Jag har skottat in en 200 (p) kubikare i min fina touring (gammelmotorn kvar för ev återställelse så klart) Jag beställde kitet PX old från sip, jag tänkte hålla allt så original som möjligt eftersom scootern är fin i övrigt.
Som info kan jag meddela att frambromsvajern och kopplingsvajern och gas vajern samt chokevajern är direkt utbytbara, längdmässigt. Växelvajrarna måste kortas ca 1 dm.
Jag hade strukit över alla vajrar med ett tunt lager med fett från skf, döm om min förvåning när jag knipsade bort kopplingsvajerns nippel, det visade sig att vajerhöljet hade ett plaströr helt genomgående. Vad skall man tro om detta?
två frågor
1 Behövs det någon smörjning med vajrar som har plastinklädd insida / Kan fett göra mer skada än nytta i kablar med plaströr jämfört med konventionella kaplar ?
2 Är det någon som vet om en touring har tvådelad fotbromsvajer eller om den är i ett stycke, om någon som vet så meddela gärna längden av höljet till mig.
Vajer vid byte av motor i en Touring till P (PX) motor
Re: Vajer vid byte av motor i en Touring till P (PX) motor
Tvådelad? Hur menar du då? Originalvajern är 1040 mm, höljet 620 mm.
Antagligen har nån bytt till teflonhölje, det gör knappast något om du fick i lite fett. Om du kör när det är riktigt kallt kan det bli lite trögt, det är nog det enda.
/P
Antagligen har nån bytt till teflonhölje, det gör knappast något om du fick i lite fett. Om du kör när det är riktigt kallt kan det bli lite trögt, det är nog det enda.
/P
Paka wrote:Tvådelad? Hur menar du då? Originalvajern är 1040 mm, höljet 620 mm.
/P
Jag håller ju som sagt på att byta vajrar och får bara ut halva bakbromsvajerhöljet, Jag tänkte att det kanske var tvådelat. Jag får lossa tanken och gräva mer för att få ut den andra delen. Vajerhöljet har förmodligen gått av. Det var bra att få reda på att höljet inte är tvådelat i original, tack för det.
Beträffande den plastinklädda insidan av vajrarna som jag köpt upptäckte jag att inte alla vajrar i kitet var plastinklädda, märkligt att man blandar olika kablar i ett och samma kit! Skönt att höra att fett inte skadar i vart fall. Jag har ju inte kopplat in vajrarna än, bör jag ta ut innevajern och torka den så torr som möjligt tro?
/(/Benke
Nja, lossa tanken hjälper nog inte. Du kan i och för sig kanske se om röret ser rostigt ut just där. Det är ett känt problem att höljet kan rosta och gå av inne i röret. Väldigt svårt att få ut i så fall. Om du lyckas få igenom vajern till pedalen kan en lösning vara att sätta en hylsa för höljet där vajern går in i karossen och köra med ett kort hölje. Super 59/60 hade en sån lösning original. Höljet är bara 330mm...
Paka wrote:Nja, lossa tanken hjälper nog inte. Du kan i och för sig kanske se om röret ser rostigt ut just där. Det är ett känt problem att höljet kan rosta och gå av inne i röret. Väldigt svårt att få ut i så fall. Om du lyckas få igenom vajern till pedalen kan en lösning vara att sätta en hylsa för höljet där vajern går in i karossen och köra med ett kort hölje. Super 59/60 hade en sån lösning original. Höljet är bara 330mm...
Är det alltså ett rör inne i karossen som vajerhöljet skall igenom?
Det är nog vajerhöljet som gått av, hur får man ut det gamla, har du något tips?
Benke
Lite generella tips om wirehöljen.
Det vanligaste höljet är Bowdenkabeln, med en metallspiral. Fördelen är att den är följsam och nackdelen är att den flexar.
Den andra konstruktionen på hölje har längsgående pianotrådar för att motverka flex, men är inte så följsam. Den senare konstruktionen kan inte kapas med avbitare, utan kräver wiresax.
När jag drar nya höljen letar jag upp en lämplig skruv (utan huvud), eller den gängade delen på en eker och skruvar ihop det nya och gamla höljet. Förstärk skarven med krympslang. Glöm inte att göra ett dragprov innan det nya höljet dras in i karossen!
Så var det här med smörjning:
För några år sedan gjorde jag ett enkelt och ovetenskapligt test och lade upp lite olika fettyper på en tallrik och sedan in i frysen.
