VS1 - 1955 - GS 150
VS1 - 1955 - GS 150
Hej!
Hur hantera gammal krackelerad originallack som jag vill behålla men ändå stoppa "förfallet" av?
De första GS-modeller lackerades med cellulosa-lack och är ett välkänt bekymmer. Senare så ändrades kvalitén till det bättre!
Förre ägare cyklade på grusvägar milen mellan Vansbro och Dala-Järna för att handla vespan 1955 av Sport-HARRY. Dekalen sitter kvar på styret.
Sen dess har den stått inomhus och körts sparsamt som det verkar. Senast förra sommaren utan problem!
Förunderligt nog så är allt bevarat i original som hastighetsmätare, (1500 mil) hela glas, ingen rost och plåtskador mm.
Inte ens "frontlisten" har fått sig några törnar. (VS1:an saknade kromlist)
En Vespa i detta skick ska bevaras "orörd" så långt det går tycker jag - men frågan är alltså:
Hur hantera gammal krackelerad originallack som jag vill behålla men ändå stoppa "förfallet" av?
Tips efterlyses så jag inte "förstör"!
Erling
Hur hantera gammal krackelerad originallack som jag vill behålla men ändå stoppa "förfallet" av?
De första GS-modeller lackerades med cellulosa-lack och är ett välkänt bekymmer. Senare så ändrades kvalitén till det bättre!
Förre ägare cyklade på grusvägar milen mellan Vansbro och Dala-Järna för att handla vespan 1955 av Sport-HARRY. Dekalen sitter kvar på styret.
Sen dess har den stått inomhus och körts sparsamt som det verkar. Senast förra sommaren utan problem!
Förunderligt nog så är allt bevarat i original som hastighetsmätare, (1500 mil) hela glas, ingen rost och plåtskador mm.
Inte ens "frontlisten" har fått sig några törnar. (VS1:an saknade kromlist)
En Vespa i detta skick ska bevaras "orörd" så långt det går tycker jag - men frågan är alltså:
Hur hantera gammal krackelerad originallack som jag vill behålla men ändå stoppa "förfallet" av?
Tips efterlyses så jag inte "förstör"!
Erling
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Cellulosa klarlack fungerar.
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Är klarlacken matt = syns inte?
Först så måste jag säkert rengöra på lämpligt sätt - inte rubber o dyl förstår jag - men med vad?
Klarlack känns spontant lite tveksamt? Tack ändå för tipset!
Snarare vax av något slag??
Kom också på; Vespan köptes inte av Sport Harry som jag sa, utan av Sport Henry "anno dat somal" om någon dalmas undrar och kan bygderna.
Firman finns säkert inte kvar utgår jag från - men man vet aldrig!
Erling
Först så måste jag säkert rengöra på lämpligt sätt - inte rubber o dyl förstår jag - men med vad?
Klarlack känns spontant lite tveksamt? Tack ändå för tipset!
Snarare vax av något slag??
Kom också på; Vespan köptes inte av Sport Harry som jag sa, utan av Sport Henry "anno dat somal" om någon dalmas undrar och kan bygderna.
Firman finns säkert inte kvar utgår jag från - men man vet aldrig!
Erling
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Bilder, Erling! Och ta det lugnt!
/P
/P
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Jag håller på med gitarrer från 50-talet och dessa är utan undantag cellulosalackade. Där uppskattas krackeleringar
. Men vid reparationer lägger man cellulosa direkt ovanpå skadade ställen.
Men kanske det finns någon "sealant" så att man slipper vara så drastisk.....

Men kanske det finns någon "sealant" så att man slipper vara så drastisk.....
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Hej,först en fråga:
Är du säker på att lacken är original?
I så fall är det INTE cellulosa utan som dom kallade det då:brännlack som är en syntetisk färg.
Cellulosa använde alla lackerarna när det blev omlackering.
Krackuleringarna som du har på din kan ha uppkommit efter en omlackering på den tiden,och då kan det vara cellulosa på den.
Krackuleringar är sprickor i lacken och är då mycket svårt att få bort.
Som gammal f.d. billackerare så slipade vi alltid plåtrent på en gammal kracklack,den gick inte att rädda,tyvärr.....
Är du säker på att lacken är original?
I så fall är det INTE cellulosa utan som dom kallade det då:brännlack som är en syntetisk färg.
Cellulosa använde alla lackerarna när det blev omlackering.
Krackuleringarna som du har på din kan ha uppkommit efter en omlackering på den tiden,och då kan det vara cellulosa på den.
Krackuleringar är sprickor i lacken och är då mycket svårt att få bort.
Som gammal f.d. billackerare så slipade vi alltid plåtrent på en gammal kracklack,den gick inte att rädda,tyvärr.....
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Kul med musiker på Forumet!
Paka = pianist
reVintage = gitarrist
Jag = pianist och (krakelerad) kontrabasist
Lite otvättade bilder - jag vet Paka - skall ta det lungt - men jag vill ju ut nu och köra! (fan det snöar
)
Bra att Du rycker in blizzy som proffs!
Baklyktan liknar inte den i V.T. band 1!?
Hålen ovanför baklyktan - vad kan ha suttit där?
Erling
Paka = pianist
reVintage = gitarrist
Jag = pianist och (krakelerad) kontrabasist

