Hej,
Jag har haft ett oljeläckage där det kommit ut växellådsolja på sidan av bakdäcket. Jag har bytt hjullager samt packbox enligt konstens alla regler. Ändå kommer det olja... Och jag tror inte att det är något fel på själva hjulaxeln. Det finns ett ytterst litet glapp i bakhjulet. Och det är jävulskt svårt att se var ifrån det kommer, då det är så lite.
Kan det vara vid kopplingsarmen som det läcker? Kan den packningen/packboxen bytas utan att demontera motorn? Eller finns det andra ställen som det brukar läcka från? Förslag mottages tacksamt!
Hälsning
J
Oljeläckage PX200
Re: Oljeläckage PX200
Har du separatsmörjning kan det mycket väl vara en spricka i oljenivåglaset. Oljan lägger sig i karossen och stänker ned däcket när du kör.
Go classic, not plastic
Oljenivåglaset verkar vara en källa för mycket sorg o elände, det går väl att ersätta med en enkel oljesticka?Martin O wrote:Har du separatsmörjning kan det mycket väl vara en spricka i oljenivåglaset. Oljan lägger sig i karossen och stänker ned däcket när du kör.

Re: Re: Oljeläckage PX200
Då blir det en horisontell oljesticka. Lysande, Fritte.fritte wrote:Oljenivåglaset verkar vara en källa för mycket sorg o elände, det går väl att ersätta med en enkel oljesticka?Martin O wrote:Har du separatsmörjning kan det mycket väl vara en spricka i oljenivåglaset. Oljan lägger sig i karossen och stänker ned däcket när du kör.

Sent from my A100 using Tapatalk
Go classic, not plastic
Re: Re: Oljeläckage PX200
Nja... jag har ju bara sett bild på tanksystemet, o där synes det framgå att oljetanken har påfyllningen med ett rakt rör vertikalt ner från locket... en oljesticka monterad i locket blir väl knappast horisontell, eller?Martin O wrote:Då blir det en horisontell oljesticka. Lysande, Fritte.fritte wrote:Oljenivåglaset verkar vara en källa för mycket sorg o elände, det går väl att ersätta med en enkel oljesticka?Martin O wrote:Har du separatsmörjning kan det mycket väl vara en spricka i oljenivåglaset. Oljan lägger sig i karossen och stänker ned däcket när du kör.
Sent from my A100 using Tapatalk
Sent from my estate in Lidingö using a lap top powered by Fortum
Tack för förslaget. Men nej, tyvärr så är det inte så. Glaset verkar helt och det är rent i karossen.
Är det enkelt att byta packning vid kopplingsarmen?
Ja, placera ett stöd under vxl-boxen, ta bort bakhjulet, demontera nippeln på vajern och lossa kåpan till kopplingen. Dra ur kopplingsarmen o kolla o-ringen på axeln. byt ut om det behövs, kontrollera o-ringen som tätar kåpan o byt om den är skadad, sedan återmontera.PXJ wrote:Tack för förslaget. Men nej, tyvärr så är det inte så. Glaset verkar helt och det är rent i karossen.
Kolla efter olja i o runt förgasarenburken, 2t-olja kan ha läckt ur nån oljepumpkoppling eller under förgasarburken.
Om vxl-lådan har för mycket olja kan det även komma ur ventilationen ovapå motorn. Din motor går ju perfekt så en tryckökning i vxl-lådan p.g.a. skadad packbox verkar osannolikt.
Jag tror att det är ide att börja med att söka felet runt oljepumpen o förgasaren.
Lycka till,
Leif
Tack! Bra info! Ska genast kolla! Återkommer!