Kylan och fukten senaste dagarna har gjort min GTS 125 svårstartad. Tidigare har jag inte haft detta problem vid kallt och fuktigt väder, så jag antar att något behöver göras.
Jag tänkte att första åtgärd blir att byta batteriet. Det är nu 3,5 år gammalt och då jag mest kör korta sträckor (10 minuter till jobbet, tio minuter hem) så antar jag att batteriet tar ganska mycket stryk och att det ändå börjar bli dags att byta. Låter det rimligt att behöva byta batteriet efter 3,5 år? Vespaservice vill ha 1400 kr för ett nytt så jag vill inte byta i onödan!
Någon som har fundering kring vad det annars kan vara för fel? Jag måste göra en 4-5 startförsök innan den kommer igång. Startmotorn går bra men den tänder inte. Tändkabeln ser hel och fin ut och sitter ordentligt fast på tändstiftet. Det är nytt luftfilter och bränslefilter för i år. Den har bara gått 400 mil. Jag håller tanken full på hösten och undviker bensin med etanolinblandning. Finns det någon tillsats till bensinen som kan rekommenderas, som rengör förgasarmunstycken etc?
Nu till min egentliga fråga. Är det bara att lossa det gamla batteriet och sätta dit det nya, eller finns det något särskilt att tänka på, t.ex. att lossa viss pol först etc.
Och hur går det med immobilizern när man kopplar loss batteriet?
Byta batteri på svårtstartad GTS
Byta batteri på svårtstartad GTS
BMW R1200R 2012
Re: Byta batteri på svårtstartad GTS
Nu är batteriet bytt. Mätte med voltmeter och det var nog inget större fel på det gamla. Men det kan väl inte skada med nytt heller...
Mätte också laddspänningen när jag varvade motorn, och den låg på 13,4 volt. Läste någonstans att den borde ligga på över 14 v.
Ska bli spännande att göra startförsök imorgon bitti. Har en känsla av att nytt batteri inte kommer att göra någon skillnad.
Undrar därför om någon erfaren skooterist här på forumet kan ha någon idé om vad som är problemet. Som sagt är luftfilter, bränslefilter och tändstift bytta.
Ventilspelet justerades på förra stora servicen. Jag tankar etanolfritt så ofta jag bara kan. Har mycket svårt att tänka mig att automatchoken krånglar.
Kan det finnas smuts i förgasaren eller dess munstycken? Borde inte det yttra sig allmänt, och inte bara som startsvårighet vid kyla.
Mätte också laddspänningen när jag varvade motorn, och den låg på 13,4 volt. Läste någonstans att den borde ligga på över 14 v.
Ska bli spännande att göra startförsök imorgon bitti. Har en känsla av att nytt batteri inte kommer att göra någon skillnad.
Undrar därför om någon erfaren skooterist här på forumet kan ha någon idé om vad som är problemet. Som sagt är luftfilter, bränslefilter och tändstift bytta.
Ventilspelet justerades på förra stora servicen. Jag tankar etanolfritt så ofta jag bara kan. Har mycket svårt att tänka mig att automatchoken krånglar.
Kan det finnas smuts i förgasaren eller dess munstycken? Borde inte det yttra sig allmänt, och inte bara som startsvårighet vid kyla.
BMW R1200R 2012
Nää, nytt batteri var nog inte lösningen. Visserligen gick den nu igång på tredje försöket istället för på femte eller sjätte som innan, men jag är ju van vid att den alltid startat på första försöket, så något måste ha hänt. Det finns gnista och det kommer bränsle, så då funderar jag på om det är något med luft/bränsle-blandningen i förgasaren. Kan man själv justera hur magert man vill att den ska gå? Hittar inget i manualen om detta.
BMW R1200R 2012
På min vespa S ligger det en luftskruv på förgasaren där jag kan bestämma själv hur blandningen skall bli.
Vet inget om GTS dock.
Min startar om jag håller i startknappen ett par sekunder. Om jag gasar samtidigt går den igång direkt.
Svårare ju kallare det blir självklart.