Tallriken innehöll SKF kullagerfett, kopparpasta, litsiumfett och Shimano navfett för cykel.
Alla fetter, utom navfettet hade en koncistens modell kåda efter testet. Navfettet var fortfarande användbart.
Vid extrem kyla är således fett mindre lyckat, dessutom kan fukt (kondens) "pärla" sig på fettet och ge en frostplugg i höljet, redan strax under nollan.
Till hölje med invändigt nylonrör har jag mycket god erfarenhet att smörja med spray, innehållande molybdensulfid (MoS2). Har funkat klockrent under vintrarna.
Det vanligaste höljet är Bowdenkabeln, med en metallspiral. Fördelen är att den är följsam och nackdelen är att den flexar.
Den andra konstruktionen på hölje har längsgående pianotrådar för att motverka flex, men är inte så följsam. Den senare konstruktionen kan inte kapas med avbitare, utan kräver wiresax.
När jag drar nya höljen letar jag upp en lämplig skruv (utan huvud), eller den gängade delen på en eker och skruvar ihop det nya och gamla höljet. Förstärk skarven med krympslang. Glöm inte att göra ett dragprov innan det nya höljet dras in i karossen!
Så var det här med smörjning:
För några år sedan gjorde jag ett enkelt och ovetenskapligt test och lade upp lite olika fettyper på en tallrik och sedan in i frysen.
Tallriken innehöll SKF kullagerfett, kopparpasta, litsiumfett och Shimano navfett för cykel.
Alla fetter, utom navfettet hade en koncistens modell kåda efter testet. Navfettet var fortfarande användbart.
Vid extrem kyla är således fett mindre lyckat, dessutom kan fukt (kondens) "pärla" sig på fettet och ge en frostplugg i höljet, redan strax under nollan.
Till hölje med invändigt nylonrör har jag mycket god erfarenhet att smörja med spray, innehållande molybdensulfid (MoS2). Har funkat klockrent under vintrarna.
Go classic, not plastic
Hej är vajerhöljet 330 eller 620?, biten jag får ut är 330 cm det borde innebära att resterande del av vajerhöljet är kvar inne i röret?Paka wrote:Nja, lossa tanken hjälper nog inte. Du kan i och för sig kanske se om röret ser rostigt ut just där. Det är ett känt problem att höljet kan rosta och gå av inne i röret. Väldigt svårt att få ut i så fall. Om du lyckas få igenom vajern till pedalen kan en lösning vara att sätta en hylsa för höljet där vajern går in i karossen och köra med ett kort hölje. Super 59/60 hade en sån lösning original. Höljet är bara 330mm...
Benke
benke wrote:Hej är vajerhöljet 330 eller 620?, biten jag får ut är 330 cm det borde innebära att resterande del av vajerhöljet är kvar inne i röret?Paka wrote:Nja, lossa tanken hjälper nog inte. Du kan i och för sig kanske se om röret ser rostigt ut just där. Det är ett känt problem att höljet kan rosta och gå av inne i röret. Väldigt svårt att få ut i så fall. Om du lyckas få igenom vajern till pedalen kan en lösning vara att sätta en hylsa för höljet där vajern går in i karossen och köra med ett kort hölje. Super 59/60 hade en sån lösning original. Höljet är bara 330mm...
Benke
Har kollat igen jag verkar ha någon speciallösning Höljet går inte längre in och det verkar inte sitta något i röret. Det är som en hylsa in mot karossen. Nu har jag bytt den korta stumpen på 330 mm och dragit en ny vajer, det fungerar perfekt.
Skum lösning, den finns ju inte med på sprängskissen och jag har aldrig hört talas om den. Är det någon som har samma variant på sin vespa?
Benke
Det stämmer. Vad har du för årsmodell? Min lista går bara till 1960.
Det vore fint om man kunde bygga på den här listan med senare modeller. En ny tråd kanske? Eller nåt slags formulär?
Det vore fint om man kunde bygga på den här listan med senare modeller. En ny tråd kanske? Eller nåt slags formulär?
- Attachments
-
- Brevbilaga.png (191.31 KiB) Viewed 4291 times
Tack för infon, jag har en 61:a men den verkar har det kortare höljet.Paka wrote:Det stämmer. Vad har du för årsmodell? Min lista går bara till 1960.
Benke