Rescension Biltemas systemhjälm.
Rescension Biltemas systemhjälm.
Hjälmar är alltid ett debatterat område. Faktorer som säkerhet, funktion och stil avgör valet.
Som glasögonbärare är funktionen viktig för mig. En integralhjälm är bökig när man har glasögon och en jethjälm ger sämre skydd.
Lösningen heter systemhjälm, en integralhjälm, där man kan fälla upp fronten. Det är normalt sett en dyr konstruktion, men Biltema har en i sortimentet för en tunn plånbok, 699kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... stemhjalm/
Jag är skeptisk till lågprishjälmar, men blev förvånad hur tyst den är med tanke på konstruktionen. Jag har dessutom vindruta på scootern, som blåser upp all vinden på hjälmen och gör vindbruset än mer enerverande.
En systemhjälm har en låsmekanism vid hakan, som gör att hjälmen känns trängre än en konventionell integralhjälm. Dessutom är Biltemahjälmen ganska smal och öronen vill lägga sig dubbla när man tar på hjälmen. Det är möjligt att inredningen "sätter" sig i framtiden, så den kommer att kännas vidare.
Den trevligaste finessen är att det finns ett invändigt färgat visir som går att fälla ned som solskydd. Visiret fälls ned med ett "vippreglage" på utsidan av hjälmen. Förnuftigt nog sitter reglaget på vänster sida, så man slipper släppa gasrullen när man blir bländad.
Summering: Priset är klockrent om hjälmen passar ditt huvud. Som amatörrescensent har jag inte lust att testa hjälmen i en krasch, men den uppfyller kraven enl. ECE 22:05. Ventilationen är bra och vid lågfartskörning i regn har visiret ett flertal fasta klicklägen, så man kan öppna en liten springa och slippa fullständig igenimmning.
Denna typ av hjälm har en hög vikt, något som är mindre bra vid en ev olycka. Men som tidigare sagt. Det är en balans mellan säkerhet, funktion och stil.
Som glasögonbärare är funktionen viktig för mig. En integralhjälm är bökig när man har glasögon och en jethjälm ger sämre skydd.
Lösningen heter systemhjälm, en integralhjälm, där man kan fälla upp fronten. Det är normalt sett en dyr konstruktion, men Biltema har en i sortimentet för en tunn plånbok, 699kr.
Jag är skeptisk till lågprishjälmar, men blev förvånad hur tyst den är med tanke på konstruktionen. Jag har dessutom vindruta på scootern, som blåser upp all vinden på hjälmen och gör vindbruset än mer enerverande.
En systemhjälm har en låsmekanism vid hakan, som gör att hjälmen känns trängre än en konventionell integralhjälm. Dessutom är Biltemahjälmen ganska smal och öronen vill lägga sig dubbla när man tar på hjälmen. Det är möjligt att inredningen "sätter" sig i framtiden, så den kommer att kännas vidare.
Den trevligaste finessen är att det finns ett invändigt färgat visir som går att fälla ned som solskydd. Visiret fälls ned med ett "vippreglage" på utsidan av hjälmen. Förnuftigt nog sitter reglaget på vänster sida, så man slipper släppa gasrullen när man blir bländad.
Summering: Priset är klockrent om hjälmen passar ditt huvud. Som amatörrescensent har jag inte lust att testa hjälmen i en krasch, men den uppfyller kraven enl. ECE 22:05. Ventilationen är bra och vid lågfartskörning i regn har visiret ett flertal fasta klicklägen, så man kan öppna en liten springa och slippa fullständig igenimmning.
Denna typ av hjälm har en hög vikt, något som är mindre bra vid en ev olycka. Men som tidigare sagt. Det är en balans mellan säkerhet, funktion och stil.
Go classic, not plastic
Re: Rescension Biltemas systemhjälm.
Intressant. Och du vet att Biltemas nytillträdde VD för Sverige är en välkänd scooterprofil från Malmö
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Först garvade jag när du skrev att reglaget sitter på vänster sida, så du slipper blir släppa gasen när du blir bländad.Martin O wrote:Hjälmar är alltid ett debatterat område. Faktorer som säkerhet, funktion och stil avgör valet.
- Ja så små saker som att man inte ser, vill man ju inte släppa gasen för

