Lambretta - framljusjustering

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Lambretta - framljusjustering

Post by victor »

Hallå alla!

Tycker det är dålig fart på forumet så jag tänkte slänga in en ny idiotfråga och hoppas det väcker alla scooterister i vinterdvala till liv...

Min Lambrettas framljus pekar tok för högt.

Enligt instruktionsboken ska ljuskäglans överdel vara på ca 90cm höjd över marken:

Image

Min är snarare på 1,5-1,8 meter över marken.

Reflektorn är redan justerad till bottenläge så min fråga är vad det här kan bero på och vad som kan göras åt det.

Vh Vic
victor
Mästare
Mästare

Re: Lambretta - framljusjustering

Post by victor »

Reflektorns läge bild 1
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (193.19 KiB) Viewed 5290 times
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Läge i överkant (inte mycket justeringsmån kvar här).
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (213.06 KiB) Viewed 5290 times
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Lycka till att få den rätt. Jag har fått EN anmärkning på alla mina hojar under åren, och den fick jag pga Lambrettans ljusbild.

Det är inte bara höjden som strular, ofta är reflektorn gammal och dålig, linsen utbytt mot något otrevligt indiskt, felgjutet styre, lampan inte enligt spec...orsakerna är legio.

Själva lampinsatsen måste gå fri från sargen om man ska kunna justera ner den. Det är vanligt att sargen är utbytt mot nån krattig kopia som inte tillåter det, och då får man problemen du beskriver.

Dock ska man vara lite extra vaksam om den går alldeles på tok för högt, det kan bero på att styret sitter felmonterat/felgjutet, eller att styrstolpen är stukad bakåt.

Det "normala" är att ljuset hamnar rätt i höjd och sida, men har en diffus ljusbild.

Själv kör jag med en Ba20-konverterad H4 (35W), och den kör helljus hela tiden. Gick igenom utan anmärkning sist, det är svårt att blända någon med en lambrettalampa hur man än beteer sig. Orginalljusstyrkan kan man ju jämföra med fotogenlykta...

victor wrote:Läge i överkant (inte mycket justeringsmån kvar här).
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hej Guran och tack för ditt snabba (och humoristiska) svar :)

Jag har original-reflektor och glas och den är lite sisådär. Ljusbilden är ok, och med lite varv på motorn lyser 6V-lampan fint. Dock alldeles för högt.

Som du ser på bilderna ovan så är lampan justerad så mycket som möjligt, men då jag tycker att sargen har lite märklig finish undrar jag om inte denna genom åren kan ha blivit utbytt. Jag är dock inte säker på detta, den är lite sprucken i ett hörn men har inte rostat på något ställe. Men det kan ju bero på att materialet verkar vara någon slags legering...

Jag tror inte att styrstammen är stukad, den drar inte åt något håll och är otroligt kursstabil. Jag ska dock mäta avståndet mellan styre och sadel enligt indikation i Stickyboken för att dubbelkolla detta.

Något jag borde tillägga är att jag har lite större glipa mellan styrhuvud och kromring på vänster sida i framåtriktning än på höger sida. Jag skulle uppskatta glipan till ca 2-3 mm medans på höger sida är den bara någon tiondels mm.

Styret är korrekt monterad och när jag tittade på detta misstänkte jag att styrklampen i botten, även detta indikerat i stickyboken, antagligen behöver bytas för att åtgärda detta.

Jag tror dock inte att glipan är orsaken till problemet då de få mm det handlar om inte skulle ge ett utslag på 0.5 till 1.0 meter över ett avstånd på 5m.

Så problemet kanske trots allt ligger i sargen... Någon input?

Vh Vic
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

En orginalsarg utmärker sig oftast genom att den passar perfekt. Är det glipor och annat har den ofta bytts ut (eller fått en smäll), vilket inte är konstigt med tanke på hur utsatt den är. De kopior som säljs idag är som vanligt hit-or-miss vad det gäller passform, och något säger mig att det inte var speciellt mycket bättre förr. Jag lyckades hitta en hos Scooter Restorations som faktiskt kom i närheten av orginalpassningen. Då fick jag ner ljusbilden på acceptabel nivå.

Är finishen dålig är det med största sannolikhet en kopia, de orginalsargar jag sett har fortfarande kromet, passformen och finishen kvar efter dryga 40 år.

Kolla om det finns någon du kan låna en orginalsarg av och prova om det går bättre med den.
victor wrote:Hej Guran och tack för ditt snabba (och humoristiska) svar :)

Jag har original-reflektor och glas och den är lite sisådär. Ljusbilden är ok, och med lite varv på motorn lyser 6V-lampan fint. Dock alldeles för högt.

Som du ser på bilderna ovan så är lampan justerad så mycket som möjligt, men då jag tycker att sargen har lite märklig finish undrar jag om inte denna genom åren kan ha blivit utbytt. Jag är dock inte säker på detta, den är lite sprucken i ett hörn men har inte rostat på något ställe. Men det kan ju bero på att materialet verkar vara någon slags legering...

Jag tror inte att styrstammen är stukad, den drar inte åt något håll och är otroligt kursstabil. Jag ska dock mäta avståndet mellan styre och sadel enligt indikation i Stickyboken för att dubbelkolla detta.

Något jag borde tillägga är att jag har lite större glipa mellan styrhuvud och kromring på vänster sida i framåtriktning än på höger sida. Jag skulle uppskatta glipan till ca 2-3 mm medans på höger sida är den bara någon tiondels mm.

Styret är korrekt monterad och när jag tittade på detta misstänkte jag att styrklampen i botten, även detta indikerat i stickyboken, antagligen behöver bytas för att åtgärda detta.

Jag tror dock inte att glipan är orsaken till problemet då de få mm det handlar om inte skulle ge ett utslag på 0.5 till 1.0 meter över ett avstånd på 5m.

Så problemet kanske trots allt ligger i sargen... Någon input?

Vh Vic
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Passformen är det inga som helst problem med, den sitter som ett smäck och hålen i själva lamphuset är perfekt centrerade med de i sargen. Den har helt klart fått sig en liten smäll, men kromet är fint.

Den kan anas i bilderna ovan, vet inte om den ser original eller inte ut. De är inte innocenti-i-stämplade eller något ifall de är original, eller har ett partnumber ingjutet..?

Men det kan ju faktiskt vara som så att även om den passar utmärkt att den inte ligger kloss mot i undre delen och därför får hela insatsen att peka uppåt. Jag skulle inte tro det men ska dubbelkolla även detta.

Tack för hjälpen so far!
Post Reply