Lite otvättade bilder - jag vet Paka - skall ta det lungt - men jag vill ju ut nu och köra! (fan det snöar

Bra att Du rycker in blizzy som proffs!
Baklyktan liknar inte den i V.T. band 1!?
Hålen ovanför baklyktan - vad kan ha suttit där?
Erling
- Attachments
-
- VS1 - sadel - köpet (2) [800x600].JPG (83.34 KiB) Viewed 7728 times
-
- VS1 - hastighetsmätare - köpet (7) [800x600].JPG (127.84 KiB) Viewed 7728 times
-
- VS1 - fotstöd - köpet [800x600].JPG (83.69 KiB) Viewed 7728 times
-
- VS1 - fotplatta - köpet [800x600].JPG (146.2 KiB) Viewed 7728 times
-
- VS1 - baklykta - köpet [800x600].JPG (103.02 KiB) Viewed 7728 times
Re: VS1 - 1955 - GS 150
nej,den lacken går inte å rädda,som du ser på styrhuvet så har färgen flagnat av där,men behåll den som den är,skitcool ju!
GRATTIS!
GRATTIS!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Lite fler bilder!
Hoppas att jag inte "överanstränger" Forumet med för många bilder?
Fästena hänger kvar på styret som tillhör vindskyddet.
Erling
Hoppas att jag inte "överanstränger" Forumet med för många bilder?
Fästena hänger kvar på styret som tillhör vindskyddet.
Erling
- Attachments
-
- VS1 - tanklock - köpet [800x600].JPG (149.3 KiB) Viewed 7726 times
-
- VS1 - styrlås - köpet [800x600].JPG (119.52 KiB) Viewed 7726 times
-
- VS1 - identitet - köpet (2) [800x600].JPG (152.94 KiB) Viewed 7726 times
-
- VS1 - styre - köpet (4) [800x600].JPG (109.76 KiB) Viewed 7726 times
-
- VS1 - motor - köpet (5) [800x600].JPG (146.32 KiB) Viewed 7726 times
Re: VS1 - 1955 - GS 150
nu kliar det i fingrarna igen 

Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Var du nere på Piaggiofabriken 1955 och såg vilken färg de använde, Blizzy? Enligt ALLA andra källor använde Piaggio cellulosalack.
Syntetisk infördes på 60-talet, vilket den väl även gjorde bland många bilfabrikanter?
Det här står förresten i ett blad från Como från 1956 angående Grand Sport, och det gäller väl när man ska bättra eller lacka om antar jag.
Nicol Förtunning 3009
Nicol Klarlack 3700/0
Nicol Filler 3215
Nicol Primer 3188
Nicol Autolackfärg 3700/901
Mitt ödmjuka råd till dig Erling,om du nu måste göra något (jag tror bara att du förvärrar den) är att i så fall prova dig fram (och börja där det inte syns) med snäll polish och sedan eventuellt vax. vad heter det där gamla? Karnaubavax?
Jag brukar använda det här, som är en snäll polish och som sades passa cellulosalack.
Syntetisk infördes på 60-talet, vilket den väl även gjorde bland många bilfabrikanter?
Det här står förresten i ett blad från Como från 1956 angående Grand Sport, och det gäller väl när man ska bättra eller lacka om antar jag.
Nicol Förtunning 3009
Nicol Klarlack 3700/0
Nicol Filler 3215
Nicol Primer 3188
Nicol Autolackfärg 3700/901
Mitt ödmjuka råd till dig Erling,om du nu måste göra något (jag tror bara att du förvärrar den) är att i så fall prova dig fram (och börja där det inte syns) med snäll polish och sedan eventuellt vax. vad heter det där gamla? Karnaubavax?
Jag brukar använda det här, som är en snäll polish och som sades passa cellulosalack.
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Jag kanske inte "måste" göra något - är inne på Ditt idiom Paka!
Men jag skulle förstås ändå vilja sköta om gamlingen på ålderns höst!
Bra tips i alla fall!
Erling
Men jag skulle förstås ändå vilja sköta om gamlingen på ålderns höst!
Bra tips i alla fall!
Erling
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Jag säger det igen, Erling. Låt bli. Den har ju blivit så där under 55 år. Den kommer inte att falla ihop och bara vittra bort under de år du äger den. Det är rätt baklykta, italienarna kanske fick den enklare. Jag har sett båda varianterna i sprängskisser.
Gissar att det har suttit en pakethållare ovanför.
Gissar att det har suttit en pakethållare ovanför.
Re: VS1 - 1955 - GS 150
NU har jag bestämt mig! (egentligen redan när vi sågs i gamla Enskede förra helgen Paka )
Erling
PS:
Började fundera över VS1-inlägg här på Forumet och hur många som kan tänkas äga, sköta om/förvalta
denna modell?
Har förstås följt och läst Din (Paka) härliga rapport om restaureringen av Gotlands-vespan.
DS:
Erling
Erling
PS:
Började fundera över VS1-inlägg här på Forumet och hur många som kan tänkas äga, sköta om/förvalta
denna modell?
Har förstås följt och läst Din (Paka) härliga rapport om restaureringen av Gotlands-vespan.
DS:
Erling
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Glömde säga vad jag bestämt!!!
Att behålla skicket!
Erling