Skämt & sidor. Jag var själv i behov av en större hjälm på försommaren och gick med kritiska ögon in på Biltema och klämde på systemhjälmen. Det som slog mig, var hur pass välgjord den verkar till det yttre.
Tyvärr kom jag inte längre än så eftersom den största hjälmen var för liten för mitt huvud. Jag fick på den, men skulle jag behållit den i en minut hade jag nog svimmat av trycket.
Hur klarar den av ventilationen, imma osv?
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
Att släppa gasen är kanske inte så farligt på en tvåtaktare, men det finns fyrtaktare med ruskig motorbroms och en oaviserad hastighetsminskning kan göra att du får agera kylarprydnad på bakomvarande fordon. Det är nog bra att reglaget sitter på vänster sida.puttepj wrote: Först garvade jag när du skrev att reglaget sitter på vänster sida, så du slipper blir släppa gasen när du blir bländad.
- Ja så små saker som att man inte ser, vill man ju inte släppa gasen för
Skämt & sidor. Jag var själv i behov av en större hjälm på försommaren och gick med kritiska ögon in på Biltema och klämde på systemhjälmen. Det som slog mig, var hur pass välgjord den verkar till det yttre.
Tyvärr kom jag inte längre än så eftersom den största hjälmen var för liten för mitt huvud. Jag fick på den, men skulle jag behållit den i en minut hade jag nog svimmat av trycket.
Hur klarar den av ventilationen, imma osv?

Det är två olika typer av ventilation vi pratar om. Värmeavledningen sköts av två öppningsbara ventilationshål i hjälmens topp och två utsläpp baktill. Årstiden gör att jag inte haft möjlighet att utvärdera värmeavledningen.
Den andra ventilationen är "defrostern", som skall hålla visiret imfritt. Öppningsbar ventil vid hakan och utsläpp i nederkant på tittgluggen. Testkörde i regn vid ca 8°C. Ventilationen höll visiret imfritt över 40 km/h.
Go classic, not plastic
2 funderingar...
Med det priset, får man väl vad man betalar för, eller?
Har också glasögon, men inbillar mig att en integralhjälm av glasfiberarmerad plast & gjord i ett stycke borde skydda bättre än om hakdelen är en lös del som är eftermonterad med några finurliga gångjärn...
Upplevs verkligen arbetsinsatsen att sätta på en integralhjälm på en glasögonprydd hjässa så betungande? Kompisen, som också har glasögon, har haft liknande hjälmar i flera år o jag har aldrig märkt att han kommer iväg snabbare för det...
Har också glasögon, men inbillar mig att en integralhjälm av glasfiberarmerad plast & gjord i ett stycke borde skydda bättre än om hakdelen är en lös del som är eftermonterad med några finurliga gångjärn...
Upplevs verkligen arbetsinsatsen att sätta på en integralhjälm på en glasögonprydd hjässa så betungande? Kompisen, som också har glasögon, har haft liknande hjälmar i flera år o jag har aldrig märkt att han kommer iväg snabbare för det...
Nu är jag inte endast glasögonbärare, utan dessutom snusare. Försök spotta ut snuset i en integralhjälm...fritte wrote:2 funderingar...

Go classic, not plastic
Visst går det alldeles utmärkt att spotta ut snus med integralhjälm på. Det är bara det att sikten blir sämre. 

Den här recentionen var KLOCKREN!
Jag, som dessutom kör scooters (bara classic ones) året runt gillar den.
Vore Martin närmare skulle Han få en **ss.
Gillar verkligen när nån vill testa det lite anorlunda.....
Har kört BT prylar en tid och är grymt nöjd, det fungerar.
En Intergralhjälm införskaffades och den var helt ok, utom på vintern (lite imma dör man inte av, eller..). (BT Kolfiber)
En Pin View ruta saknades.
Lite imma gör bara männen lite mer män!
Ska saffa en ny hjälm inför vintern och har sneglat på BT, tydligen rockar dom....
Kör just nu c:a 1100 mil/år så jag har viss koll
.
Körde en liten 200 mila tur till Gjövik (WVDays2911) i sommras och det fungerade alldeles utmärkt med Biltemas prylar.
Med 1100 mil/år så är det inte så enkelt att fuska....

Jag, som dessutom kör scooters (bara classic ones) året runt gillar den.

Vore Martin närmare skulle Han få en **ss.
Gillar verkligen när nån vill testa det lite anorlunda.....
Har kört BT prylar en tid och är grymt nöjd, det fungerar.
En Intergralhjälm införskaffades och den var helt ok, utom på vintern (lite imma dör man inte av, eller..). (BT Kolfiber)
En Pin View ruta saknades.
Lite imma gör bara männen lite mer män!

Ska saffa en ny hjälm inför vintern och har sneglat på BT, tydligen rockar dom....

Kör just nu c:a 1100 mil/år så jag har viss koll

Körde en liten 200 mila tur till Gjövik (WVDays2911) i sommras och det fungerade alldeles utmärkt med Biltemas prylar.
Med 1100 mil/år så är det inte så enkelt att fuska....

