Italiensk veterannummerskylt?
Hej victor(och övriga kunniga)
Du har ju bott i Italien i fyra år och vet säkert att berätta - om Du har tid!
Blev nyfiken på dessa nummerskyltar som Du nämnt om på annan plats på Forumet!
Gissar att det är någon sorts renoverings-legitimation?
Har Du bilder och vet Du mera om detta?
Tror att det skulle vara intressant för detta Forum att få lite INFO.
Erling
Du har ju bott i Italien i fyra år och vet säkert att berätta - om Du har tid!
Blev nyfiken på dessa nummerskyltar som Du nämnt om på annan plats på Forumet!
Gissar att det är någon sorts renoverings-legitimation?
Har Du bilder och vet Du mera om detta?
Tror att det skulle vara intressant för detta Forum att få lite INFO.
Erling
Re: Italiensk veterannummerskylt?
Hej Erling!
Menar du plaketten ifrån "REGISTRO STORICO VESPA"
http://www.vespaclubditalia.it/content/ ... g,italian/" onclick="window.open(this.href);return false;
Menar du plaketten ifrån "REGISTRO STORICO VESPA"
http://www.vespaclubditalia.it/content/ ... g,italian/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Blech und Freude Rollerjungen"
Hej!
Det kan vara så att jag missförstått det hela?
Kan inte Italienska och kan därför ej kolla upp hemsidan som Du refererar till.
Egentligen så var jag enbart lite nyfiken på om det finns någon sorts reparations-legitimation av vespor i Italien, och hur en sådan i så fall kunde vara definierad, samt om det enbart gäller proffs eller om även duktiga "amatör" renoverare kan platsa.
Tror inte att exempelvis MHRF har något sådant i Sverige?
Inte så viktig fråga...
Erling
Egentligen så var jag enbart lite nyfiken på om det finns någon sorts reparations-legitimation av vespor i Italien, och hur en sådan i så fall kunde vara definierad, samt om det enbart gäller proffs eller om även duktiga "amatör" renoverare kan platsa.
Inte så viktig fråga...

Erling
Finns i Österrike också (kanske fler länder?) http://www.vespaclub.at/DE/seiten/registro.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Tyska kan du väl, Erling?
Vem som helst kan säkert få sin hoj bedömd, men kraven verkar vara (eller har varit) sisådär i Italien, om man tittar närmare på de vespor som har guldplakett i exempelvis Vespa Technica...
/P
Vem som helst kan säkert få sin hoj bedömd, men kraven verkar vara (eller har varit) sisådär i Italien, om man tittar närmare på de vespor som har guldplakett i exempelvis Vespa Technica...
/P
Lerne Deutsch minns jag nybörjarboken hette - fast det var länge sen!
Den där guldplaketten har jag inte "sett" trots att jag har samtliga band av V.T.

Jag får damma av läroböckerna i språk och och forska på egen hand.
Erling

Den där guldplaketten har jag inte "sett" trots att jag har samtliga band av V.T.

Jag får damma av läroböckerna i språk och och forska på egen hand.
Erling
Samma länk, fast behjälpligt översatt:Erling wrote:Hej!
Inte så viktig fråga...![]()
![]()
![]()
![]()
Erling
http://translate.google.com/translate?s ... italian%2F" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
...det finns även i Tyskland. Jag har försökt att klura ut om man kan få regga några av mina scootrar, men enl den infon jag har så måste man vara ansluten till den nationell klubben (dvs Italia, Österrike eller Tyskland) för att få plaketten...
Kraven stor rätt fint specificerad på den österrikiska hemsidan.... Målet är ju att Vespan är i sitt nuvarande originala skicket så nära som möjlig leveransskicket ifrån fabriken... sedan skiljer man mellan original skick och renovering till original skick.
...
Paka - du skulle väl lätt kvala för flera silver plaketter med dina NOS renoveringar ?
... tyvärr har vi inget sådant register i Sverige..ÄNNU...
Kraven stor rätt fint specificerad på den österrikiska hemsidan.... Målet är ju att Vespan är i sitt nuvarande originala skicket så nära som möjlig leveransskicket ifrån fabriken... sedan skiljer man mellan original skick och renovering till original skick.
...
Paka - du skulle väl lätt kvala för flera silver plaketter med dina NOS renoveringar ?

