Asien-renoverad Scooter

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

Asien-renoverad Scooter

Post by topps »

Nu inte sagt att alla asienrenoveringar skulle vara dåliga men här är i alla fall ett konkret exempel på en motor som satt i min kompis scooter. Själva Vespan är glänsande fin på utsidan med massa nya detaljer, inköpt på vad som såg ut att vara en seriös affär i England, en bland de som annonserar i Scootering.

Det började med att scootern helt utan riktigt anledning bara dog, men sen kunde kickas igång ganska lätt. Det verka hända när den stod på tomgång eller just skulle köra iväg. Hände inte ofta men ibland. Sen blev den hel plötsligt omöjlig att kicka eftersom kicken kärvade så den satt helt fast. Efter att kollat runt lite kom vi fram till att det enda vettiga var att riva hela motorn för att kolla hur det stod till innanför skalet.

När vi väl rivit hittade vi att muttern som håller julgranen på kopplingssidan satt helt löst och eftersom axeln inte då satt rakt så låste det kickdrevet. Men när vi stod där och kollade på motorn tyckte jag det såg lite mystiskt ut i blocket vid vevlagret.

En polynesisk tatuering i blocket? Nej man har satt i ett större lager, som var bredare så det sticker ut från blocket. Sen har man låst fast lagret i blocket genom att slå massa körnslag i aluminiumet.
Image

Började ana oråd och började kolla runt i vad jag trodde skulle varit en nyrenoverad motor i gott skick.

Verkar som det har snurrat runt lite saker i vevhuset...
Image

Ifos inget mekaniskt problem att fläktkåpan har fått nya insatsgängor, men man kan undra hur sliten motorn varit när alla originalgängor i blocket måste bytas ut mot insatsgängor?
Image

Lite svårt att se på bilden men den nya lagerbanan är inte helt centrerad i gamla hålet. Det är här axeln till julgranen går igenom och troligen har axeln glappat så att muttern som håller den skruvat upp sig, ja särskilt eftersom låsflärpen som ska hålla fast den inte var ordentligt ditsatt. Där var orsaken till kickproblemet.
Image

Det absolut största problemet, veven, där man verkar ha byggt om den, troligen för att få plats med den när man satt i ett större lager. Man fick verkligen ta i för att snurra runt vevstaken - kärvade och gick supertrögt. Där gissar jag vi hade orsaken till varför scootern helt utan anledning stannade - veven kärvade helt enkelt för mycket för att klara av lägen där man hade dålig kraft i motorn. Inte helt säker men jag tror de flyttat vevstaken i sidled.
Image

En annan sköning. Uppsågad lagerbana, antar att det finns någon bra anledning till att modifiera ett lager istället för att sätta i ett orginallager ...
Image

Det här, plus några saker till som vi inte tog kort på, resulterade snabbt i domen - det är bara att kasta hela motorn och köpa en ny :( Eftersom allt verkar specialfixat vågar vi ju inte byta ut till orginaldelar då lagerbanor etc är modifierad, troligen skulle ingenting passa. Har funderat i det längsta och det är väl typ den elektroniska tädningen och fläktkåpan som man ev skulle kunna använda till en annan motor - allt annat är skrot.

Min personliga teori är att det (eventuellt) är ok att köpa Asienrenoverade scootrar om det sitter en fabriksny motor från SIL/LML/Bajaj etc i den, men om det är en gammal renoverad motor skulle jag nog vänligen men bestämt avråda från att köpa.

/H
Hur svårt kan det va?
wanten
Administrator
Administrator

Re: Asien-renoverad Scooter

Post by wanten »

Ett visst mått av kreativitet är ju bra när man mekar, men det där är ju helt sanslöst!
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Tråkigt , en ny motor kostar ju en del. Vad heter den seriösa engelska handlaren och hur förklarar han fadäserna?

Efter att ha sett Vietnam/Vespa/MC-reportaget av Top Gear är jag inte förvånad. Det verkar vara mycket "Kajsa Warg"-koncept där "Långtbortistan".

Jag är faktiskt lite imponerad att dom öht fått ihop motorn. Att sedan samvetslösa/giriga europeer vingar dessa alster vidare till oss är för dj-vligt.
sxCutdown
Nybörjare
Nybörjare

Post by sxCutdown »

Men usch!