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Även jag har testat BT;s systemhjälm och konstaterade att passformen inte passad mig, lite för smal vilket gjorde det svårt att ha glasögon eftersom öronen trycktes hårt mot huvudet. Med en storlek större blev det inte bättre då vickade den fram i stället. Har hitta en systemhjälm av annat fabrikat, men dubbelt så dyr, som är helt perfeckt, nästan inget vindbrus, lätta att sätta på även med glasögonen på plats. Funkar även bra med bluetooth interphone som har monterat i hjälmen. Detta gör att jag kan rekomendera systemhjälm.
Också snusare och med integralhjälm - funkar finfint att både lägga in och spotta ut snus (även under körning).Martin O wrote:Nu är jag inte endast glasögonbärare, utan dessutom snusare. Försök spotta ut snuset i en integralhjälm...

Mvh
/ Fredrik
Faller in i de positiva orden om BTs systemhjälm, kör året runt å den funkar klockrent både i ösregn å i Italiensk tokhetta (å då e re skönt att kunna fälla upp framstycket).
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
Har själv denna hjälm.
Är väldigt nöjd. Den känns väldigt gedigen, mer gedigen än någon nolan eller grex jag ägt.
Kör oftast vår, höst och när jag på sommaren skall åka långt och motorväg. För enklare turer har jag min Grex systemhjälm, som jämfört med BTs, känns mycket mer simplare, med lösare reglage och sisådär visirmekanism samt öppningsmekanism för hakpartiet.
BTs hjälm immar igen form i alla hastigheter under 20km/h har jag märkt.
Den är dock varm på vintern och sval på våren.
Dess visir är klockaren och bra.
Dock blåser det in lite från sidan vid motorvägsfarker och det stör ordentligt.
Jag har en huvudluva på mig så det stör inte mig övht men utan luvan är det kallt o jobbigt.
Är väldigt nöjd. Den känns väldigt gedigen, mer gedigen än någon nolan eller grex jag ägt.
Kör oftast vår, höst och när jag på sommaren skall åka långt och motorväg. För enklare turer har jag min Grex systemhjälm, som jämfört med BTs, känns mycket mer simplare, med lösare reglage och sisådär visirmekanism samt öppningsmekanism för hakpartiet.
BTs hjälm immar igen form i alla hastigheter under 20km/h har jag märkt.
Den är dock varm på vintern och sval på våren.
Dess visir är klockaren och bra.
Dock blåser det in lite från sidan vid motorvägsfarker och det stör ordentligt.
Jag har en huvudluva på mig så det stör inte mig övht men utan luvan är det kallt o jobbigt.
Bara det är gjord av plåt så....
-
- Dekaltrimmare
Biltemas uppfällbara hjälm verkar vara tillverkad av Nitro om man ser till grundläggande design och konstruktion. Biltemas bild på visiret och Nitros egen är dessutom riktigt likt i detaljerna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... lm-82652/# (förstora bilden)
http://images.esellerpro.com/2189/I/122 ... or-Fit.jpg
Biltemas gamla integralhjälm (utan öppning) var troligen gjord av Marushin. Jag hade en sån tills en fallande sten i en ravin i Frankrike gjorde hål i den. En trevlig hjälm som jag trivdes bra med.
/Calle
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... lm-82652/# (förstora bilden)
http://images.esellerpro.com/2189/I/122 ... or-Fit.jpg
Biltemas gamla integralhjälm (utan öppning) var troligen gjord av Marushin. Jag hade en sån tills en fallande sten i en ravin i Frankrike gjorde hål i den. En trevlig hjälm som jag trivdes bra med.
/Calle
Nu finns en liknande hjälm hos Jula också: http://www.jula.se/oppningsbar-mc-hjalm-641080" onclick="window.open(this.href);return false; den verkar inte vara samma utan solskydd och väga 100g mindre.
/Aryan
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Nån som provat de här?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... sic-82267/" onclick="window.open(this.href);return false;
eller de här
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... gon-82264/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... sic-82267/" onclick="window.open(this.href);return false;
eller de här
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... gon-82264/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikael Dunker
- Nybörjare
Dom sistnämnda har jag provat, men trots att dom är imskyddsbehandlade blir det tyvärr ganska ofta imma på glasen. Men vad trodde jag? Kanske inte borde haft alltför stora förhoppningar på glasögon för 70 spänn?Jonke 50 wrote:Nån som provat de här?
eller de här

Grafisk formgivare av Scooteristen
Vespa Sprint -73, Vespa Super Sport -66
Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
Vespa Sprint -73, Vespa Super Sport -66
Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
Jag har flygarnodellen. De är inte ultimata, men duger vid regn för den pengen. Lite bättre ventilation skulle inte skada.
Däremot använder jag den här modellen ganska ofta och de fungerar bra när det är soligt.
Favoritfunktionen är att byta ut skalmarna mot den medföljande remmen. Då känns hjälmen genast rymligare.
Däremot använder jag den här modellen ganska ofta och de fungerar bra när det är soligt.
Favoritfunktionen är att byta ut skalmarna mot den medföljande remmen. Då känns hjälmen genast rymligare.
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (134.61 KiB) Viewed 23742 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83