Att behålla skicket!
Erling
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Bra! Max tio stycken. Minst tre har lämnat landet de senaste åren.
Efter allt bläddrande i olika register och "allmän koll" skulle jag säga att VS1 och pinnväxlade (1949-1950) är de absolut sällsyntaste Vesporna i detta land.
(Det jag tycker att du kan göra för att sysselsätta dig är att byta ut de helt försvunna eller "upplösta" gummidetaljerna mot gamla originaldelar, eventuellt renovera motorn och byta alla vajrar/höljen. Då har du att göra ett tag...
/P
Efter allt bläddrande i olika register och "allmän koll" skulle jag säga att VS1 och pinnväxlade (1949-1950) är de absolut sällsyntaste Vesporna i detta land.
(Det jag tycker att du kan göra för att sysselsätta dig är att byta ut de helt försvunna eller "upplösta" gummidetaljerna mot gamla originaldelar, eventuellt renovera motorn och byta alla vajrar/höljen. Då har du att göra ett tag...
/P
Re: VS1 - 1955 - GS 150
nej,jag va inte född 1955,men om du säger att dom använde det på piaggofabriken så är det väl så.Paka wrote:Var du nere på Piaggiofabriken 1955 och såg vilken färg de använde, Blizzy? Enligt ALLA andra källor använde Piaggio cellulosalack.
Syntetisk infördes på 60-talet, vilket den väl även gjorde bland många bilfabrikanter?
och syntetiskt infördes på slutet 60-talet på bilreparationsidan ja.inte i fabrik.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Tycker också att den är supercool i det här skicket. Som någon sa så skulle nog en vax vara på sin plats för att få upp lite lyster. Lite upputsning av detaljerna bara.
Ang. musiken så är det inte så märkvärdigt, gå gärna in på vår dåligt uppdaterade sida http://www.eflatjump.se. Lite kurisosa, min gitarr är också krackelerad och också från -55
.
Ang. musiken så är det inte så märkvärdigt, gå gärna in på vår dåligt uppdaterade sida http://www.eflatjump.se. Lite kurisosa, min gitarr är också krackelerad och också från -55

Re: VS1 - 1955 - GS 150
Hemsidor är alltid roligt att kolla in - Tack!
Erling
Erling
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Grattis till fyndet! Otroligt kul att den fick vara kvar i Sverige. Det är ett ex att förvalta omsorgsfullt
reVintage: Lattjo! Jag har spelat med både Henke o Lars. Båda har varit o repat hemma i min replokal/verkstad, Henke verkade lite sugen på en Vespa
Hälsa gubbarna!
/Mikael
reVintage: Lattjo! Jag har spelat med både Henke o Lars. Båda har varit o repat hemma i min replokal/verkstad, Henke verkade lite sugen på en Vespa

/Mikael
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Ytterligare en vespa-musiker - kul!
Erling
Erling
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Mikael!
I sannig kul sammanträffande. Ska hälsa gossarna. Fick för mig att Henric var en sån där hojåkare som åkte riskokare. Vi får peppa från två håll.
I sannig kul sammanträffande. Ska hälsa gossarna. Fick för mig att Henric var en sån där hojåkare som åkte riskokare. Vi får peppa från två håll.
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Väldigt trevligt att läsa detta, och en evig tur att denna underbara GS hamnade i goda händer här hemma och inte försvann utomlands. Var rädd om den Erling (men det är jag säker på att du är
)!
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Jag instämmer helt i kören. Detta måste vara årtiondets Vespa klipp.
Riktigt kul att den kommit fram och hamnat hos en Svensk entusiast.
Ingen risk att det blir för mycket bilder så låt dom bara fortsätta att komma.
/ Tomas
Riktigt kul att den kommit fram och hamnat hos en Svensk entusiast.
Ingen risk att det blir för mycket bilder så låt dom bara fortsätta att komma.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: VS1 - 1955 - GS 150
Tack för synpunkterna...
Jag måste verkligen också tacka själv, att "makterna" låter mig förvalta denna skönhet - dock lite skrovlig på ytan men med ett varmt tvåtaktande inre.
Erling
Jag måste verkligen också tacka själv, att "makterna" låter mig förvalta denna skönhet - dock lite skrovlig på ytan men med ett varmt tvåtaktande inre.

Erling