Johan - kan du kolla på den österrikiska hemsidan - kan man på något sätt copy/paste texten till google translate...jag får inte till det.. http://www.vespaclub.at/DE/seiten/registro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
SILVER????

tysken wrote:...det finns även i Tyskland. Jag har försökt att klura ut om man kan få regga några av mina scootrar, men enl den infon jag har så måste man vara ansluten till den nationell klubben (dvs Italia, Österrike eller Tyskland) för att få plaketten...
...
Paka - du skulle väl lätt kvala för flera silver plaketter med dina NOS renoveringar ?... tyvärr har vi inget sådant register i Sverige..ÄNNU...
tysken sa; tyvärr har vi inget sådant register i Sverige..ÄNNU...
De lät lite spännande...
Paka får bli överdomare...(röstar jag för)
Erling
Trimarna kanske inte är så intresserade?
Inget fel med trimarna f.ö. - bara det går att återställa om någon skulle vilja - senare någon gång"!
Erling
De lät lite spännande...
Paka får bli överdomare...(röstar jag för)
Erling
Trimarna kanske inte är så intresserade?
Inget fel med trimarna f.ö. - bara det går att återställa om någon skulle vilja - senare någon gång"!
Erling
Jag får kolla på det senare. Sitter på ett flygplan nu och har bara mobilen tillgänglig.tysken wrote:Johan - kan du kolla på den österrikiska hemsidan - kan man på något sätt copy/paste texten till google translate...jag får inte till det.. http://www.vespaclub.at/DE/seiten/registro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
Jag fick till det, tror jag:
http://translate.google.com/translate?s ... gistro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://translate.google.com/translate?s ... gistro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Entusiast
Vad finns det för fördelar med ett sådant system? Här i Finland har vi liknande krav för att få veteranbesiktiga ett fordon och få billig försäkring. Inga rostfläckar, inga ombyggnader över huvud taget. Jag har kompisar som fått back för att tändkabeln var fel. Lack och krom skall vara perfekt. Nåt sånt som "ej renoverad" finns inte. Ja eller nej endast.
Så vill ni väl inte ha det i Svärje?
Två olika system, eller original och.. original men original??
Sitt still i båten.
Ni har det bra som det är.
(Avundsjuk ålänning.)
//Johan
Sitt still i båten.
(Avundsjuk ålänning.)
//Johan
Bra wanten!
Intressant att läsa - och känna till!
Sen om man ska gå vidare i Sverige har jag ingen uppfattning om i dagläget, man behöver nog förmodligen tänka efter ordentligt!
Bra i alla fall att känna till lite vad som händer i andra länder.
Erling
Intressant att läsa - och känna till!
Sen om man ska gå vidare i Sverige har jag ingen uppfattning om i dagläget, man behöver nog förmodligen tänka efter ordentligt!
Bra i alla fall att känna till lite vad som händer i andra länder.
Erling
Vespoholic wrote:Vad finns det för fördelar med ett sådant system? Här i Finland har vi liknande krav för att få veteranbesiktiga ett fordon och få billig försäkring. Inga rostfläckar, inga ombyggnader över huvud taget. Jag har kompisar som fått back för att tändkabeln var fel. Lack och krom skall vara perfekt. Nåt sånt som "ej renoverad" finns inte. Ja eller nej endast.
Sitt still i båten.
(Avundsjuk ålänning.)
//Johan
Sant som du säger, men för tillfället förnyas musesystemet i Finland och i fortsättningen skall man kunna få in konserverade fordon i registret. Det betydet att om du har en snygg vespa i originalskick med ett par skråmor så behöver du inte lacka om för att få den godkänd i museregistret.
Detta är bra men man får hoppas att det inte blir en ursäkt att få alla gamla fordon statuset. Det borde finnas en försäkringsklass för hobbyfordon. Ingen kör väl varje dag av säsongen med alla sina scootrar.
Nuvarande systemet är inte bra då den billigare försäkringen för museregistrerade fordon ofta är största motiveringen för en renovering. Vissa försöker renovera så billigt som möjligt, bara den går egenom granskningen och får billig försäkring.
Sen finns problemet att vissa granskare som representerar Finska veteran mc-klubben inte verkar ha kolla på Vespan överhuvudtaget. Detta har lett till att vi har Asien importerade scootrar i museregistret, detta är ju inte så kul. Speciellt inte för folk som gör en seriös renovering för att uppnå musestatuset.
Fint att konserverade scootrar kommer att tas in i museregistret i framtiden, så får vi hålla kvar lite skön patina här i Finland också, var knutarna är fulla med halvseriösa renoveringar med för tjock lack, fel vaijerhöljen, fel skruv, osv bara för att spara några hundringar i året.
Jag tror vi talar om två skilda saker här...
Det som ni mest varit inne på, guldskyltarna, utdelas till originalrestaurerade fordon, inte bara scootrar, som anses vara värda att bevara och har diverse fördelar vad gäller veteranförsäkringar etc.
Vad jag nämnde i en annan tråd är veteran-nummerskyltarna.
Precis som i Sverige hade man i Italien nummerskyltar som var bundna till provinshuvudstäderna (i Sverige till län) dit fordonet hörde hemma.
Dessa skyltar består av en bokstavskombination följt av ett serienummer, t ex LA 1234 för Latina, Roma 1234 för Rom, Mi 1234 för Milano, Pg 1234 för Perugia och så vidare.
De är dessutom visuellt olika från moderna EU-skyltar som i Italien har form XX-12345, t ex DC 08989.
Om du inregistrerar på nytt ett veteranfordon och har alla papper i original i ordning och alla chassi och motornummer stämmer kan du om du har tur åter-tilldelas fordonets original-nummerskylt.
Detta är EXTREMT åtråvärt, och väldigt få italienska entusiaster skulle kunna tänka sig att ha en veteranscooter om inte dess originalskylt existerar.
Italienska entusiaster är mycket mer nogräknade än deras svenska motsvarigheter när det kommer till originalitet, d v s allt ska vara precis som när scootern lämnade fabriken, helst ännu bättre. Att klistra på Volvo/FIAT-lister kommer aldrig på fråga, och de italienare jag talat med som funderat på att byta sin SX/DL 200 mot en GS 150 har sagt att de endast varit intresserade av italienska scootrar eftersom annars skulle ju nummerskylten vara "fel".
Hoppas detta bringar lite klarhet i frågan...
Det som ni mest varit inne på, guldskyltarna, utdelas till originalrestaurerade fordon, inte bara scootrar, som anses vara värda att bevara och har diverse fördelar vad gäller veteranförsäkringar etc.
Vad jag nämnde i en annan tråd är veteran-nummerskyltarna.
Precis som i Sverige hade man i Italien nummerskyltar som var bundna till provinshuvudstäderna (i Sverige till län) dit fordonet hörde hemma.
Dessa skyltar består av en bokstavskombination följt av ett serienummer, t ex LA 1234 för Latina, Roma 1234 för Rom, Mi 1234 för Milano, Pg 1234 för Perugia och så vidare.
De är dessutom visuellt olika från moderna EU-skyltar som i Italien har form XX-12345, t ex DC 08989.
Om du inregistrerar på nytt ett veteranfordon och har alla papper i original i ordning och alla chassi och motornummer stämmer kan du om du har tur åter-tilldelas fordonets original-nummerskylt.
Detta är EXTREMT åtråvärt, och väldigt få italienska entusiaster skulle kunna tänka sig att ha en veteranscooter om inte dess originalskylt existerar.
Italienska entusiaster är mycket mer nogräknade än deras svenska motsvarigheter när det kommer till originalitet, d v s allt ska vara precis som när scootern lämnade fabriken, helst ännu bättre. Att klistra på Volvo/FIAT-lister kommer aldrig på fråga, och de italienare jag talat med som funderat på att byta sin SX/DL 200 mot en GS 150 har sagt att de endast varit intresserade av italienska scootrar eftersom annars skulle ju nummerskylten vara "fel".
Hoppas detta bringar lite klarhet i frågan...
Uttömmande och bra INFO - tack victor !
Erling
Erling
Glömde en del detaljer....
Vissa provinshuvudstäder har svarta skyltar, till exempel Rom, medans andra har vita. Jag vet inte om samtliga hade svarta skyltar ursprungligen och vissa städer sedan moderniserade dem och bytte till vitt.
Terni till exempel (TR) har jag sett såväl svarta med (vill jag minnas) gul/orange text som vita med svart text.
Bortsett från att man ska ha tidstypisk nummerskylt i Italien ligger det även status i att ha ett så lågt nummer som möjligt. Hörde berättas om någon som minsann hade "...Roma 03xx" vilket i sammanhanget ansågs som väldigt fint.

