Vad skall göras för att motorn skall delas!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

En elit motor från -53 har lossat det som går att lossa. Behöver jag lägga den i någon spc växel? Kan dock bli problem då det inte går att rucka växelföraren.
What to do :roll:

Image

Image

Image
/ Micke
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by Paka »

Det sitter två spårskruvar under den taggiga plattan. Först i med ettan och bort med den ena och sedan i med trean och bort med den andra. Sedan i med tvåan, ner med kicken helt och ta upp hela växelföraren. Men svårt om den sitter fast som sagt. Hårda nypor...
Ta bort svingen också (bort med båda bultarna vid fjäder och dämpare + mutten nedanför cylindern) den är bara i vägen.
/P
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

Image

Image

Om jag fårstår dig Paka så skall det gå att lyfta bort alltihop? inte bara lyfta på den?

Den andra "bulten" är väl ingen bult utan bara en styrning när man sätter ihop motorn igen?
Image

Kan det vara som så att lagerna har rostat/erjat fast i veven?

Image
Image
Image
/ Micke
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by Paka »

Du måste sätta tillbaka kicken och trycka ner den helt för att kunna lyfta upp hela växelsegmentet.
Bulten innanför är en låsning till kickfjädern. Sedan kan du behöva värma kring lagren. Det finns två ställen som du ska knacka isär blocken på, förslagsvis med dorn. Det bakre är självklart, det lilla örat. Sedan finns det en förstärkning på insidan av den högra blockhalvan uppe vid veven om du tittar noga. Där ska du också knacka.
Och ja, det är en styrning, men blocket ser ut att ha fått en smäll där så det kan ju gå lite trögt. Värm där också.
/P
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

Skam den som ger sig när man får så här fin support :lol: Tack Paka!!

Image

Nu till nästa fråga. Hur får jag loss detta paket? Har låsat låsningarna. Är det bara att banka på axlen från andra sidan? Eller krävs det mer finess?

Image

Kan detta vara orginalfärgen? Hittar ingen färg som stämmer överens i Vespa boken. Färgen bakom skattekvittot är lite mer grön aktig.

Image

Antar att urspårningen i lagret skall vara mot svänkhjulet? Är det bara för att slidmatningen skall funka?

Image
/ Micke
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by ola.G »

micke_th wrote:Skam den som ger sig när man får så här fin support :lol: Tack Paka!!

Image

Nu till nästa fråga. Hur får jag loss detta paket? Har låsat låsningarna. Är det bara att banka på axlen från andra sidan? Eller krävs det mer finess?

Kickmekanismen brukar gå att dra av med en avdragare. Det kan vara så att bakaxeln måste vridas i rätt läge för att passera mellanaxeln(eller så blandar jag ihop det med tidigare motorer). Plocka ur dreven så syns det.Sen är det bara att driva ur axeln från hjulsidan. Var rädd om bakhjulslagren om de är ok. Kan vara knivigt att hitta nya om du vill slippa tråkiga modifikationer.
Image

Kan detta vara orginalfärgen? Hittar ingen färg som stämmer överens i Vespa boken. Färgen bakom skattekvittot är lite mer grön aktig.

Ser ut som orginalfärgen. Lechler 1229 "Grigio verde". Världens snyggaste färg på en Vespa.

Image

Antar att urspårningen i lagret skall vara mot svänkhjulet? Är det bara för att slidmatningen skall funka?


Din knarr är kolvmatad. Spåret har säkert något med smörjning att göra, brukar vara borttaget på nya lager.

Image
Ola.G
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by Captain Slow »

Sitter här på morgonen och bläddrar i Servicekurs för scooters från 1954.
En brevkurs från Hermods Korrespondensinstitut utgiven på uppdrag av COMO M&T BJERKE AB.

Där beskrivs samma sak som Ola just skrivit så här
Image


Det man också ser i kursen är att du håller på med är ett Modernt Fordon :)

Image

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

Har sett det för här på forumet men hittar inte det :oops:

Vad rekomenderar ni att man byter för slit delar i motorn? Som sagt det är en Elit-53
/ Micke
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by Paka »

Jag hade bytt alla lager och packboxar. För länge sedan var det någon vis person som sa: "Om man inte renoverar, slutar det oftast med att man får renovera."
Den ser så illa ut så jag kan tänka mig att du behöver byta veven också.
Skaka ryckutjämnaren och känn på den. Om det skramlar behöver den renoveras. Håll i julgranen med ena handen och vrid på det stora drevet med den andra. Du ska inte orka "flexa" hela paketet. O-ringen vid kickaxeln, filtringen utanför. Borra cylindern? Ny kolv och kolvringar? Lameller.
/P
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

Alla lager och packboxar skall bytas! Cylinder skall borras och öv.dim kolv skall in. Nya lameller.

