classicvespa.se
classicvespa.se
Hmm...
http://www.classicvespa.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classicvespa.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: classicvespa.se
Ja, det var väl bara en tidsfråga innan det fenomenet skull dyka upp inom landets gränser. I bästa fall kan det bidra med några ytterligare entusiaster men risken är väl överhängande att det blir några dissilutionerade Vietbodge-ägare.
Finns det nåt som får en att tro att dessa skiljer sig från de andra asienrenoveringarna man sett? Samma typ av bilder från renoveringsprocessen osv.
Finns det nåt som får en att tro att dessa skiljer sig från de andra asienrenoveringarna man sett? Samma typ av bilder från renoveringsprocessen osv.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: classicvespa.se
Ja, jag har ingen aning om vilken kvalitet de har. Tänkte att någon kanske kände till dem.
Av bilderna att döma verkar de ju även syssla med Lambretta...
Priserna på hojarna känner man ju igen, men är inte tillbehören riktigt dyra för att komma därifrån de kommer?
(Verkar som om de även sysslar med trädgårdsmöbler. http://www.friform.se/" onclick="window.open(this.href);return false;)
/P
Av bilderna att döma verkar de ju även syssla med Lambretta...
Priserna på hojarna känner man ju igen, men är inte tillbehören riktigt dyra för att komma därifrån de kommer?
(Verkar som om de även sysslar med trädgårdsmöbler. http://www.friform.se/" onclick="window.open(this.href);return false;)
/P
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: classicvespa.se
Däck med vit sida; 1995:- 

GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: classicvespa.se
Intressant. Av Lambrettadelar, bl a motorn, bygger de en ... Vespa? De här vet nog inte vad de sysslar med
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: classicvespa.se
paka in da house:
Verkar som om de även sysslar med trädgårdsmöbler
Undrar om man kan ta en sån på ROT-avdraget när man bygger ny altan i vår då....
Men hur illa kan det vara? jag har inte satt mig in i så kallade "Vietbodgerenoveringar" är dom helt kass? borde ju inte vara så svårt att få det rätt? Jag äger en Curry-Enfield, Indienbyggd 2006 års version av en 50-tals Royal Enfield Bullet 500 och jämför jag kvalite och funktion med mina andra 2-hjulingar (HD, Ducati, Yamaha, mm.) så gör den precis det den ska göra och gör det riktigt bra till och med. Hade jag 40K och var sugen på att stilla mitt retrobehov så skulle jag inte tveka en sekund efter at ha sett bilderna på siten, kanske ändrar mig när jag väll får klämma på den och då finns ju alltid LML för en bit mindre men inte lika coola som dom här....
Personligen tror jag bara att det kommer att göra "kulturen" mer tillgänglig för fler som gärna skulle vilja ha en "riktig" Vespa istället för en kopia eller ny automat Vespa men vill att den ska starta och man ska kunna slänga benet över den och glida ner till fiket utan att behöva lägga den på sidan och justera växlarna eller göra ren stiftet halvvägs. Jag kan vara helt ute och cykla här men jag kan nog se att dom kan få iväg ett gäng sådana och vi handlare kan nog räkna med att sälja något färre Vespa 300 GTS....
DP says: Hade jag mer deg skulle jag beställa en röd 150cc med vita däcksidor och vit limpa ASAP...
Verkar som om de även sysslar med trädgårdsmöbler
Undrar om man kan ta en sån på ROT-avdraget när man bygger ny altan i vår då....
Men hur illa kan det vara? jag har inte satt mig in i så kallade "Vietbodgerenoveringar" är dom helt kass? borde ju inte vara så svårt att få det rätt? Jag äger en Curry-Enfield, Indienbyggd 2006 års version av en 50-tals Royal Enfield Bullet 500 och jämför jag kvalite och funktion med mina andra 2-hjulingar (HD, Ducati, Yamaha, mm.) så gör den precis det den ska göra och gör det riktigt bra till och med. Hade jag 40K och var sugen på att stilla mitt retrobehov så skulle jag inte tveka en sekund efter at ha sett bilderna på siten, kanske ändrar mig när jag väll får klämma på den och då finns ju alltid LML för en bit mindre men inte lika coola som dom här....
Personligen tror jag bara att det kommer att göra "kulturen" mer tillgänglig för fler som gärna skulle vilja ha en "riktig" Vespa istället för en kopia eller ny automat Vespa men vill att den ska starta och man ska kunna slänga benet över den och glida ner till fiket utan att behöva lägga den på sidan och justera växlarna eller göra ren stiftet halvvägs. Jag kan vara helt ute och cykla här men jag kan nog se att dom kan få iväg ett gäng sådana och vi handlare kan nog räkna med att sälja något färre Vespa 300 GTS....
DP says: Hade jag mer deg skulle jag beställa en röd 150cc med vita däcksidor och vit limpa ASAP...
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: classicvespa.se
Tyvärr är det väl så att det kan vara riktigt jävla dåligt. Rent livsfarligt faktiskt.DP wrote:Men hur illa kan det vara? jag har inte satt mig in i så kallade "Vietbodgerenoveringar" är dom helt kass?
Det finns flera trådar här på forumet som behandlar ämnet, detta är den senaste: http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=6923" onclick="window.open(this.href);return false;
Googlar du på vietbodge hittar du massor av hårresande historier. Här kan man ju börja: http://scoot.net/faq/Asian_Restorations" onclick="window.open(this.href);return false; Kolla in den sköna bilden på Lambrettan som vikt sig.
Nu kanske det är så att just Classic Vespa är det där undantaget men jag tvivlar starkt på det.
Och med 40.000:-, lite tid och detta forum är det verkligen inga problem att stilla retrobehovet. Flera gånger om (förresten räcker ju inte 40.000, dom ska ju ha 2000 till för vita däcksidor...

GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: classicvespa.se
förresten räcker ju inte 40.000, dom ska ju ha 2000 till för vita däcksidor


Re: classicvespa.se
klinkhammer in da house:
Tyvärr är det väl så att det kan vara riktigt jävla dåligt. Rent livsfarligt faktiskt.
Där ser man, det ser ju verkligen inte bra ut det där!!! Jag tror att jag håller mig till mina 2-hjulingar och ser till att jag har en LML att åka på i vår.....
DP says: Men tror fortfarande att dom nog kommer att sälja ett gäng (till intet ont ananade)....
Tyvärr är det väl så att det kan vara riktigt jävla dåligt. Rent livsfarligt faktiskt.
Där ser man, det ser ju verkligen inte bra ut det där!!! Jag tror att jag håller mig till mina 2-hjulingar och ser till att jag har en LML att åka på i vår.....
DP says: Men tror fortfarande att dom nog kommer att sälja ett gäng (till intet ont ananade)....
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
BUYERS BEWARE
Färsk forum diskussion (http://modernvespa.com/forum/viewtopic. ... 97#1308197" onclick="window.open(this.href);return false;) om detta ämne mellan två americanos som bor i Vietnam
"Another thing that happens here is people who are new to Vespas, see the price you can pick them up for here in 'restored' condition and think that they can flip them for double the money. Nothing new there but these people actually know nothing about Vespas. They are not trying to sell you a death-trap because they have no idea how these things are put together. They honestly believe that they are great bikes and that they are answering a market need in whatever country they ship to."
Like I have said before you will not get a properly restored scoot out of Vietnam for cheap. I have no doubt they have the skills to rebuild properly but as soon as you have to import any parts the price will sky rocket because you are paying at least 80% duty and freight. Plus possibly appropriate bribes just to get the bits you have paid for. This is why you see the "local" methods of repair, because the average punter could not afford to import the bits.
They aren't interested in doing it properly. Just seeming to do it properly. Plus Pat(SSC) and Randall(ScootRS) wouldn't want these people getting their hands on stuff they make or buy in because the local shops will just repro it in a cheaper, poorer quality material and then try and sell worldwide
"Another thing that happens here is people who are new to Vespas, see the price you can pick them up for here in 'restored' condition and think that they can flip them for double the money. Nothing new there but these people actually know nothing about Vespas. They are not trying to sell you a death-trap because they have no idea how these things are put together. They honestly believe that they are great bikes and that they are answering a market need in whatever country they ship to."
Like I have said before you will not get a properly restored scoot out of Vietnam for cheap. I have no doubt they have the skills to rebuild properly but as soon as you have to import any parts the price will sky rocket because you are paying at least 80% duty and freight. Plus possibly appropriate bribes just to get the bits you have paid for. This is why you see the "local" methods of repair, because the average punter could not afford to import the bits.
They aren't interested in doing it properly. Just seeming to do it properly. Plus Pat(SSC) and Randall(ScootRS) wouldn't want these people getting their hands on stuff they make or buy in because the local shops will just repro it in a cheaper, poorer quality material and then try and sell worldwide
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Re: classicvespa.se
Viet-vesporna är mer vanliga i USA och Australien. Scooterlounge, USA, har bra koll på dem. Även den här australiensaren:
http://www.thevespawizard.com.au/the_black_vbb.htm
http://www.thevespawizard.com.au/the_black_vbb.htm
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Re: classicvespa.se
För att starta en sådan rörelse behöver man ett antal vrak eller nerkörda Vespor att utgå från. SSK:s medlemmar verkar ha koll på samtliga Vespor på blocket, var de kommer ifrån, vart de säljs. Att någon skulle kunna samla på sig en hög objekt här i landet utan att någon här märkt det, verkar osannoligt.
Backspeglarna är knappast köpta här.
Jag tror Mike här ovan är nära sanningen.....
Backspeglarna är knappast köpta här.
Jag tror Mike här ovan är nära sanningen.....
Re: classicvespa.se
@ Mike: !!! bra länk.
När man ser den fina nya lacken och all blänkade krom, så glömmer man lätt bort att Asien Vespor fungerar som "arbetshästar" under sin livstid... de är nog i ett helt annat skick än våra scootrar efter 40år...
Motorn går ju att ersätta med en ny tex LML, men hur är det med ramen ? Ni som kan metall...blir plåten inte "trött" ???
Jag skulle nog hoppa över en renoverad Vespa ifrån Asien även om den bara kostade 5000;-....
Lite bilder:
http://www.flickr.com/groups/bodgejob/pool/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amasc.blogspot.com/2010/01/vespa-street.html" onclick="window.open(this.href);return false; .....gillar speciellt den s/v bildern på verktyg och material
När man ser den fina nya lacken och all blänkade krom, så glömmer man lätt bort att Asien Vespor fungerar som "arbetshästar" under sin livstid... de är nog i ett helt annat skick än våra scootrar efter 40år...
Motorn går ju att ersätta med en ny tex LML, men hur är det med ramen ? Ni som kan metall...blir plåten inte "trött" ???
Jag skulle nog hoppa över en renoverad Vespa ifrån Asien även om den bara kostade 5000;-....
Lite bilder:
http://www.flickr.com/groups/bodgejob/pool/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amasc.blogspot.com/2010/01/vespa-street.html" onclick="window.open(this.href);return false; .....gillar speciellt den s/v bildern på verktyg och material

"Blech und Freude Rollerjungen"
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: classicvespa.se
Det var värst... orginal blinkers!
http://www.classicvespa.se/accessories/8" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.classicvespa.se/accessories/8" onclick="window.open(this.href);return false;
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: classicvespa.se
Upptäckte just att de sålde Vespa 50S för 35900:-. Ännu ett fynd!
Flera av bilderna från renovering är daterade 2005 och visar dessutom Lambrettadelar. Inger detta förtroende?
Flera av bilderna från renovering är daterade 2005 och visar dessutom Lambrettadelar. Inger detta förtroende?
Re: classicvespa.se
Reggningen lär bli intressant.
Men det kanske överlåts till köparen?
Ursprungskontroll i Vietnam...
Flodrida (!) bars kan ju annars vara en höjdare!
Men det kanske överlåts till köparen?
Ursprungskontroll i Vietnam...
Flodrida (!) bars kan ju annars vara en höjdare!
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: classicvespa.se
Jag tyckte också att det var anmärkningsvärt att det är en lambrettamotor, när de övriga bilderna verkar vara valda med omsorg för att skapa nån sorts proffsighetskänsla... Kan ju även förklaras med att nån har haft bråttom att få upp sidan så de kan börja skruva scooter...jencla wrote:Intressant. Av Lambrettadelar, bl a motorn, bygger de en ... Vespa? De här vet nog inte vad de sysslar med![]()
/jens

Vi kan ju hålla tummarna för att classic vespa inte tummar på säkerheten, även om de gör sig en hacka på scootrarna. (jämfört vad det kostar en hemmafixare, där arbetstiden ofta inte räknas i priset.)
De har säkert också nån unge som behöver nya skor...