Fuck yeah, Italy by Attimo, on Flickr

Senare från Torino (så klart) - klicka för större bild.
Vissa provinshuvudstäder har svarta skyltar, till exempel Rom, medans andra har vita. Jag vet inte om samtliga hade svarta skyltar ursprungligen och vissa städer sedan moderniserade dem och bytte till vitt.
Terni till exempel (TR) har jag sett såväl svarta med (vill jag minnas) gul/orange text som vita med svart text.
Bortsett från att man ska ha tidstypisk nummerskylt i Italien ligger det även status i att ha ett så lågt nummer som möjligt. Hörde berättas om någon som minsann hade "...Roma 03xx" vilket i sammanhanget ansågs som väldigt fint.

Fuck yeah, Italy by Attimo, on Flickr
Senare från Torino (så klart) - klicka för större bild.
Här http://www.fiatplus.com/italian-license ... 10665.html" onclick="window.open(this.href);return false; kan man beställa Italienska nummerskyltar, personligen skulle jag köpa "prova" skyltar, det är lite cool....
DP says: Dom har både bil & MC skyltar....
På tal om prova, Neil från min lokala scootershop efter ett run i höstas:DP wrote:Här http://www.fiatplus.com/italian-license ... 10665.html" onclick="window.open(this.href);return false; kan man beställa Italienska nummerskyltar, personligen skulle jag köpa "prova" skyltar, det är lite cool....