Vet inget om GTS dock.
Min startar om jag håller i startknappen ett par sekunder. Om jag gasar samtidigt går den igång direkt.
Svårare ju kallare det blir självklart.
Bara det är gjord av plåt så....
"Svårare ju kallare det blir självklart"
Vad är det egentligen som gör motorn svårare att starta ju kallare det blir? Imorse var det 0-gradigt och genast behövde jag fyra startförsök.
Kan inte komma ihåg att den varit lika svår att starta tidigare vintrar.
När jag väl fått igång den går den utan minsta antydan till problem. Det övergår mitt förstånd varför temperaturen spelar så stor roll för startmomentet.
Den enda som hänt sedan förra vintern är att jag servat Vespan i somras. Kan verkstan ha justerat förgasaren eller gjort något annat som påverkar kallstart negativt?
Vad är det egentligen som gör motorn svårare att starta ju kallare det blir? Imorse var det 0-gradigt och genast behövde jag fyra startförsök.
Kan inte komma ihåg att den varit lika svår att starta tidigare vintrar.
När jag väl fått igång den går den utan minsta antydan till problem. Det övergår mitt förstånd varför temperaturen spelar så stor roll för startmomentet.
Den enda som hänt sedan förra vintern är att jag servat Vespan i somras. Kan verkstan ha justerat förgasaren eller gjort något annat som påverkar kallstart negativt?
BMW R1200R 2012
Ja, inte är det lätt att gissa varför du har så stora problem.
Som sagt så startar min efter att jag tryckt på startknappen i 3-5 sekunder. Med lätt gas startar den direkt. Nu på vintern kan jag märka att den blir svårare varm och kan kännas slö om jag försöker dra iväg direkt efter start. brukar lösa sig efter ett par meter dock.
nu har jag en helt annan motor på min S125 är vad du har på din gts 125.
Som sagt så startar min efter att jag tryckt på startknappen i 3-5 sekunder. Med lätt gas startar den direkt. Nu på vintern kan jag märka att den blir svårare varm och kan kännas slö om jag försöker dra iväg direkt efter start. brukar lösa sig efter ett par meter dock.
nu har jag en helt annan motor på min S125 är vad du har på din gts 125.
Bara det är gjord av plåt så....
Bränsleblandningen behöver vara "fetare" vid start i lägre temperatur. En förgasarmotor brukar man "choka" vid kallstart, dvs minska luften eller öka bränslet i gasen som lämnar förgasaren, med direktinsprutning sker detta automatisk.
GTSen har väl direktinsprutning o det är troligtvis där, eller i en defekt temperaturgivare felet ligger. Det är inget man kan fixa själv.
Låt en verkstad felsöka, dom har rätt utrustning för detta.
GTSen har väl direktinsprutning o det är troligtvis där, eller i en defekt temperaturgivare felet ligger. Det är inget man kan fixa själv.
Låt en verkstad felsöka, dom har rätt utrustning för detta.

Tack för respons Kejj och Fritte! Det uppskattas.
Min GTS har förgasare, och det är väl mycket som talar för att problemet ligger i luft/bränsle-blandningen.
En fordonselektriker jag talat med hävdar att en automatchoke nästan aldrig falerar, då det är en mycket enkel teknik i dem.
Han menar istället att det nog är något problem med munstycket
Men vad jag inte kan förstå är varför det endast yttrar sig vid startförsök i temperaturer under 6-7 grader och varför den går igång efter en 3-4 försök.
Min GTS har förgasare, och det är väl mycket som talar för att problemet ligger i luft/bränsle-blandningen.
En fordonselektriker jag talat med hävdar att en automatchoke nästan aldrig falerar, då det är en mycket enkel teknik i dem.
Men vad jag inte kan förstå är varför det endast yttrar sig vid startförsök i temperaturer under 6-7 grader och varför den går igång efter en 3-4 försök.
BMW R1200R 2012
Blås ur munstyckerna så funkar det...mejiro wrote:Tack för respons Kejj och Fritte! Det uppskattas.