Image

Vilken är ryckutjämnaren?

En förklaring på Flexa? :lol: Filtreringen?

Image

Ursäkta ni får ha tålamod med mig :oops:
/ Micke
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by ola.G »

Julgranen är den som du har ringat in,sitter ihop med det stora drevet. Innanför dom nitade täckplåtarna sitter ett gäng fjädrar.Känn på den som Paka beskrev. Kan du röra den och den skramlar är säkert några fjädrar av. Innanför kicken sitter en stor bricka och innanför den nämda filtring.Brukar följa med i packningssatsen.
Undersök kolvbultsbussningen och växelkorset noga,lätt att missa.Jag hade bytt fjädrar i kopplingen också.
Ola.G
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

Japp det var det :D

Image

Nästa fråga: Är det bara att slå ut denna axel från hjul sidan?

Image

Alltså slå på spårskallen?

Image

Viker man ner brickan och skruvar lossar växelkorset? Trär man ut det sen?

Image

Antar att lagret skall sitta så här långt in då det inte verkar kunna sitta på något annat vis? Trumman täcker väl hålet ändå?

Image
/ Micke
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

Hänger med hur ryckutjämnaren fungerar 8)

Men är det bara att byta fjädrar och nitar om den skulle skramla? Eller behövs det spc. verktyg?
/ Micke
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

Ahh nu fattar jag vad du menar med att flexa :oops: men man kunde inte rör den. Hördes att det var något litet lös i den. Hur tar man bort nitarna? Borrar man?

Image

Ahh det var så lätt som att vika ner brickan.

Image

Den här brickan, slår man ut den ihop med lagret? Eller är den gängad?

Image
/ Micke
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by Paka »

Den är gängad (vanlig högergäng). Nitarna borrar man ur. Det finns färdiga repsatser med fjädrar, plåtar och nitar,
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

Lite mer funderingar till er som kan :D då jag fortfarande är en grönjöling på det här :oops:

Har läst att ett sådant här verktyg underlättar ihop monteringen. Min fråga är hur gör den detta? Det kanske visserligen ger sig när jag sätter ihop den :|

Image

Sen nästa fundering. Har läst på flertal ställen att man ska schimsa mellan växlarna? Varför, sitter det inte ett schims från början där? Eller utgår man från att det är så slitet att man måste byta det? Vart i så fall hitta man hur mycket det skall vara för de olika motorerna? De motorerna jag tänker på är en VM1M och en V32M.
Gör man det med ett sådant här verktyg?

Image
/ Micke
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by Martinasa »

Hej Micke!

Hur fick du tag i boken, lite sugen på en egen !?

Mvh

Martin
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by micke_th »

Martin: Du har PM!
/ Micke
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by cooper »

Hoppas in i denna fyra år gamla tråd: Jag är i samma sits just nu och ska försöka få loss kickmekanismen med avdragare (enligt bild ovan, 03 Jan 2012 23:37). Har lossat båda c-clipsen och dragit åt avdragaren lite grann utan att mekanismen lossnar. Är dock rädd att spänna för mycket; kanske kan aluminiumet skadas!? Behöver man värma innan för att få loss kickmekanismen, eller är det ingen fara att spänna avdragaren ytterligare?
_DSC4068_.jpg
_DSC4068_.jpg (53.19 KiB) Viewed 12824 times
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Re: Vad skall göras för att motorn skall delas!

Post by cooper »

Demonteringen av min motor har stannat upp en aning eftersom jag inte vågar ta i för mycket med avdragaren enligt bild ovan, pga oro att den runda aluminiumbiten ska spricka.Den är ju den som får ta all kraft från avdragaren. Du micke_th lyckades få loss din ser jag längre upp i tråden. Fick du loss lagret utan alltför mycket kraft? Behövde du värma något?
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Post Reply