Kopplingsproblem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Kopplingsproblem

Post by fst01 »

Hej!
Min Sprint -69 kopplar inte ur fast vajern är spänd till ett läge då det precis går att kicka. Har läst allt jag hittat här på forumet och provat alla tips jag hittat. Jag har bytt korklameller, plåtlameller, fjädrar, vajer, vajerhölje, kopplingshandtag, tryckplatta, plunge och grejen som trycker plungen mot kopplingen. Korgen och de andra delarna ser fina ut och kopplingen löper fint i spåren.

Det är ett litet glapp tills plungen når tryckplattan, vilket känns helt normalt. Dock känns det som att kopplingen inte börjar koppla ur förrän plungen är nästan helt uttryckt. Vad jag kan tänka mig är att kopplingskorgen ska sitta längre ut så att vajern inte behöver spännas så hårt, men brickan sitter där den ska. Den känns lite sliten men inte så mycket att det borde påverka så mycket. Krysskilen sitter hårt och jag har inte gjort så många försök att ta bort den så att jag får bort brickan. Är det nödvändigt? Någon som har tips? Börjar bli tomt på idéer vad det kan bero på. Kopplingsarmen har en lite mindre vinkel än 90 grader mot vajern eftersom den är så spänd, vilket naturligtvis inte är bra men vad gör man åt det?

Hade ett foto på brickan bakom kopplingen men vet inte hur man får in det i inlägget.

/Fredrik
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Re: Kopplingsproblem

Post by fredrikC »

fst01 wrote:Hej!
Min Sprint -69 kopplar inte ur fast vajern är spänd till ett läge då det precis går att kicka. Har läst allt jag hittat här på forumet och provat alla tips jag hittat. Jag har bytt korklameller, plåtlameller, fjädrar, vajer, vajerhölje, kopplingshandtag, tryckplatta, plunge och grejen som trycker plungen mot kopplingen. Korgen och de andra delarna ser fina ut och kopplingen löper fint i spåren.

Det är ett litet glapp tills plungen når tryckplattan, vilket känns helt normalt. Dock känns det som att kopplingen inte börjar koppla ur förrän plungen är nästan helt uttryckt. Vad jag kan tänka mig är att kopplingskorgen ska sitta längre ut så att vajern inte behöver spännas så hårt, men brickan sitter där den ska. Den känns lite sliten men inte så mycket att det borde påverka så mycket. Krysskilen sitter hårt och jag har inte gjort så många försök att ta bort den så att jag får bort brickan. Är det nödvändigt? Någon som har tips? Börjar bli tomt på idéer vad det kan bero på. Kopplingsarmen har en lite mindre vinkel än 90 grader mot vajern eftersom den är så spänd, vilket naturligtvis inte är bra men vad gör man åt det?

Hade ett foto på brickan bakom kopplingen men vet inte hur man får in det i inlägget.

/Fredrik
Hej Fredrik, jag har svara på lite liknande inlägg efter det att jag fick ordning på min koppling. Kan säga att det höll på att driva mig till vansinne. Det stora problemet i mitt fall var att brickan bakom kopplingskorgen saknades. Att man har alla rätta delar på plats är det första man ska kolla.

En ny bricka löste således det stora problemet för mig.
Upptäckte dock också också att det var lite "glapp" här och var i själva kopplingskåpan där arm, plunger o allt annat sitter i. I stället för att byta axel och kopplingskåpan fokuserade jag på vinkel mellan wire och kopplingsarmen, det är ju den som man i slutändan vill få så optimal som möjligt. Detta glapp tror jag gjorde så att jag inte fick en helt optimal vinkel mellan arm och wire.
Mätte lite hur mycket jag tyckte armen borde "vara längre bak" . Tog loss axeln och satte den i skruvstädet. Värmde med en gasolbrännare och när jag hade en rödglödgad punkt böjde jag den tillbaka så mycket så jag fick en bra vinkel.
Såg inget problem med detta och har inte haft något problem efter denna operation (den är ju inte härdad vad jag vet).
Detta är ju lite brutalt men kan säga att kopplingen numera är tokskön.
/FredrikC
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Känns som om jag försökt förklara det här om vinkeln mellan arm och wire så nu har jag tagit en bild på hur min ser ut i obelastat läge.
Image
Som du ser är armen nu lite mer "banan" formad än tidigare....

/FredrikC
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Post by fst01 »

Tack för tipsen!
Nästa steg blir nog att försöka få bort krysskilen så jag kan få bort brickan som sitter mellan packboxen och kopplingen och se hur sliten den är. Sedan bocka till armen så att det blir en bättre vinkel. Man tycker ju ändå att kopplingen borde ha fungerat när Vespan var ny och armen lär ju inte ha böjt sig med åren... Tips på hur man får bort krysskilen? Den sitter hårt.

/Fredrik
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hej fredrik, vet inte riktigt om vår konstruktion e lika. På en px/rally släpper man en kronmuttet o sedan ska man kunna dra av kopplingskorgen. I praktiken så har den alltid suttit fast. Tar då en kraftig ståltråd genom korgen så man kan få grepp med en näve och ruckar den fram o till baka tills den rör sig utåt. Har funkat för mig. Fredrikc
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Missuppfattade dig. Jag brukar ta typ en skrivmejsel o hammare för att sedan knacka lite på den i axelns riktning. Akta så den inte hoppar in i lådan /fredrikc
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Post by fst01 »

Tack för tipsen, FredrikC. Jag fick av krysskilen och brickan nu och såg att brickan är väldigt nersliten. Den ser dessutom inte ut som den ser ut på sprängskissen eller i nätbutiker, även om det är svårt att se exakt hur den ska se ut. Kan det vara så att någon tidigare ägare har satt dit fel bricka... Jag hoppas verkligen att det här ska lösa mina problem! Återkommer med resultat när jag fått hem en ny bricka.

