Sei Giorn-ish

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Sei Giorn-ish

Post by Mike Tropic »

Förlagan är Vespa Sport 1953
Image

Objektet är en Vespa Super som jag började bygga om redan på sensommaren förra året. Först korta lite styre med 9 cm
Image

Jämförelse
Image

Monterat
Image

Sedan lite posering
Image

Ses här med en Polini 177cc-kittat sprint motor
Image

10" hjul
Image

Förberedelser för tankbyggnad
Image

Bättre stuk
Image

Motorn är ur och såld till klubbkamrat
Image

Gjort mer plats för mer kusar
Image

...
Image

P200 block
Image

Det svarta ska bort
Image

Denna TMX30 ska få svängrum under kåpan
Image

Pinaler
Image

Piaggio original EFL växellåda inhandlades på tyska eBay. Axeln i hjulgranen måste bytas mot en Ø11,5 mm dito för att passa i blocket och en EFL växelbox måste dit också så växlarna hamnar där dom ska
Image

Spacern som ser till att hjulen spårar måste vara..
Image

..2 cm bred om man ska köra med 8" eller 10" tallriksfälgar
Image

Motorn blir en helarbetad 221cc malossi som är tänkt att hamna runt 185 grader avgas och 125 spolport med ett komp runt 10:1 med kort 4 och ett Sip road blås.
Mikuni TMX30, MRB med boyesen reed. Original tändning med PKXL svänghjul. Det är iallafall planen just nu, sen får vi se hur det slutar. Nån CNC fräst koppling blir det nog också.
Tanken är fortfarande kvar att svetsa ihop så uppdatering kommer
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Sei Giorn-ish

Post by reVintage »

Fick en "sneak preview" tidigare ikväll. Det här blir grymt!
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Sei Giorn-ish

Post by Ola Lång »

SVINVÄL! Mera rostbyggen åt folket!
Sverige är helt klart fattigt på 6-dagarsräsers! Men nu börjar ju beståndet arta sig!
Bra jobbat Micke! Ska bli härligt att följa!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Sei Giorn-ish

Post by reVintage »

Passar fläktkåpan direkt på P-blocket utan modifieringar? Fick lite bus-rod ideér på vägen hem igår.

EDIT: Never mind, hittat VN1 kåpa!
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Re: Sei Giorn-ish

Post by gusten »

Hur kul som helst, och så gillar jag servicebilen med !
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Re: Sei Giorn-ish

Post by klinkhammer »

Sååå grymt.
Supercoolt med vita nummer på svart botten. Själv tänkte jag ha nummer 94 som kördes av Giuseppe Cau som jag träffade när jag var på Piaggiomuseet.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Re: Sei Giorn-ish

Post by Ronnie »

Precis som reVintage fick jag mig också en smygtitt igår kväll och ser fram emot att se resultatet på vägarna i sommar!
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Re: Sei Giorn-ish

Post by Mike Tropic »

Motorblocket har fått sin matchvikt

Portarna på blocket matchar nu cylindern
Image

Insug
Image
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Sei Giorn-ish

Post by reVintage »

Det gick väl några timmar på det där antar jag?
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Re: Sei Giorn-ish

Post by Stian »

Bettre enn det her kan det neppe gjøres, fantastisk maskin!!

Jæ... spent på bilder av hur du lurer den der gassern under kåpen ;-)

Riktig kult triks med GS 10"hjul, smart trekk med så mye puff i maskinen.

Ser frem til fortsettningen.
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Re: Sei Giorn-ish

Post by Mike Tropic »

Det tog nog ca 3 timmar för denna portningen, det går att ta bort en hel del mer, framförallt över veven mot boostporten.

Bromsarna ser jag som största problemet egentligen. 8" trumman bak kan jag leva med men 8" fram är inte helt optimalt, så det gäller att hålla belägg o.dyl i topptrim.
Enda alternativet till förbättring är att hitta en VS1-4 eller VGL1 10" framtrumma - skiva är förbjudet här :wink: . Nån som har ligger o skräpar?

Till skillnad mot Klinkhammers sänka GS Corsa i annan tråd så är den här höjd. Fram sitter en hårdare 165mm fjäder och bak blir det extra distanser över dämparen.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Sei Giorn-ish

Post by Paka »

Det är faktiskt bara GS som har fetare bromsar. VGL har samma som 8-tum.
Grejerna finns, men skräpar vet jag inte om de gör. ;)
/P
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Re: Sei Giorn-ish

Post by Mike Tropic »

Åhå fick för mig att VGL också hade större bromsar, men du har såklart rätt Paka!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Re: Sei Giorn-ish

Post by Mike Tropic »

Bromskonverterat till 10" nu med GS150 trummor, tackar Paka för det! Missade att ta bilder på framhjulet, men där är inga konstigheter, fick putsa lite på bromsbackarna.

Bak så blev det en glipa mellan trumman och dammskyddet, med dubbla dammskydd, något anpassade så blev det prima

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bara tanken kvar.. Hinner köra lite innan dess!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Re: Sei Giorn-ish

Post by Mike Tropic »

Några bilder

Bromsljuskontakt
Image

Ingen tankbula än
Image

Under kåpan
Image
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Re: Sei Giorn-ish

Post by klinkhammer »

Mycket snyggt!
Elegant lösning av bromsljuskontakten och väldigt snygg kåpa över fläkten.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Sei Giorn-ish

Post by JonasPetrini »

Dregel! :P Förbannat snyggt! Har själv gått och blivit mer och mer kär i de gamla vesporna och funderat på hur man lämpligast får in lite mer puff i baken på de här gamlingarna!

Ser fram emot bilder och specs på det färdiga resultatet!!!
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Post Reply