Byta gummihandtag?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Byta gummihandtag?

Post by Herr_Smabil »

Jag vill byta mina svarta gummihandtag mot gråa dito. Hur gör jag för att få av dom svarta från det dom sitter på? Är det en förstörande åtgärd som avkräves, eller finns det något bra standardtrick tro? Man vill ju inte förstöra i onödan.

Jag vill också passa på att tacka för alla trevliga trådar jag läst igenom. Alltid bra att hitta ett märkesforum/klubb som är trevlig och relativt aktiv.
Mvh
--
Herr Småbil - En Modärn Motorman
Woodstock

Re: Byta gummihandtag?

Post by Woodstock »

Hej!

Brukar gå fint att få loss dem genom att spruta in lite 5-56 mellan gummi och metall, varefter de kan vridas loss. Jag brukar ta en syl eller skruvmejsel att kila in för att få in plaströret på 5-56:an och kunna spruta in.

Mvh

/ Fredrik
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Post by Herr_Smabil »

Det ska jag prova, tack för tipset. Kanske man kan blåsa med tryckluft på samma sätt så att de lossnar lättare också.

Det är ju en massa julhelg i vägen nu, så det blir väl först om några dagar man kan komma iväg till garaget.
Mvh
--
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Herr_Smabil wrote:Det ska jag prova, tack för tipset. Kanske man kan blåsa med tryckluft på samma sätt så att de lossnar lättare också.

Det är ju en massa julhelg i vägen nu, så det blir väl först om några dagar man kan komma iväg till garaget.
jag har använt tryckluft alternativt oljekanna med lång pip.
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Post by Herr_Smabil »

Tack för tipsen igen. Det funkade bra med lite rostskyddsmedel, och sedan dra av handtagen. Nu har jag snygga gråa gummihandtag istället för svarta handtag med "flärpar" på. Mycket snyggare och skönare. :)
Mvh
--
Post Reply