/Fredrik
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Post by fst01 »

Nu är inte livet roligt... Fick hem en bricka som var mycket tunnare än den slitna som satt där. Jag måste gå till botten med vilken tjocklek på bricka som ska sitta där egentligen.

Nu till det värsta, jag provade att sätta dit den nya brickan ändå för att se om det verkligen var fel. När jag då skulle sätta tillbaka kopplingskåpan ramlar plungen ut och ner i lådan. Hur gör man då? Den är ju av mässing så det går inte att använda någon magnet och den går knappast ut genom oljetappningen. Klyva motorn? Någon som har en länk till beskrivning på tex scooterhelp? Jag hittar inte riktigt vad jag söker.

:( Fredrik

Ser på SIP att jag fått hem fel bricka.
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Post by fst01 »

En vild idé: Om man droppar motorn och "häller" ut plungen samma väg den kom in... Någon som vet om det går eller inte?

/Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

fst01 wrote:En vild idé: Om man droppar motorn och "häller" ut plungen samma väg den kom in... Någon som vet om det går eller inte?

/Fredrik
Så lyckades man tömma en spargris som barn, med mycke skakande & ännu mera envishet så går det säkert. Värt att prova innan du skruvar isär hela motorn... :wink:
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Post by fst01 »

Inte trodde jag att spargristömningen man lärde sig när man var barn skulle komma till sån nytta! Nu är plungen ute. Nu är det bara kopplingsproblemet kvar... Vore ju kul med en sista tur i höstsolen innan vintern.
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Post by fst01 »

Nu tror jag att jag är nåt på spåret... http://vespatinkering.blogspot.com/2011 ... lutch.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftersom min bricka bakom kopplingen var väldigt nedsliten har den säkert legat mot den delen av kopplingen som inte ska rotera när kopplingen är intryckt. Nu väntar jag spänt på att få den nya brickan levererad. Nästan så man vill tillverka en egen för att jag inte orkar vänta...
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Aha, Ska bli intressant o höra resultatet. /fredrikc
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Post by fst01 »

fredrikC wrote:Aha, Ska bli intressant o höra resultatet. /fredrikc
Den gamla brickan var nersliten på innersidan och hade då fått ett spår som sticker ut på nästan 1 mm som måsta ha legat mot den del av kopplingen som ska rotera även vid urkoppling. Beställde två brickor eftersom jag inte visste vilken jag skulle ha bakom kopplingskorgen, 3,5 och 3,8 mm tjocka. Den som är 3,5 mm passade bäst med tjocklek på krysskilen så jag använde den och nu kopplar den ur hur fint som helst! Så det var det som var problemet.

Dock har jag fått ett surrande ljud som låter när man inte rör kopplingen, så fort jag drar in kopplingshandtaget ett par millimeter så låter det fint. Hittade här http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... er+kopplar" onclick="window.open(this.href);return false;
att det kan bero på att kopplingen inte sitter fast ordentligt eller att ramlagren är dåliga. Undersökningen fortsätter, men kopplingen fungerar nu i alla fall! Man skulle ju kunna spänna kopplingen lite ytterligare för att få bort ljudet, men det kanske är något som kan skada motorn i längden... Synpunkter på detta?

Tack för hjälpen med kopplingen!

/Fredrik
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

fst01 wrote: Undersökningen fortsätter, men kopplingen fungerar nu i alla fall! Man skulle ju kunna spänna kopplingen lite ytterligare för att få bort ljudet, men det kanske är något som kan skada motorn i längden... Synpunkter på detta?
/Fredrik
Hej, vad skönt att du fick till det. Intressant fel och flyt att någon annan bemödat sig att dokumentera det hela.
Nä, du ska inte lägga kopplingen i spänn, då ligger det bara och tycker på i nödan och risk för kopplingsslir.
Läste länken, har du känt om du har något glapp i ramlagrena?
/Fredrikc
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Post by fst01 »

fredrikC wrote:Hej, vad skönt att du fick till det. Intressant fel och flyt att någon annan bemödat sig att dokumentera det hela.
Nä, du ska inte lägga kopplingen i spänn, då ligger det bara och tycker på i nödan och risk för kopplingsslir.
Läste länken, har du känt om du har något glapp i ramlagrena?
/Fredrikc
Hej,
Jag hade inte samma problem innan jag bytte brickan bakom kopplingen så jag hoppas att det inte är ramlagren. (Jag vet faktiskt inte riktigt hur man byter dem heller.) Efter allt ihopplock med olika bytta delar i kopplingen kan jag ju ha missat nåt simpelt när jag drog ihop den för den sista gången. Minns inte om jag låste muttern genom att vika ner en del av brickan, till exempel. Ska dubbelkolla först, innan jag börjar leta om ramlager.

/Fredrik
fst01
Nybörjare
Nybörjare

Post by fst01 »

Själva tryckplattan på kopplingen som sitter med ståltråd glappar ju lite så att man kan lyfta lite på den med fingret. Kan det vara den som gör att det "surrar" när inte kopplingen ligger mot? Hur gör man för att få ståltråden att fästa tryckplattan ordentligt? Jag lyckades inte när jag försökte.
/Fredrik
Post Reply