Det började med att scootern helt utan riktigt anledning bara dog, men sen kunde kickas igång ganska lätt. Det verka hända när den stod på tomgång eller just skulle köra iväg. Hände inte ofta men ibland. Sen blev den hel plötsligt omöjlig att kicka eftersom kicken kärvade så den satt helt fast. Efter att kollat runt lite kom vi fram till att det enda vettiga var att riva hela motorn för att kolla hur det stod till innanför skalet.
När vi väl rivit hittade vi att muttern som håller julgranen på kopplingssidan satt helt löst och eftersom axeln inte då satt rakt så låste det kickdrevet. Men när vi stod där och kollade på motorn tyckte jag det såg lite mystiskt ut i blocket vid vevlagret.
En polynesisk tatuering i blocket? Nej man har satt i ett större lager, som var bredare så det sticker ut från blocket. Sen har man låst fast lagret i blocket genom att slå massa körnslag i aluminiumet.

Började ana oråd och började kolla runt i vad jag trodde skulle varit en nyrenoverad motor i gott skick.
Verkar som det har snurrat runt lite saker i vevhuset...

Ifos inget mekaniskt problem att fläktkåpan har fått nya insatsgängor, men man kan undra hur sliten motorn varit när alla originalgängor i blocket måste bytas ut mot insatsgängor?

Lite svårt att se på bilden men den nya lagerbanan är inte helt centrerad i gamla hålet. Det är här axeln till julgranen går igenom och troligen har axeln glappat så att muttern som håller den skruvat upp sig, ja särskilt eftersom låsflärpen som ska hålla fast den inte var ordentligt ditsatt. Där var orsaken till kickproblemet.

Det absolut största problemet, veven, där man verkar ha byggt om den, troligen för att få plats med den när man satt i ett större lager. Man fick verkligen ta i för att snurra runt vevstaken - kärvade och gick supertrögt. Där gissar jag vi hade orsaken till varför scootern helt utan anledning stannade - veven kärvade helt enkelt för mycket för att klara av lägen där man hade dålig kraft i motorn. Inte helt säker men jag tror de flyttat vevstaken i sidled.

En annan sköning. Uppsågad lagerbana, antar att det finns någon bra anledning till att modifiera ett lager istället för att sätta i ett orginallager ...

Det här, plus några saker till som vi inte tog kort på, resulterade snabbt i domen - det är bara att kasta hela motorn och köpa en ny

Min personliga teori är att det (eventuellt) är ok att köpa Asienrenoverade scootrar om det sitter en fabriksny motor från SIL/LML/Bajaj etc i den, men om det är en gammal renoverad motor skulle jag nog vänligen men bestämt avråda från att köpa.
/H