Magistern borde på loss med linjal över knogarna på den som gjort det där.
Lambretta, scootern för dig som ogillar att meka.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

reVintage wrote:Tråkigt , en ny motor kostar ju en del. Vad heter den seriösa engelska handlaren och hur förklarar han fadäserna?
Jag tror ägaren får bestämma om det ska bli något offentligt korståg mot handlaren, tyvärr brukar det sällan hjälpa för skojjare brukar sällan vilja ta ansvar för sina handlingar. Min poäng var bara att visa på ett konkret exempel som det ofta brukar pratas om, som ett varnande exempel för den som handlar nått som är vacker på utsidan men skit på insidan.

Den som ändå vill veta får väl dra ett PM till mig.
Hur svårt kan det va?
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Förstår intentionen med tråden då den bör leda till att man fortsättningsvis inte köper något med Asien-renoverad motor.

Bör man ändå inte hänga ut info om sådana här skojarfirmor(att hänga ut privatpersoner är en helt annan femma) i syfte om att inte någon mer går på samma mina?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

topps wrote:Nu inte sagt att alla asienrenoveringar skulle vara dåliga (...)
Har någon ett exempel på en BRA asienrenovering? Jag har sett massor med asienhojar på bild, och ett fåtal IRL, och ALLA, utan undantag, har varit rena skräpet. Inte bara motorn, utan viktiga ramdelar, fästdetaljer, bromsar - allt. Dvs inte bara en strulande motor utan under stundom dessutom direkt livsfarliga att famföra.

Vore det inte på sin plats, och till nytta för alla som tror att det går att hitta en bra asienhoj, att vi tar bladet från munnen: Asienvespor och Asienlambrettor är SKRÄP. Köp inte!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

reVintage: Om jag har fattat det rätt så säljer firman numera sina scootrar med nya LML motorer så jag antar att dom har lärt sig lite på resans gång, det kan ju vara så att de är ok nu. Sen verkar det som du själv (enl din renoveringstråd) har handlat delar från den firman så då kan ju inte jag komma och säga att dom är skojjare :wink:

Hedge: Egentligen har du rätt, men eftersom jag själv ägt en Vespa som byggts ihop i Indonesien som jag tyckte funkade riktigt bra och kändes rejält byggd, bla helt ny motor från Indonesiska Vespa fabriken, så kan man ju faktiskt inte skriva _ALLA_ . Just det här exemplaret hade beställts av en Svensk som var på utlandskontrakt i Indonesien och han lät den lokala scooterfirman bygga ihop den, då tror jag dom försöker göra ett så bra jobb som möjligt.
Hur svårt kan det va?
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

http://www.blocket.se/vasternorrland/Ve ... ?ca=14&w=3

Image

Denna ligger på blocket och ger direkt taskiga asien-vibbar.
Alltså 1961..
Px-bromspedal.. Primaverastyre.. Kantiga skärmar till rund kaross..
Och det traditionella kromade stödet som ju är obligatoriskt på asienscooters, precis som 8" hjul, gärna i kombination med 10"-gaffel och 10" stöd.
1961 fanns nog ej handskfacket att få i knämontage och den är kanske inte fotad i närheten av Sundsvall direkt..
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Ha, ha, anade att det ev. kunde vara skotten. Nej, han har inte särskilt bra rykte i England vad jag förstått. Dessutom är innehavaren inte försedd med särskilt mycket social kompetens. Jag är dock på "speaking terms" med honom men det tog tid.

Notera att jag inte nämnde Adam vid namn här ovan :twisted: .

Tror också att han bättrat sig och nu använder LML på motorsidan.
sxCutdown
Nybörjare
Nybörjare

Post by sxCutdown »

Har den rullat för egen maskin till Sankt Gotthard är den nog inte monterad av samma chefsmekaniker som motorn i början av tråden. 8)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Glöm föralldel inte bort den obligatoriska sneda fläktkåpan som är en följd av blandningen 10" och 8"...

(Edit) För den som vill se vad som kan dölja sig under allt spackel:

Hemskheters hemskheter:
http://www.thevespawizard.com.au/the_black_vbb.htm

Ännu värre:
http://www.scootart.com/Asia/1/index.html

Och så kan man slutligen läsa lite visdomsord här om man inte är övertygad:
http://www.scooterlounge.com/vespa/buye ... tion.shtml

Mera:
http://www.thevespawizard.com.au/Asian%20Imports.htm

En avbruten lambrettatur:
Image

Ola Lång wrote:http://www.blocket.se/vasternorrland/Ve ... ?ca=14&w=3

Denna ligger på blocket och ger direkt taskiga asien-vibbar.
Alltså 1961..
Px-bromspedal.. Primaverastyre.. Kantiga skärmar till rund kaross..
Och det traditionella kromade stödet som ju är obligatoriskt på asienscooters, precis som 8" hjul, gärna i kombination med 10"-gaffel och 10" stöd.
1961 fanns nog ej handskfacket att få i knämontage och den är kanske inte fotad i närheten av Sundsvall direkt..
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Som av en händelse fick jag ett "spam-mail" igår som började så här:
"Avalon Scooters - Simply The Best Classic Scooters
http://www.avalonscooters.com" onclick="window.open(this.href);return false;
24/24 HOUR SERVICE: (+84) 937259882

--------------------------------------------------
For our Vespa Inventory: http://www.avalonscooters.com/vespa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
For our Lambretta Inventory: http://www.avalonscooters.com/lambretta.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Någonstans på sidan står :shock: :roll: :
Each of our bikes has an average of 1,870 man hours spent on them by a team of 38 enthusiasts.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

38 grovsmeder med varsin slipkloss och hammare, snarare.
reVintage wrote:
Each of our bikes has an average of 1,870 man hours spent on them by a team of 38 enthusiasts.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Jag har haft det tveksamma nöjet att renovera en motor från Asien som var bland det värsta jag sett! Jag försökte övertala ägaren att köpa en annan motor men han vägrade och skulle ha igång den, kostade DYRT!
Sen har jag sett ett par andra Asien renoveringar som har varit Mycket fina! Absolut inte sämre än mycket av det som renoverats i Sverige så det tycka finnas båda delar. Men tyvärr tycks huvuddelen av Asien hojarna vara mest skräp.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Såg den där st gotthard vespan också och det är ju intressant hur den bara har gått 50 mil. och har ett foto från österike? om man ska åka dit borde man väl renovera motorn innan och nog är det mer än 50 mil dit;-) eller åken man på chans dit och renoverar efteråt...
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
sxCutdown
Nybörjare
Nybörjare

Post by sxCutdown »

Fredde wrote:Såg den där st gotthard vespan också och det är ju intressant hur den bara har gått 50 mil. och har ett foto från österike? om man ska åka dit borde man väl renovera motorn innan och nog är det mer än 50 mil dit;-) eller åken man på chans dit och renoverar efteråt...
Jag köpte en indisk hastighetsmätare till min DL. Den funkade kanon i flera veckor därefter visade den att man körde i 140 oavsett gaspådrag. Sedan visade den just inget alls. Kan ju vara så att Vespamätare från fjärran östern håller samma kvalité. Eller så har han kört med trasig hastighetsmätarvajer. :)
...eller så är det den där naturfotografen Terje som säljer. :)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

För några år sedan läste jag ett mycket intressant reportage, skrivet av mannen som driver scooterfirman Ricambi i Danmark. Han ville finna välgjorda renoveringar från Vietnam att importera och sälja i Danmark, så han åkte ner till Saigon/Ho Chi Minh City och kollade upp på plats.

Han fann allt. Golddiggers som gjorde snabba fuskjobb för dumma västerlänningar. Men också seriösa och skickliga hantverkare som la sin själ i att göra ett förstklassigt jobb. Och han fann välrenoverade Sprint som han kunde importera och sälja i Danmark med gott samvete.

Dessutom, en stor skillnad mellan en svensk gammelcooter och en från fjärran Östern, som jag förstått det. Den svenska har, oftast, gått relativt få tusen mil och tillbringat det mesta av sina årtionden i relativ lugn och ro. Den asiatiska scootern därremot har, oftast, använts flitigt under alla år som en familjs laståsna och bruksfordon.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
sxCutdown
Nybörjare
Nybörjare

Post by sxCutdown »

Så är det säkert Jens och som jag sa till en kompis härom dagen skulle det krävas en avsevärt mycket bättre mekaniker än mig för att få motorn i den här tråden att starta med de bitar som sitter i.
Man måste säga att det krävs en ganska skärpt mek för att få en motor att snurra om man bara har ett vespablock och en sovjetisk motorsåg i vedboden (om man nu har vedbodar i Vietnam) att plocka reservdelar från, vilket verkar ha varit fallet.

Hur många här skulle med handen på hjärtat kunna säga att de skulle bygga den där motorn med hjälp av lite skrot och få den att rulla ens en meter?

Med det sagt skulle jag ändå fundera på att begå grova brott om jag hade köpt den i tro om att det var en fin orginalscooter. :)
Post Reply