Blinkerproblem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
OlleM
Entusiast
Entusiast

Blinkerproblem

Post by OlleM »

Har plötsligt fått problem med blinkern, Vespa PX200E. Blinkern fram fungerar inte.
Signallampan i mätaren och blinkern bak fungerar.
När jag plockade ner för felsökning fann jag att den vita sladden i omkopplaren var av. Jag lödde på den och trodde jag hittat felet. Men nu lyser framblinkersen konstant, medan signallampan och bakblinkersen fungerar som de ska. Har någon en idé om vad det kan vara som hänt? /Olle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Blinkerproblem

Post by fritte »

Reläet är paj?
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Ja, det kan det vara. Försökte öppna reläet för att se hur det var konstruerat, men det var limmat/svetsat, så jag avstod från att bryta upp det. Jag blir heller inte klok på kopplingsschemat, om det är två strömimpulser som växelvis går från reläet till fram- resp bakblinker. Det borde vara så. /Olle
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Rätt! Ganska många PX har ju blinkers utan att ha batteri, därför "alternerar" blinksignalen mellan främre och bakre blinkern.

Om blinkern lyser fast fram men blinkar bak låter det som om denna funktion på något sätt kopplats förbi, för den främre lampan?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply