Hej Guran och tack för ditt snabba (och humoristiska) svar
Jag har original-reflektor och glas och den är lite sisådär. Ljusbilden är ok, och med lite varv på motorn lyser 6V-lampan fint. Dock alldeles för högt.
Som du ser på bilderna ovan så är lampan justerad så mycket som möjligt, men då jag tycker att sargen har lite märklig finish undrar jag om inte denna genom åren kan ha blivit utbytt. Jag är dock inte säker på detta, den är lite sprucken i ett hörn men har inte rostat på något ställe. Men det kan ju bero på att materialet verkar vara någon slags legering...
Jag tror inte att styrstammen är stukad, den drar inte åt något håll och är otroligt kursstabil. Jag ska dock mäta avståndet mellan styre och sadel enligt indikation i Stickyboken för att dubbelkolla detta.
Något jag borde tillägga är att jag har lite större glipa mellan styrhuvud och kromring på vänster sida i framåtriktning än på höger sida. Jag skulle uppskatta glipan till ca 2-3 mm medans på höger sida är den bara någon tiondels mm.
Styret är korrekt monterad och när jag tittade på detta misstänkte jag att styrklampen i botten, även detta indikerat i stickyboken, antagligen behöver bytas för att åtgärda detta.
Jag tror dock inte att glipan är orsaken till problemet då de få mm det handlar om inte skulle ge ett utslag på 0.5 till 1.0 meter över ett avstånd på 5m.
Så problemet kanske trots allt ligger i sargen... Någon input?
Vh Vic