
Någon som vet hur detta ska kopplas ihop? D.v.s. röd, vit, grå, gul från touringen med blå, svart, cdi på motorn.
Det enda jag tror mig ha kommit fram till är röd som bör vara dödaren. Den ska väl kopplas till den tomma ingången i cdi'n eller? Kan tillägga att det finns en strömbrytare under den andra sidokåpan där man kan stänga av tändningen. Vet ej om detta är orginal, men får för mig att det är hemma gjort. Den skulle väl kunna vara den vita kabeln som är kopplad till samma röd som dödarn då den i princip har samma funktion och då skulle i så fall även den kopplas in till samma ingång i cdi'n. Om detta resonemang stämmer så återstår grå/vit och gul. Gul bör väl vara kopplad till antingen blå eller svart från P-tändplattan (eller båda). Återstår grå/vit som vållar mig mest huvudbry.
2. Har kicken på p-motorn en annan vinkel i fästet? P-motorn saknade kick så jag satte på den från gamla motorn, men den pekar då uppåt ungefär 45 grader i förhållande till en vågrätt linje.
3. Tuta. Något lämpligt förslag på 12V tuta som passar? Skulle denna funka http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... e_85210000" onclick="window.open(this.href);return false;
1. El
Touringen är från 59 och har inte batteri. Från touringen kommer fyra kablar som tidigare var kopplat enligt följande. De var då kopplade till en popolinomotor (VNB4M) med yttre tändspole.
Röd till röd till tändspole.
Vit till röd (samma röda som ovan) till tändspole
Grå/vit (svårt att avgöra färgen) till grå till tändspole
Gul till två gula som bägge gick till tändplattan
Sen fanns det en vit kabel jordad i kopplingsdosan som kom från tändplattan
P-motorn har jag bara lyft i utan att röra någonting, den har röd,vit,grön till CDI'n sen är det en blå och en svart från tändplattan som är lösa.
Någon som vet hur detta ska kopplas ihop? D.v.s. röd, vit, grå, gul från touringen med blå, svart, cdi på motorn.
Det enda jag tror mig ha kommit fram till är röd som bör vara dödaren. Den ska väl kopplas till den tomma ingången i cdi'n eller? Kan tillägga att det finns en strömbrytare under den andra sidokåpan där man kan stänga av tändningen. Vet ej om detta är orginal, men får för mig att det är hemma gjort. Den skulle väl kunna vara den vita kabeln som är kopplad till samma röd som dödarn då den i princip har samma funktion och då skulle i så fall även den kopplas in till samma ingång i cdi'n. Om detta resonemang stämmer så återstår grå/vit och gul. Gul bör väl vara kopplad till antingen blå eller svart från P-tändplattan (eller båda). Återstår grå/vit som vållar mig mest huvudbry.
2. Har kicken på p-motorn en annan vinkel i fästet? P-motorn saknade kick så jag satte på den från gamla motorn, men den pekar då uppåt ungefär 45 grader i förhållande till en vågrätt linje.
3. Tuta. Något lämpligt förslag på 12V tuta som passar? Skulle denna funka http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... e_85210000" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Re: P125e motor i en touring.
Hurra!! Den lever!! Två kickar sen gick den igång. Dock återstår lité el problem. Har kopplat enligt följande:
Röd och vit till cdi
Gul till blå
Grå/vit till svart
(se även tidigare inlägg)
Det som funkar är tutan och dödarn, ingen av lamporna. Har bytt lampor till 12V, tutan är inte bytt och fortfarande 6V. Kan en 6v tuta funka med 12v system? Eller kan det vara 6v i P-motorn? I elschemat för P200E på scooterhelp står det 6v på lamporna. Eller är det felkopplat?
Röd och vit till cdi
Gul till blå
Grå/vit till svart
(se även tidigare inlägg)
Det som funkar är tutan och dödarn, ingen av lamporna. Har bytt lampor till 12V, tutan är inte bytt och fortfarande 6V. Kan en 6v tuta funka med 12v system? Eller kan det vara 6v i P-motorn? I elschemat för P200E på scooterhelp står det 6v på lamporna. Eller är det felkopplat?
Re: P125e motor i en touring.
Det ska vara en 6V tuta i PX. Det är dock en annan koppling i gammel-Vespor. Lär inte funka med ditt kablage.
Re: P125e motor i en touring.
Som du ser på mina bilder skall den röda kablen vara som på bilden, den vita kabeln skall till jord. De övriga kablarna skall till strömmataren, tror den är grön eller blå på vespan. Däremellan skall voltregulatorn finnas. Därefter skall alla funktioner fungera perfekt, tuta, ljus dödare mm.
B
B
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Re: P125e motor i en touring.
Hej igen och tack för hjälpen. Får det dock inte att fungera.
En fråga till Benke: den vita kabeln som är kopplad till jord på regulatorn på din bild, vart går den?
Har dock klurat ut en del samt införskaffat 12v regulator. Så här ser kablarna ut på min:

Uploaded with ImageShack.us
Det jag har kommit fram till för kablarna från touringen är:
-röd = dödare kopplas till cdi
-gul = tuta, funkar om den kopplas till blå. Tänker dock hoppa över att koppla in den nu.
-vit gick till likriktare under andra sidokåpan
från likriktarn gick en blå kabel till broms och en grön till dosan på styret (om man får tro elschemat för VBA1T på scooterhelp som är det som mest överensstämmer med hur det såg ut före motorbyte)
-grå?
Från P-motorn
-blå matar el
-svart?
Jag har nu plockat bort likriktaren och monterat voltregulatorn under andra sidokåpan så här:

Uploaded with ImageShack.us
och i den sitter grön och blå. Jag vill få det till att den ska matas från vit och vit ska då i sin tur vara kopplad till blå vid kopplingsdosan. Den röda kabeln i regulatorn sitter i ett uttag märkt jord och jag har helt enkelt fäst den till ramen. Men något ljus får jag inte. Någon som förstår sig på hur det ska kopplas?
En fråga till Benke: den vita kabeln som är kopplad till jord på regulatorn på din bild, vart går den?
Har dock klurat ut en del samt införskaffat 12v regulator. Så här ser kablarna ut på min:

Uploaded with ImageShack.us
Det jag har kommit fram till för kablarna från touringen är:
-röd = dödare kopplas till cdi
-gul = tuta, funkar om den kopplas till blå. Tänker dock hoppa över att koppla in den nu.
-vit gick till likriktare under andra sidokåpan
från likriktarn gick en blå kabel till broms och en grön till dosan på styret (om man får tro elschemat för VBA1T på scooterhelp som är det som mest överensstämmer med hur det såg ut före motorbyte)
-grå?
Från P-motorn
-blå matar el
-svart?
Jag har nu plockat bort likriktaren och monterat voltregulatorn under andra sidokåpan så här:

Uploaded with ImageShack.us
och i den sitter grön och blå. Jag vill få det till att den ska matas från vit och vit ska då i sin tur vara kopplad till blå vid kopplingsdosan. Den röda kabeln i regulatorn sitter i ett uttag märkt jord och jag har helt enkelt fäst den till ramen. Men något ljus får jag inte. Någon som förstår sig på hur det ska kopplas?
Re: P125e motor i en touring.
Jag kommer inte ihåg hur jag kopplade in min men jag hade å andra sidan batteri på min 59a så jag tror den är annorlunda. Men inte går väl den gula bara till tutan, går den inte upp till styret också? jag har också orginal 6v tuta kvar på min "by the way".
jag driver bromsljus från batteriet på min, om jag kommer i håg rätt finns det olika bromskontakter. Min är en enkel som sluter, medans det finns en som är lite klurigt inkopplad.
jag driver bromsljus från batteriet på min, om jag kommer i håg rätt finns det olika bromskontakter. Min är en enkel som sluter, medans det finns en som är lite klurigt inkopplad.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: P125e motor i en touring.
Jag har gjorde en specialvariant utan den gamla voltregulatorn. Den vita och svarta kabeln är jord och behövs inte när min regulator är fäst i blocket. Du tycks ha färre kablar än jag.
Se bifogad länk, läs igenom dokumentet väldigt noga innan du sätter igång, se särskilt på slutet om du skall hoppa över några steg.
http://soulscooter.com/tech/oldiepx.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Återkom om du fortfarande har problem och berätta gärna hur det går.
B
Se bifogad länk, läs igenom dokumentet väldigt noga innan du sätter igång, se särskilt på slutet om du skall hoppa över några steg.
http://soulscooter.com/tech/oldiepx.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Återkom om du fortfarande har problem och berätta gärna hur det går.
B
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Re: P125e motor i en touring.
Har precis varit ute och fixat lite. Har gjort en pinsam upptäckt, alla lamporna hade gått. Förklarar ju en del. Satte i nya till bak och broms och båda funkar! Ska åka och köpa ny fram lampa så får vi se om jag har fått allt rätt. Återkommer med mer sen.
Re: P125e motor i en touring.
Har Du startat den utan att regulatorn varit inkopplad så ryker lamporna direkt.
Regulatorn behöver ju lite kylning även den men Du har den ju monterad på ett perfekt ställe, lite blåsigt men skyddat
Regulatorn behöver ju lite kylning även den men Du har den ju monterad på ett perfekt ställe, lite blåsigt men skyddat

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Re: P125e motor i en touring.
Så, nu funkar alla lysen. Stort tack till alla.
Kopplat enligt följande:
Blå från p-motorn till vit vidare till regulatorn. Ut från regulatorn går blå och grön. Vad jag förstår är blå till bromsljus och grön till fram- och bakljus. Sen röd till cdi för dödaren. Har kommit fram till att grå är till pilot light (svenska?) vilket jag inte har något, så den får vara.
Tutan får även den vara så länge. Men om man vill koppla in den vad är bäst tror ni? Samma ställe som blå och grön vid regulatorn eller direkt på blå från p-motorn. Den har ju till skillnad från lamporna överlevt hitills. Spelar det någon roll om man har den inkoplad om man inte använder den. Kan ju vara trevligt att kunna avge ett TUT vid besiktningen, annars används den ju sällan.
Kopplat enligt följande:
Blå från p-motorn till vit vidare till regulatorn. Ut från regulatorn går blå och grön. Vad jag förstår är blå till bromsljus och grön till fram- och bakljus. Sen röd till cdi för dödaren. Har kommit fram till att grå är till pilot light (svenska?) vilket jag inte har något, så den får vara.
Tutan får även den vara så länge. Men om man vill koppla in den vad är bäst tror ni? Samma ställe som blå och grön vid regulatorn eller direkt på blå från p-motorn. Den har ju till skillnad från lamporna överlevt hitills. Spelar det någon roll om man har den inkoplad om man inte använder den. Kan ju vara trevligt att kunna avge ett TUT vid besiktningen, annars används den ju sällan.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Re: P125e motor i en touring.
Upptäckte något intressant idag. Tutan fungerar, trots att jag endast kopplat in vit och röd från Touringen. Jag har alltså endast kopplat in två av fyra kablar, ändå funkar allt. Lustigt, eller?