vxlstrul på popolino 62

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
sailortrash
Drömmare
Drömmare

vxlstrul på popolino 62

Post by sailortrash »

hej

helt ny på vespa, men fick ett gammalt vrak av grannen - en popolino 125 cc från 62. jag fick igång den med startgas men den dör när man lägger i ettan. det är ngt knas med vxllådan eller kopplingen helt klart. växelföraren går trögt och vxlarna går inte i och nu har jag börjat plocka isär den del för del men tvekar lite, och tänkte kolla om ngn har erfarenhet av liknande strul...

verkar som om man måste plocka isär hela motorn för att ta sig en titt på dreven och kopplingen. alla vajrar löper dåligt...jag bytte kopplingsvajern med tveksamt resultat (vilket får mig att misstänka kopplingen en del)

tacksam för tips. hur f-n får man bort svänghjulet t.ex?

modellen är röd, lång limpa sadeln och pakethållare fram. har inte sett någon bild på just denna modell på nätet faktiskt, men verkar vara identiskt eller snarlikt konstruerad de övriga popolino från tidigt 60-tal som jag sett.

/mårten
Erling
Lärling
Lärling

Re: vxlstrul på popolino 62

Post by Erling »

Här har Du en bra sida att kolla in!
http://www.vespapopolino.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erling
sailortrash
Drömmare
Drömmare

Post by sailortrash »

hej

ja det sidan känner jag till, där hittade jag sprängskisser på motorn (och resten).

tack ändå

/Mårten
sailortrash
Drömmare
Drömmare

Post by sailortrash »

hej

skönt att men inte ens får isär motorn...

motorn är så full med skit så jag hittar inte alla muttrar för att lossa på blocken...har inte heller lyckats plocka loss motorn från ramen, endast från bakdämparen (den sitter hårt och måste skaffa bättre verktyg).

ngn som känner till om det är ngn särskild procedur för att frilägga växellådan som gäller??

jag behöver hjälp med detta...

gott nytt
sailortrash
Drömmare
Drömmare

Post by sailortrash »

jag har svårt att få loss pinnbulten som fäster motorn i ramen. muttern och brickan på vänster sida är borttagna och bulten går att dra runt. dock fjädrar den tillbaka 4/5:e delar, känns väldigt skumt. banka, dra, smörja verkar inte ge ngt tydligt resultat...

ngn som vart med om detta förut när motorn plockats bort första gången på länge..?
Post Reply