generellt ifrågasättande mot ALLA företag är sunt, men innan vi vet hur kvalitén på vad de levererar är så kanske vi ska ta det lugnt med att slakta dem? (det är trots allt inte olagligt att tjäna pengar eller att ta hutlösa marginaler på specifika produkter, ICA gör det varje dag).
Är det sen så att de visar sig moral- och etikbefriade, samvetslösa och säljer direkt farliga produkter, då ställer jag mig gärna bakom en kampanj för varnande av allmänheten.
Har SSK förresten nån svart lista?
/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: classicvespa.se
Jag tror inte de skruvar själva. Högst sannolikt görs deras renoveringar i Vietnam (troligast) eller Indien (kanske). Och som jag skrev i en annan tråd, visst görs det bra jobb också, på dessa platser, men eftersom de här kamraterna inte verkar veta mycket om scootrar (jfr förvirringen med alla Lambrettadelar) så har det nog bara köpt ett gäng scootrar för att kränga av och tjäna en slant. Jag ser inte en stavelse om ev garantier eller att de åtar sig service eller reparationerJonasPetrini wrote:Jag tyckte också att det var anmärkningsvärt att det är en lambrettamotor, när de övriga bilderna verkar vara valda med omsorg för att skapa nån sorts proffsighetskänsla... Kan ju även förklaras med att nån har haft bråttom att få upp sidan så de kan börja skruva scooter...jencla wrote:Intressant. Av Lambrettadelar, bl a motorn, bygger de en ... Vespa? De här vet nog inte vad de sysslar med![]()
/jens
Vi kan ju hålla tummarna för att classic vespa inte tummar på säkerheten, även om de gör sig en hacka på scootrarna. (jämfört vad det kostar en hemmafixare, där arbetstiden ofta inte räknas i priset.)
De har säkert också nån unge som behöver nya skor...
generellt ifrågasättande mot ALLA företag är sunt, men innan vi vet hur kvalitén på vad de levererar är så kanske vi ska ta det lugnt med att slakta dem? (det är trots allt inte olagligt att tjäna pengar eller att ta hutlösa marginaler på specifika produkter, ICA gör det varje dag).
Är det sen så att de visar sig moral- och etikbefriade, samvetslösa och säljer direkt farliga produkter, då ställer jag mig gärna bakom en kampanj för varnande av allmänheten.
Har SSK förresten nån svart lista?
/J

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: classicvespa.se
Mycket kritik, med många negativa slutsatser baserade endast på deras hemsida...
Det kan mycket väl vara människor med begränsad kunskap om scooters, renovering, och lagar rörande registrering o ursprungskontroll. De kan ha sett en sund affärsmöjlighet, ovetande om den kunskap som besittes här.
Det kan mycket väl vara människor med begränsad kunskap om scooters, renovering, och lagar rörande registrering o ursprungskontroll. De kan ha sett en sund affärsmöjlighet, ovetande om den kunskap som besittes här.

Re: classicvespa.se
Mail till Classicvespa:
Hej! Er hemsida har väckt stor uppmärksamhet på SSK forum.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 42&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ni har möjlighet att bemöta kritiken genom att registrera er på detta forum.
Mvh
Leif Nilsson
Hej! Er hemsida har väckt stor uppmärksamhet på SSK forum.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 42&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ni har möjlighet att bemöta kritiken genom att registrera er på detta forum.
Mvh
Leif Nilsson
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: classicvespa.se
Fritte: Juste av dig att låta dem få ta del av och möta kritiken. Ska bli intressant att höra deras egen version...
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: classicvespa.se
Menar inte att såga någon, men detta är minst sagt underlig (och ack så felaktig) fakta - två gånger i samma stycke dessutom.classicvespa.se wrote:En väldigt populär modell genom tiderna är Vespa 50, den började tillverkas 1963 och fram tills idag sålts i över 3500 exemplar. Den har en motor på 50cc och man kan köra hela 500km på en tank bränsle.
Mvh
/ Fredrik
Re: classicvespa.se
Jovisst, vid upprepande vibrationer så utmattas stålet. Båda min P200:s bakkåpor har spruckit o svetsats nedanför bllnkerserna pga vibrationer.tysken wrote: Ni som kan metall...blir plåten inte "trött" ???
Re: classicvespa.se
Inte ensam om att reagera. Börjar kännas mer och mer oseriöst.klinkhammer wrote:Det var värst... orginal blinkers!![]()
http://www.classicvespa.se/accessories/8" onclick="window.open(this.href);return false;
Go classic, not plastic